אחרי העיכובים: זה התאריך החדש לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב

שרת התחבורה מירי רגב הצהירה כי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח לתנועת נוסעים ביום העצמאות הקרוב • "ישבתי עם נת"ע לדיון מעמיק, ואני מקווה שאחרי יום העצמאות הקו האדום יפעל. ואם לא, הבהרתי להם שלא אמשיך בסדר היום" • האם הפעם ההשקה תצא לדרך?

עבודות הרכבת הקלה מתחת לאדמה / צילום: Shutterstock, RnDmS
עבודות הרכבת הקלה מתחת לאדמה / צילום: Shutterstock, RnDmS

שרת התחבורה מירי רגב הצהירה היום (ג') במסיבת עיתונאים כי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח לתנועת נוסעים ביום העצמאות שיחול השנה בסוף חודש אפריל.

"ישבתי עם נת"ע לדיון מעמיק, ויש סוגיות שלא הן בלבד היו העיכוב, ואני מקווה שאחרי יום העצמאות הקו האדום יפעל. ואם לא, מדיניותי הובהרה גם להם, שלא אמשיך בסדר היום כפי שהוא. אחרי יום העצמאות, אם לא תפעילו, תדעו מה אני מתכוונת לעשות", אמרה רגב. 

חצי שנה מאז הרפורמה האחרונה: מירי רגב רוצה לשנות שוב את תעריפי התחבורה הציבורית
התוכנית של רגב נחשפת: "לסלול כבישים של 5־6 נתיבים, כמו בדובאי" | בלעדי
הסתרה, אגו וכבוד: הדחייה בקו האדום של הרכבת הקלה היא רק קצה הקרחון | פרשנות

הקו האדום של הרכבת הקלה - מבת ים דרך יפו, תל אביב, רמת גן בני ברק ועד לפתח תקווה - אמור היה להיפתח כבר בחודש אוקטובר 2021, נדחה בידי ההנהלה הנוכחית לנובמבר 2022 אך גם בו היא לא הצליחה לעמוד. לאחר מכן נטען כי הקו ייפתח ברבעון הראשון של השנה, ולבסוף טענו שם כי הקו ייפתח בחודש מרץ. חברת הבקרה התריעה כי ייתכן שפתיחת הקו תתקיים רק ביוני, אך בנת"ע לא קיבלו את המסקנה, ובמשרד התחבורה סירבו להתחייב על תאריך.

פתיחת הקו נדחתה בשל תקלות במערכות הרכבת הקלה אשר נחשפו בגלובס. בדוח מבקר המדינה שפורסם בחודש נובמבר האחרון פורטו שורת הליקויים של חברת נת"ע שהובילה לדחיות, לצד הערכות חברת הבקרה שהקו לא ייפתח במועד המובטח בשל זמן קצר מדי ששוריין להליכי בדיקות שונים - הערכות שאכן התבררו כנכונות.

בדיווח של העיתונאי גל חן מחדשות 12 דווח כי רגב שוקלת להעביר את פרויקט המטרו מנת"ע לחברה אחרת. ייתכן כי מדובר בחברת נתיבי ישראל, שנשלטת על-ידי מקורבה, יגאל עמדי. בטיוטת חוק ההסדרים הוצע לפצל מנת"ע את השירות ברכבות הקלות ולהותיר בידה את בנייתן ואת בניית מערכת המטרו המתוכננת.