בורסות עולם | סיקור שוטף

ירידות חדות בנעילה בוול סטריט; מדד הנאסד"ק צנח בכ-2%

מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-1.6% מדד נאסד"ק צנח בסיום בכ-2% ומדד S&P 500 רשם ירידה של כ-1.8% • בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת • בלקרוק: מניות באירופה לא מתמחרות את המשבר הכלכלי שלפנינו, למרות שהערכות השווי נראות זולות • בשווקים ממתינים לנתוני שוק העבודה שיתפרסמו מחר בארה"ב

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press
בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

הירידות בוול סטריט התחזקו בשעה האחרונה של המסחר, על רקע הדיווחים בנוגע לקשיים של הבנק האמריקאי סיליקון וואלי (SVB). מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-1.6% מדד נאסד"ק צנח בסיום בכ-2% ומדד S&P 500 רשם ירידה של כ-1.8%. 

מנכ"ל סיליקון ואלי בנק (SVB) המשרת סטארט-אפים וחברות הייטק, גרג בקר, ערך הערב (ה') שיחה עם חברות הפורטפוליו בבנק שם ביקש מהן "להירגע", כך על פי דיווח של אתר חדשות הטכנולוגיה דה אינפורמיישן. זאת, על רקע חשש מהתמוטטות הבנק לאחר קריסת המנייה בכ-63% היום, דבר שהוריד מעל ל-10 מיליארד דולר משווי הבנק בבת אחת. מנכ"ל של חברה ישראלית שנכח בשיחה סיפר כי המנכ"ל עסק בהרגעת הרוחות ואמר ש"הכל נמצא בשליטה". 

ירידות חדות רשמו בין השאר מניות הבנקים הגדולים בנק אוף אמריקה , ג'יי.פי. מורגן, סיטיגרופ  ומניות טסלה , אנבידיה, נטפליקס  ואמזון.

21:25

הירידות בוול סטריט מתחזקות: מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.9% מדד נאסד"ק נסוג בכ-1.3% ומדד S&P 500 רושם ירידה של 1.1%. 

המשקיעים בארה"ב ובעולם ממתינים לדוח התעסוקה החודשי שיתפרסם מחר (שישי). בעדותו השבוע אמר הנגיד האמריקאי ג'רום פאוול בין היתר כי "הנתונים הכלכליים האחרונים היו חזקים מהצפוי, מה שמצביע על כך שרמת הריבית המירבית צפויה להיות גבוהה משצפו בעבר. אם מכלול הנתונים יצביע על כך שמתחייב הידוק מהיר יותר, נהיה ערוכים להגביר את קצב העלאות הריבית", כך שלנתונים חשיבות רבה.

הבנק האמריקאי סיליקון וואלי (SVB) נופל בחדות ומושך כלפי מטה גם את הסקטור כולו. הבנק, שעיקר פעילותו היא הענקת הלוואות לסטארט-אפים, הודיע על הנפקת מניות ב-1.75 מיליארד דולר ועל מכירת ניירות ערך בשווי מיליארדי דולרים במחיר הפסד. מניית הבנק צוללת כעת ביותר מ-50%.

ירידות בולטות רושמות בין השאר בנק אוף אמריקה , מטא, טסלה  ואנבידיה .

ירידות בולטות בקרב המניות הישראליות רושמות כעת צים , פייבר , סנטינל וואן , וויקס, פריון , איי.סי.אל. גרופ  ולמונייד 

20:05

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות בניו יורק. מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.1% מדד נאסד"ק עבר לירידה של כ-0.2% ומדד S&P 500 רושם ירידה מזערית.

בסקירתם השבועית כותבים כלכלני בלקרוק כי "מניות גוש האירו הציגו ביצועים טובים ממקבילותיהן האמריקאיות בשיעור של כ-14% מאז ספטמבר, בין השאר עקב עמידות הכלכלה מול משבר האנרגיה והתחזקות מגזרים ממוקדי יצוא. התחזקות הצמיחה אומרת שה-ECB יאלץ לעשות יותר כדי לקרר את האינפלציה בהמשך הדרך. כעת, הריבית במסלול להוביל את המשק למיתון לאחר עצירת הצמיחה ב-2022, והשוק צופה שהריבית תגיע לשיא של 3.9% ותישאר ברמות אלה עד 2024".

"אנו בבלקרוק מאמינים כי ה-ECB יעלה את הריבית עד אמצע השנה ולא יוריד אותה עד המחצית השנייה של 2024. למרות כל אלה, חשוב לציין כי בעת זו מניות באירופה לא מתמחרות את המשבר הכלכלי שלפנינו, למרות שהערכות השווי נראות זולות. אנו בתת משקל טקטי במניות שווקים מפותחים, כולל באירופה, אך מעדיפים את המגזר הפיננסי עם עליית הריבית, את מגזר האנרגיה, ואת שירותי הבריאות, ובמשקל יתר אסטרטגי במניות שווקים מתפתחים כיוון שאנו מאמינים ומצפים שרווחי החברות יתאוששו לאחר סוף המיתון".

18:47

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת. מדד הדאקס שמר על יציבות, הפוטסי ירד בכ-0.6% והקאק רשם ירידה של 0.1%.

בניו יורק, מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.1% מדד נאסד"ק מטפס בכ-0.3% ומדד S&P 500 מתקדם בכ-0.2%.

בשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב התשואות יורדות. התשואה על האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות ל-3.97%, והתשואה על האג"ח לשנתיים יורדת בכ-8 נקודות ל-4.98%. 

18:25

עליות קלות בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.2% מדד נאסד"ק מטפס בכ-0.4% ומדד S&P 500 מתקדם בכ-0.3%.

בקרב המניות הישראליות בולטת אופקו  עם קפיצה של 11%. מניית סקיוריטי מאטרס (סימול SMX) ישראלית שנסחרה באוסטרליה והשלימה השבוע מיזוג לספאק בארה"ב, מזנקת בכ-15%. 

מאבק השליטה בחברת ננו דיימנשן  נמשך: בזמן שהחברה טוענת שאסיפת בעלי המניות שמכנסת בעלת המניות מרצ'ינסון אינה חוקית, מרצ'ינסון זוכה לרוח גבית - המלצה תומכת מצד חברת הייעוץ ISS. בהודעה שפרסמה מרצ'ינסון היא מציינת ש-ISS, החברה האמריקאית המייעצת לגופים מוסדיים, המליצה ללקוחותיה לתמוך בכל הצעות מרצ'ינסון, כולל הדחת הדירקטורים, ובראשם היו"ר והמנכ"ל יואב שטרן.

17:07

מגמה חיובית בוול סטריט. מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.4% מדד נאסד"ק מטפס בכ-0.7% ומדד S&P 500 מתקדם בכ-0.5%.

מניות האנרגיה בולטות בעליות, על רקע עלייה של כ-1.4% בחוזים על הנפט ושל כ-3% במחיר הגז הטבעי. ואלרו ומרתון פטרוליום  בולטות.

מניית ג'נרל אלקטריק  רושמת עלייה חדה לאחר שהחברה הודיעה במפגש עם משקיעים כי תעמוד בתחזיות לשנת 2023.

עליות בולטות רושמות גם פייפאל , אינטל  ומיקרוסופט.

16:31

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית. מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.4% מדד נאסד"ק מטפס בכ-0.1% ומדד S&P 500 מתקדם בכ-0.2%.

ירידות נרשמות במניות טסלה , קוואלקום  ואמזון ומנגד אפל  ומיקרוסופט רושמות עליות קלות.

מניית סילברגייט קפיטל  צונחת בכ-40% לאחר שהחברה, שספגה פגיעה קשה בעקבות קריסת בורסת הקריפטו FTX, הודיעה כי תסיים את פעילותה.

16:00

חברת דריו הלת'  פרסמה את תוצאותיה הכספיות. ההכנסות בשנת 2022 הסתכמו בכ-27.7 מיליון דולר, גידול של 34.8% מהכנסות של 20.5 מיליון דולר בשנת 2021. החברה רשמה הפסד תפעולי של כ-56.8 מיליון דולר, בהשוואה להפסד תפעולי של כ-76.5 מיליון דולר ב-2021.

15:33

מאקרו ארה"ב: התביעות הראשוניות לדמי אבטלה הסתכמו בשבוע שעבר ב-211 אלף לעומת צפי לכ-195 אלף תביעות.

באירופה רושמים מדדי המניות המובילים ירידות של עד 0.7% ובמסחר בחוזים העתידיים בוול סטריט נרשמות ירידות של עד 0.5%. 

15:05

רי  הכריזה על שיתופי פעולה עסקיים עם מפיצי רכב מורשים ראשונים בארה"ב, שיציעו מכוניות חשמליות Powered by REE ללקוחות המעוניינים לעשות את המעבר לציי רכב מסחריים חשמליים. החברה מכוונת להתחיל את אספקת רכבי REE למפיצים בארה"ב ברבעון הרביעי של 2023. בין המפיצים אפשר לציין את Pritchard EV ואת Tom’s Truck Center. כמו כן, REE הודיעה על החתמת Industrial Power & Truck Equipment ו-New England Truck Solutions כמפיצים חדשים לשוק האמריקאי.

14:20

אבן קיסר  הישראלית הודיעה היום כי יוסף שירן, שכיהן כמנכ"ל החברה בין 2009 ל-2016, יחזור לתפקיד המנכ"ל החל מ-16 במרץ. יובל דגים, המנכ"ל הנוכחי, יסיים את תפקידו. "אני מתכבד להצטרף שוב לאבן קיסר כמנכ"ל. החברה עומדה כעת בפני אתגרים רבים, אך אני מאמין שיש לה נכסים ופוטנציאל משמעותיים. אני מצפה לעבוד עם יובל כדי להבטיח מעבר חלק ולחדש את שיתוף הפעולה שלי עם עובדי אבן קיסר המוכשרים כדי לנצל את ההזדמנויות שלפנינו".

11:30

המסחר באירופה ובחוזים העתידיים בוול סטריט ממשיך להתקיים במגמה שלילית. בציריך בולט לרעה בנק קרדיט סוויס שיורד ב-4% אחרי שדחה את פרסום הדוחות, כמצוין בעדכון קודם.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של 0.2%-0.5% במסחר על חוזי הנפט הגולמי. מחיר הנפט הגולמי האמריקאי (WTI) עומד כעת על 76.5 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט על 82.2 דולר לחבית. הזהב עולה ב-0.2%, ומחיר אונקיה 1,817 דולר.

בשוק הקריפטו מתחזקות הירידות והביטקוין מאבד 1.6% ושערו 21.6 אלף דולר. האת'ריום יורד ב-1.5% ונסחר סביב 1,530 דולר.

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות קלות. מדד דאקס הגרמני יורד ב-0.1%, קאק הצרפתי נסוג ב-0.2% וכך גם יורוסטוקס 50 הכלל אירופי, ואילו פוטסי הבריטי עם ירידה גדולה יותר של כ-0.5%.

בנק קרדיט סוויס  הודיע שידחה את פרסום הדו"ח השנתי ל-2022 על רקע הבהרות שביקשה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) לגבי תיקונים שנחשפו בעבר בדוחות תזרים המזומנים המאוחדים בשנים 2020 ו-2019. "ההנהלה מאמינה שנכון לעכב לזמן קצר את פרסום דוחותיה על מנת להבין בצורה מעמיקה יותר את ההערות שהתקבלו. אנו מאשרים שהתוצאות הכספיות לשנת 2022 כפי שפורסמו ב-9 בפברואר 2023, אינן מושפעות מהאמור לעיל", ציין הבנק.

בוול סטריט נרשמות ירידות של 0.1% עד 0.3% במסחר על החוזים העתידיים.

באסיה מדד ניקיי היפני סיים את היום בעלייה של 0.6% ומדד ASX 200 האוסטרלי רשם עלייה מזערית. בסין ירדו בורסות שנגחאי ושנזן ב-0.2%, בהונג קונג השיל הנג סנג 0.6% ובסיאול ירד הקוספי ב-0.5%.

08:00

באסיה המגמה מעורבת הבוקר. מדד ניקיי עולה ב-0.6%, מדד הנג סנג מתקדם ב-0.2%, ואילו בבורסות סין, שנגחאי ושנזן נרשמות ירידות של 0.2%-0.3%, וגם בדרום קוריאה נסוג מדד הקוספי.

היום פורסמו נתוני צמיחה מאכזבים ביפן, שלפיהם התמ"ג נותר ללא שינוי ברבעון הרביעי (הצפי היה עלייה של 0.2%) וגם קצב הצמיחה השנתי מתחת לתחזיות - 0.1% כשהצפי היה 0.8%. בסין פורסם מדד המחירים לצרכן, שירד במפתיע ב-0.5% בפברואר כאשר הכלכלנים חזו עלייה של 0.2%. קצב האינפלציה השנתי בסין עומד על 1%, הרבה מתחת להערכות (1.9%) וירידה משמעותית בהשוואה לינואר, אז עמד על 2.1%.

חברת הקלינטק של יזם הטכנולוגיה בני לנדא איבדה 90% מהשיא
בשוק מתמחרים פשרה כתסריט ריאלי: מה אומר מדד הדופק של גלובס?  
מה גרם לריסקפייד להוציא את כל המזומן שלה מישראל? | ניתוח

בוול סטריט החוזים העתידיים רושמים ירידות של 0.1%-0.2% בשעה זו. אמש ננעל יום המסחר במגמה מעורבת: הדאו ג'ונס נחלש 0.2%, מדד נאסד"ק עלה 0.4% ומדד S&P 500 התקדם 0.1%.

דברי פאוול השבוע הובילו לירידות חדות בשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב והתשואות עליהן זינקו ביום שלישי ורביעי. הבוקר, התשואה על האיגרת ל־10 שנים עולה בנקודה ל־3.99%, והתשואה על האג"ח לשנתיים יציבה ברמה של 5.05% - שיא מאז שנת 2007.

בשוק הסחורות העולמי לא נרשמות תנודות חריגות במחירי הנפט. מחיר הנפט הגולמי האמריקאי (WTI) עומד כעת על 76.5 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט על 82.7 דולר לחבית. גם הזהב יציב יחסית בשעה זו, ומחיר אונקיה 1,815 דולר.

בשוק הקריפטו הביטקוין נחלש בעוד 1% ושערו 21.7 אלף דולר והאת'ריום יורד ב-0.7% ונסחר סביב 1,540 דולר.

בארה"ב ממתינים לדוח התעסוקה החודשי שיתפרסם מחר (שישי). בעדותו השבוע אמר הנגיד האמריקאי ג'רום פאוול בין היתר כי "הנתונים הכלכליים האחרונים היו חזקים מהצפוי, מה שמצביע על כך שרמת הריבית המירבית צפויה להיות גבוהה משצפו בעבר. אם מכלול הנתונים יצביע על כך שמתחייב הידוק מהיר יותר, נהיה ערוכים להגביר את קצב העלאות הריבית", כך שלנתונים חשיבות רבה.

אתמול, ביומו השני בעדותו בקונגרס, פאוול ניסה למתן את דבריו והבהיר שטרם התקבלה החלטה על האצת קצב העלאות הריבית אלא שזו אפשרות התלויה בנתונים שיגיעו. "לא קיבלנו שום החלטה בנוגע לישיבה של מרץ", אמר.

כלכלני בלקרוק מעריכים שריבית הפד עשויה לעלות עד ל־6% בחודשים הקרובים, ולהערכתם "קיים סיכוי סביר שהפד ייאלץ להשאיר את הריבית ברמה זו לפרק זמן ממושך, במטרה להוריד את קצב האינפלציה חזרה לכ־2%".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, אומר שדברי פאוול ייבחנו כבר ביום שישי, עם דוח התעסוקה לחודש פברואר. "דוח תעסוקה חזק חריג לחודש ינואר הוא שהחל, לפני חודש, את שרשרת ההתבטאויות של בכירי הפד ושל ציפיות השוק לכך שהריבית תצבור תנופה מחודש. אם דוח התעסוקה של פברואר יראה תמונה דומה, העלאת ריבית של 0.5% תהפוך עובדה מוגמרת והציפיות להעלאה דומה בהמשך תתחזקנה. כיום צופים עוד כ-210 אלף מקומות עבודה חדשים, פחות ממחצית התוספת של חודש ינואר. שיעור הבלתי מועסקים צפוי להישאר על 3.4% ולשקף למעשה תעסוקה מלאה. זה מטריד את הפד כי תעסוקה מלאה מתורגמת ללחצי שכר ומשם לעוד לחצי אינפלציה, במיוחד על רקע המספר הגבוה, יחסית, של משרות לא מאוישות במשק האמריקאי".

מנגד, הוא מוסיף, "אם הנתון יהיה נמוך יותר (ויש לזכור כי דוח התעסוקה האמריקאי תנודתי מאוד, נוטה להפתעות גדולות וגם לתיקונים חדים של נתוני החודשי הקודמים), הלך הרוח ישתנה ולא מן הנמנע שהעלאת ריבית של 0.25% תהיה שוב על הפרק, למרות דברי פאוול. זה מבטיח דריכות, תנודתיות ומתח רב בשוקי ההון של ארה"ב ושאר העולם, כולל כאן בארץ, לקראת סוף השבוע. המסחר בארה"ב ביום שישי יכול להיות סוער מאוד בהתאם לתוצאות. את הכיוון נחוש אנחנו בשוקי המניות והאג"ח ביום ראשון ובשוק המט"ח עוד ביום שישי".