רשות התחרות: ספקים גדולים לא יוכלו לסדר מוצרים על המדפים ברשתות המזון

חוק המזון קובע איסור על ספקים גדולים לסדר את מצרכיהם בחנויותיהם של קמעונאים גדולים, אך לאורך השנים נקבעו מספר "פטורי סוג" • מינואר 2024 כל סוגי הפטור יבוטלו • האם ביטול הפטור יוביל להורדת מחירים?

מדפים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock
מדפים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock

רשות התחרות החליטה לבטל את הפטור מסדרנות, והחל מינואר הבא ספקים גדולים לא יוכלו יותר לסדר מוצרים על המדפים ברשתות המזון.

הדרכון הזר מתרחק: פורטוגל שמה קץ לתוכנית "ויזות זהב" 
המכרז שאכזב וההשלכות על שוק הנדל"ן: 740 דירות בפתח תקווה מסמלות עידן חדש לתחום | ניתוח 
מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס: "ככל שיעבור זמן והריבית לא תרד, ייווצרו הזדמנויות השקעה" | ראיון

חוק המזון קובע איסור על ספקים גדולים לסדר את מצרכיהם בחנויותיהם של קמעונאים גדולים. לאורך השנים נקבעו מספר "פטורי סוג" שאפשרו את סידור המצרכים על-ידי ספקים גדולים אצל קמעונאים גדולים, בכפוף לעמידה בכללים שנקבעו בהם. בין היתר נקבע כי סידור המצרכים על-ידי ספק גדול בחנות של קמעונאי גדול ייעשה לפי הוראות הקמעונאי לפי תוכנית הקובעת את סידור שטחי המכירה בחנות, וכי המעורבות של הספק בסידור הסחורה מוגבלת רק לסידור בפועל על המדף או במחסן. כמו כן, נקבע כי הסדרן יוכל לסמן את המחירים שנקבעו על-ידי הקמעונאי, ולנהל את הזמנות וחידוש מלאי המצרכים, ועל הקמעונאי לפקח באופן שוטף על מילוי התנאים.

באוקטובר האחרון פרסמה רשות התחרות קול קורא ביחס לתנאי פטור הסדרנות, והיום הודיעה כי הפעולות שמאפשר פטור הסדרנות "עלולות ליצור חשש לפגיעה בתחרות, שכן הן עלולות לפגוע בספקים קטנים ולהעמיד אותם בנחיתות תחרותית מול ספקים גדולים".

בנוסף, לדברי הרשות, הבדיקה לא הצביעה על יעילות רבה יותר בסידור המדף ע-ידי הספק בהשוואה לסידורו על-ידי הקמעונאי. מסיבות אלה החליטה רשות התחרות כי ביטול פטור הסדרנות עדיף מבחינה תחרותית על חידושו. 

המחירים יירדו? 

האם ביטול הפטור יוביל להורדת מחירים? חוק המזון שנחקק ב-2015 יצא מנקודת הנחה שמי שמחזיק במערך סדרנות יעיל, נהנה מיתרון תחרותי. ספקים קטנים שאין להם יכולת כספית להחזיק במערך כזה עלולים להתקשות להיכנס לרשתות, שרובן חוסכות בכוח-אדם, בזמן שהספקים הגדולים מספקים להן סדרנים. אם ספק קטן מבקש להיכנס לרשת, ואין לו אפשרות לסדר את הסחורה על המדפים ולנהל את הבירוקרטיה הכרוכה בניהול המלאי וסימון המחירים - החשש הוא שהרשתות יעדיפו להמשיך לעבוד עם הספקים הגדולים, כך שהמצב בו הספק הקטן לא יכול להתחרות בגדולים יונצח.

לכן, ברשות התחרות סבורים כי ביטול הפטור יסייע לעידוד התחרות, ותוך כדי יביא להורדת מחירים ככל שיהיו יותר ספקים בשוק.

רשתות השיווק ייאלצו לבנות בשנה הקרובה מערך סדרנות חדש. בענף מזהירים כי בעיית כוח-האדם ברצפת המכירה עלולה לגרום לכך שההתארגנות תהיה לא פשוטה, ולא בטוח שתקופת הזמן עד ינואר 2024 תספיק. וגם אם כן, לא בטוח שהמהלך יוביל לשינוי מחירים משמעותי או לכניסה של ספקים קטנים נוספים.