מספר הקורבנות ברעידת האדמה חצה 11 אלף: ארדואן מבטיח 550 דולר למשפחה ובנייה מחדש "תוך שנה"

מניין ההרוגים ברעידת אדמה הקטלנית שהתרחשה במרכז טורקיה והורגשה גם בסוריה, בקפריסין ובישראל ממשיך לעלות ועומד על יותר מ-11,000 בני אדם • מדינות העולם התגייסו לעזור בחילוצים • המסחר בטורקיה הושהה לראשונה זה 24 שנים

הריסות בעיר חלב, סוריה לאחר רעידת האדמה / צילום: Reuters, FIRAS MAKDESI
הריסות בעיר חלב, סוריה לאחר רעידת האדמה / צילום: Reuters, FIRAS MAKDESI

צוותים בינלאומיים וגם מחלצים מקומיים הצליחו להציל ביממה האחרונה כמה לכודים שהיו תקועים במשך יותר מיממה בהריסות כתוצאה מרעידת האדמה שפקדה את טורקיה וסוריה ביום שני לפנות בוקר. אך התמונות המרגשות שנפוצו בכלי התקשורת של החילוצים המוצלחים רק ממחישות את גודל הטרגדיה שפקדה את מיליוני התושבים באזור דרום-טורקיה וצפון-סוריה, ושמאיימת להפוך כעת למשבר הומניטרי חריף. מספר הקורבנות הרשמי עלה ליותר מ-11 אלף בני אדם היום (ד'), והמספר הסופי צפוי להיות גדול יותר.

רעידת האדמה בטורקיה / צילום: Reuters, IHLAS NEWS AGENCY (IHA)
 רעידת האדמה בטורקיה / צילום: Reuters, IHLAS NEWS AGENCY (IHA)

אפילו היריבות הוותיקות שבדיה ויוון מציעות סיוע: ממדי האסון בטורקיה מתבררים
הסיוע של סעודיה, הפופוליזם של ארדואן: רעידת האדמה תופסת את טורקיה במצב שברירי כלכלית | ניתוח
האם פוליסות ביטוח הדירה תשלם לכם במקרה שביתכם יקרוס ברעידת אדמה?

משלחות חילוץ והצלה של מדינות אירופיות כמו איטליה, פולין, צ'כיה, וגם של מדינות שכנות כמו ישראל, הגיעו לטורקיה ביממה האחרונה והחלו בעבודה. השאלה היכן להתמקם ולפעול היא אחת המרכזיות אתן נאלצו להתמודד, מכיוון שישנם הרבה מאוד אזורי הרס בעקבות הרעש. חלק משדות התעופה באזור נפגעו והמשלחות נחתו במרכז המדינה ואז עשו את דרכן לדרום-מזרח. משלחת פולנית דיווחה כי הצליחה לחלץ משפחה שלמה בעיירה בסני, משלחת איטלקית חילצה בחיים ילד באנטקיה ודיווחים על ניצולים בודדים שנשלפו מההריסות הגיעו גם מסוריה.

חילוץ נפגעים בסוריה לאחר רעידת האדמה / צילום: Reuters, WHITE HELMETS
 חילוץ נפגעים בסוריה לאחר רעידת האדמה / צילום: Reuters, WHITE HELMETS

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארודאן "ירד לשטח" היום לראשונה ונפגש עם ניצולי רעידת האדמה בקהרמאנמרש והבטיח להם ולניצולים אחרים חלוקת מענקים כספיים ושיקום מהיר. הנשיא הטורקי, שרץ שוב בבחירות לנשיאות הצפויות להתקיים במאי, הודה כי היו כשלים בהתחלה בהתמודדות של הרשויות עם השלכות רעידת האדמה, אך כי כעת הדברים מתנהלים היטב. "היו לנו כמה בעיות ביום הראשון", אמר ארדואן, "אבל החל מהיום השני והיום הדברים הסתדרו". הוא אמר כי אין כוונה לדחות את מועד הבחירות במדינה.

ארדואן מבטיח שיקום; הבורסה הטורקית השעתה פעילות

ארדואן גם הבטיח כעשרת אלפים לירות טורקיות לכל משפחה (כ-550 דולר) שאיבדה את ביתה כתוצאה מרעש האדמה, והבטיח "לבנות מחדש" את הבניינים בתוך כשנה. הוא גם הודיע על הקמת מרכזי לינה לציבור בערים, בשל מזג האוויר הקר באזור, והכריז כי "אף אזרח טורקי לא ייאלץ לחיות ברחובות". דבריו מגיעים על רקע ביקורת הולכת וגוברת על מיעוט כוחות ההצלה, או העובדה שאזורים שלמים נותרו ללא סיוע או נציגות ממשלתית או צבאית, כאשר קרובי משפחה מנסים לחלץ את קרוביהם הקבורים תחת ההריסות בעצמם. ארדואן אמור להמשיך את הביקור במחוז האטיי הדרומי, שממנו נשמעה ביקורת נוקבת על אוזלת היד של הרשויות בהתמודדות עם השלכות אסון הטבע.

רעידת האדמה בסוריה / צילום: Ghaith Alsayed
 רעידת האדמה בסוריה / צילום: Ghaith Alsayed

הבורסה הטורקית השעתה היום את פעילותה, לאחר קריסה של יותר מ-18% בשווי החברות הנסחרות במדד 100 המניות המובילות בטורקיה בשלושת הימים האחרונים, מאז רעידת האדמה.

על פי הדיווחים, הממשל בסוריה מאפשר מעבר של מתנדבי סיוע וחילוץ איזור הצפוניים - בשליטת המורדים, רק דרך מעבר אחד. הסיבה לכך היא חשש מצד הממשל בדמשק שהסיוע יפחית את סיכוייהם לזכות שוב בשליטה על האיזור. זאת בזמן שמאות משפחות בצפון סוריה עדיין קבורות מתחת להריסות.

מעבר לגבול, משטר אסד השולט בחלק מהאזור שנפגע דורש לשים קץ לסנקציות האירופיות ולהזרים סיוע הומניטרי לניצולים. המצב בשטח בסוריה אינו ידוע, בשל העובדה כי ארגונים בינלאומיים לא הגיעו אליו, ורק ארגונים אזרחיים כמו "הקסדות הלבנות" שהוקמו בימי מלחמת האזרחים בסוריה, פעילים באזור. ממשלת גרמניה הודיעה כי תשלח סיוע הומניטרי לגבול טורקיה-סוריה, במטרה לסייע למאות האלפים - לפי הערכות - שנאלצו לעזוב את בתיהם בצפון סוריה מחשש לקריסתם.

הריסות מרעידת האדמה בסוריה / צילום: Omar Sanadiki
 הריסות מרעידת האדמה בסוריה / צילום: Omar Sanadiki

סוכנות הידיעות "אי-פי" דיברה עם תושב של העיר הטורקית מלטיה. הוא סיפר כי רק גופות נשלפות כעת מבין ההריסות, ואמר כי להערכתו חלק מהניצולים קפאו למוות בשלושת הימים האחרונים. הוא אמר כי גופות נערמות בצדי הדרכים בהמתנה לאיסוף על ידי הרשויות. "אין יותר תקווה במלטיה", אמר. בחלק ממוקדי ההרס כתוצאה מהרעש הטמפרטורות צפויות לצנוח למינוס חמש-שש מעלות הלילה.