נתניהו תקף את האופוזיציה והמפגינים: "מקווה שנמצא דרך להגיע להסכמות"

"חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה, לתוהו ובוהו - מדינה ריבונית לא יכולה לסבול אנרכיה. לא נקבל אלימות לא בחווארה, לא בתל אביב, לא בשום מקום", אמר רה"מ נתניהו • לדבריו, גורמים זרים ו"בעלי עניין" מעורבים בהפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

"זכות ההפגנה היא ערך יסוד בדמוקרטיה, אבל חופש ההפגנה איננו חופש לעצור את המדינה. מי שאמר את זה לפני 20 שנה הוא נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק, זה היה נכון אז - וזה נכון גם היום. חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה, לתוהו ובוהו - מדינה ריבונית לא יכולה לסבול אנרכיה", אמר הערב (ד') ראש הממשלה נתניהו. 

ההפגנות נמשכות: המשטרה מפעילה מכתזית בצומת כרכור 
חוק הנבצרות עבר בקריאה טרומית בתמיכת ראש הממשלה נתניהו 

"יש קווים אדומים שאסור לחצות ואין זה משנה כמה עמוק הוויכוח וכמה הוא סוער, כמה הוא מטלטל את הנפש. הקו האדום הוא איסור מוחלט על אלימות ואנרכיה. אני אומר לפורעי החוק בתל אביב מה שאמרתי לפורעי החוק בחווארה: לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה. אנחנו לא יכולים לקבל אלימות, אנחנו לא יכולים לקבל הכאת שוטרים, אנחנו לא יכולים לקבל חסימת כבישים, אנחנו לא יכולים לקבל איומים על אנשי ציבור ועל בני משפחותיהם, דבר שקורה ממש ברגעים אלה בליבה של תל אביב. לא נקבל אלימות לא בחווארה, לא בתל אביב, לא בשום מקום", הוסיף. 

"אני רוצה לתת דוגמה הפוכה - איך כן לנהוג במחאה במדינה דמוקרטית: לפני שני עשורים, הוויכוח בתוכינו היה לא פחות סוער ומטלטל, לא פחות חובק עולם. לפני כשני עשורים בהתנתקות החליטה ממשלת ישראל לעקור למעלה מ-8,000 ישראלים מבתיהם, להוציא אנשים מקבריהם, להחריב את ישוביהם. מתנגדי המדיניות הממשלתית ראו אז את מפעל חייהם נחרב ורבים מהם האמינו בכל ליבם שזו תחילתו של חורבן הבית השלישי. הם יצאו למאבק חריף ונחוש, מאבק ציבורי נוקב ועוצמתי שהקיף ציבורים גדולים מאוד במדינה. אני יכול לומר דבר אחד: המאבק הזה לא חצה קווים אדומים - לא ראינו אז את מה שאנחנו רואים היום. המפגינים לא היכו שוטרים, לא קראו למרי אזרחי, לא קראו לסרבנות, לא הוציאו את כספם מהמדינה ולא הוציאו את דיבת ישראל בעולם".

"האופוזיציה מתנהגת בחוסר אחריות"

"היום לצערי האופזיציה מתנהגת בחוסר אחריות", טען נתניהו. "אחת מראשי מפלגות האופוזיציה מצהירה, ואני רוצה לצטט: 'יידוי אבנים נגד שוטרים זה לא נעים אבל זה לא נורא'. ראש מפלגה אחר מתדלק את ההפגנות, ומתדרך שהוא מכוון להגיע למשבר חוקתי מתוך תקווה שהמשבר הזה יוביל למיטוט הממשלה ולבחירות חדשת.  אם מוחקים את הקווים האדומים בצד אחד, מחר הם יימחקו גם בצד השני. אבל אני גם אומר דבר נוסף - אני יודע שזה לא כולם, שיש באופוזיציה וגם בהפגנות קולות אחרים שמתנגדים לקו הקיצוני הזה. קולות שסולדים מהפעולות האלימות של קומץ מיליטנטי שממומן ומאורגן ע"י בעלי עניין, כולל גורמים זרים. אני קורא לאנשים האחראיים הללו להשמיע את קולם".

"אני קורא להפסקת האלימות, אני מאמין ומקווה שנמצא בקרוב דרך להגיע להסכמות. לא נרים יד איש על רעהו כי אחים אנחנו - אין לנו מדינה אחרת", סיכם ראש הממשלה. 

נאומו של נתניהו מגיע כשברקע אירועי "יום השיבוש הלאומי" והקריאות של גנץ להידברות. מוקדם יותר היום ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן אישרה בקריאה טרומית את פסקת ההתגברות, חוק הנבצרות, צמצום הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקים ואת חוק עונש מוות למחבלים. במהלך הוועדה התחוללה מהומה וח"כים מהאופוזיציה הוצאו מהדיון.

במהלך היום התקיימו הפגנות בכל רחבי הארץ, בחלקן אף התרחשו עימותים אלימים בין המוחים ובין המשטרה. בני גנץ ביקש מראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אוחנה לעצור את הדיונים בכנסת ולהגיע לבית הנשיא להידברות.

זמן קצר לפני תחילת הצהרתו של נתניהו פירסמו חברי הכנסת יולי אדלשטיין, גדי איזנקוט, חילי טרופר ודני דנון הצהרה משותפת ובה קריאה לערבות הדדית: "אין לנו כל ספק כי על אף שהמחלוקות קשות, חובה עלינו לפעול בכל דרך להגעה להסכמות רחבות. חובה על כולנו כנציגי הציבור ונבחריו, לפעול לאלתר ליישוב המחלוקות ולהשגת הסכמות ובעיקר לעצור את סכנת ההתפרקות הרובצת לפתחנו כחברה וכמדינה. כל שנדרש הוא להיענות להזמנת נשיא המדינה ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע. אנו קוראים לכל חברי וחברות הבית לתמוך בדרך זו ולהיענות לקריאת נשיא המדינה".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית