מנכ"ל צ'ק פוינט: "אנחנו רחוקים מלהיות מספיק מוגנים בסייבר"

גיל שויד התייחס למתקפת הסייבר האיראנית על הטכניון: "ארגונים צריכים לאמץ גישה רחבה" • וגם: מדוע החברה לא נוקטת עמדה בכל הקשור לרפורמה המשפטית?

גיל שויד מייסד ומנכ''ל צ'ק פוינט וגיל מסינג, ראש המטה ומערך התקשורת הגלובלית של החברה בשיחה עם נבו טרבלסי / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד מייסד ומנכ''ל צ'ק פוינט וגיל מסינג, ראש המטה ומערך התקשורת הגלובלית של החברה בשיחה עם נבו טרבלסי / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו רחוקים מלהיות מספיק מוגנים - הגנת סייבר זה אתגר לא קל ויש המון חברות שמנסות לעזור בזה, אבל אני חושב שזה אפשרי", כך אמר גיל שויד, מנכ"ל חברת צ'ק פוינט בשיחה עם כתב הטכנולוגיה והמדיה של גלובס, נבו טרבלסי - במסגרת אירוע 40 המבטיחים של גלובס.

הכירו את נבחרת המנהיגות המבטיחה של גלובס לשנת 2023
אלונה בר און: "מאמינה בהידברות ובפשרה, המשותף שלנו גדול כל כך מהמפריד"
ד"ר ליאת בסיס: "כוח יכול להיות מלוכלך אבל כשיש ניהול נכון הוא גורם לדברים לקרות" 
יקי נוימן, מנכ"ל דוראל: "המהפכה האנרגטית תלווה אותנו בעשרות השנים הקרובות"

הדברים נאמרו ברקע מתקפת הסייבר האיראנית על הטכניון שעדיין נמצאת על הפרק. "אנחנו עוצרים כל יום כמה עשרות מיליונים של מתקפות. צריך שארגונים יאמצו גישה יותר הוליסטית. כשאנחנו רואים שיש תקיפות בקומה החמישית, אז כל כלי האבטחה צריכים לעבוד ביחד. עם זאת, צריך לומר שסקטור החינוך משקיע יחסית מעט בהגנה ויש לזה מחיר. צריך לאמץ גישה יותר רחבה ממה שארגונים עושים היום".

​"אנחנו הופכים את העולם למקום בטוח יותר"

בשיחה אף לקח חלק גיל מסינג, ראש המטה ומנהל מערך התקשורת הגלובלית של צ'ק פוינט, שנבחר לרשימת הצעירים של גלובס. "אנחנו שומעים על מתקפות סייבר רק כשהן מצליחות. אבל צריך להבין את ההקשר הרחב יותר: יש בממוצע 1,600 תקיפות לארגון בישראל בשבוע. זה לא קורה סתם. כדי להיות קורבן אתה לא צריך להיות מטרה. הדברים האלו יכולים להימנע, אבל המיינדסט צריך להשתנות".

מבחינת השניים, זה התפקיד של צ'ק פוינט. "אני רציתי להקים חברה שתאבטח את העולם", אמר שויד. "אנחנו מציינים כיום את השנה ה־30 של החברה. החלום שלנו היה סוג של דמוקרטיזציה לסייבר, גישה למידע. קשה לדמיין את העולם בלי אינטרנט, אבל אז כולנו היינו מרותקים לערוץ הראשון ולעיתון שהודפס. זו הייתה מהפכה גדולה והבנו שזה מה שמאפשר לארגונים להתחבר לאינטרנט ובצורה בטוחה". שויד ציין על הבמה שבשנת 2022 החברה הכניסה 1.69 מיליארד דולר.

איך מתנהלת העבודה השגרתית בין שניכם?
"העבודה בינינו מצוינת", אומר שויד. "אני פחות אוהב לדבר עם אנשים, ואת זה עושה מסינג. היו מקרים שאנשים אמרו שהם סגרו עם גיל מצ'ק פוינט והם התכוונו אליי אבל בפועל זה היה מסינג. אנחנו עובדים יחד כ־5 שנים, שנינו מגיעים מעולמות שונים, ונוצרה סינרגיה מאוד טובה. זה נורא יפה לראות שגיל בא מרקע אחר לגמרי שהוא לא הייטק, מתעשייה יותר מסורתית. כשהתחלנו עם צ'ק פוינט היה פער מאוד גדול בין האנשים בתעשיות, והיום כל התעשייה פה הגיעה לרמה אחידה".

בשנת 2018, שויד חיפש מישהו שינהל את קשרי הקהילה ויהיה הדובר של צ'ק פוינט, ובעקבות כך הוא פנה לעיתונאים. "שאלתי אותם מי האדם שהם סומכים עליו ומכולם קיבלתי שם מאוד ברור". זה השלב שהוא הכיר את מסינג.

מסינג שיתף כי גם הרשימה בה הוא שותף וגם האירוע בו הוא מדבר, מאוד לא טבעיים לו. "שויד ואני דומים. במסגרת תחילת העבודה שלי נפגשתי עם שויד שלוש פעמים בשבוע אחד. בחיים לא עברתי תהליך כזה, זה היה סיעור מוחות מטלטל".

בהתחלה, הם לא החליפו מילה על התפקיד. "זה היה בימים בהם צ'ק פוינט הייתה החברה הישראלית עם שווי השוק הגבוה, ולא דיברנו מילה על העניין עצמו. בשלב מסוים אמרתי לשויד 'אני לא רוצה להיות חצוף, אבל מה אתה רוצה? אני מבזבז לך את הזמן'.

"הוא אמר לי - אני לא יודע מי אתה אבל אני הולך עם האינטואיציה. אתה חושב שאתה יכול לעזור לנו בדבר הזה? אמרתי לו שכן, אז הסתכלנו בעיניים ויצאנו לדרך".

מאז, עברו חמש שנים. "לדעתי זה אומר משהו על האדם, על המקום, ועל מה שאמרנו על תעשיית ההייטק", אומר מסינג. "כל אחד יכול להיות פה וזה לא משנה לאיזה תפקיד מוניתי. באותו השבוע ניסיתי לקרוא על התעשייה, וניסיתי להבין מה זה לעזאזל אומר". אבל דבר אחד היה לו ברור - "צ'ק פוינט הופכת את העולם לבטוח יותר, ואני חושב שזו המשימה.

"שלא נתבלבל, זו חברה עסקית, אנחנו ציבוריים, הציבור מושקע בנו ויש לנו אינטרסים. אבל החברה הזו עובדת להנגיש את עצמה לעולם. התפקיד של צ'ק פוינט הוא לא רק להגן על העולם, אלא להפוך אותו לבטוח יותר".

"מה יקרה בעתיד? אין לדעת"

מדוע לא שומעים אתכם בהקשרי הרפורמה המשפטית?
שויד: "אני החלטתי לפני המון שנים לא להביע את דעתי הפוליטית. זה שאני טוב בהייטק, זה אומר שאני צריך להישאר בזה. בסוף מגיעים לבניין הזה 2,600 עובדים מכל הסקטורים והם כולם צריכים להרגיש שזה הבית השלהם".

זה משפיע על העשייה שלכם?
מסינג: "אענה את התשובה שנכונה רק לגבינו - כרגע אנחנו לא מרגישים את זה מול לקוחות. אבל מה יקרה בעתיד? אין לדעת".

 גילוי מלא: האירוע בשיתוף צ'ק פוינט, דליוט, ארמיס ותנובה.