הנתונים שכל השוק מחכה להם: מה יקרה לאינפלציה בארה"ב?

הכלכלנים מעריכים המשך ירידה של מדד המחירים לצרכן בארה"ב, עד לכ-6% בפברואר • "האינפלציה עדיין נטועה עמוק, אבל דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי מעודד" • המדד יתפרסם שבוע לפני החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, שיצטרך לקחת בחשבון גם את המשבר בסקטור הבנקאות. האם היו"ר ג'רום פאוול יוותר על העלאת הריבית?

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

שלל נתוני מאקרו יתפרסמו בימים הקרובים בארץ ובחו"ל, על רקע משבר הבנקים האמריקאיים, כשהיום צפויה הדרמה העיקרית בשעה 14:30 שעון ישראל עם פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש פברואר.

כל עלייה של נקודת אחוז בריבית מניבה לבנק רווח של מאות מיליונים | בדיקת גלובס
אפקט הדומינו בשווקים: הקלף שיכול להפיל את כל הבנקים בעולם
כל מה שצריך לדעת על קריסות הבנקים שמטלטלות את השווקים

הצפי בשווקים הוא לעלייה של 0.4% במדד המחירים לצרכן בארה"ב, לצד ירידת קצב האינפלציה השנתי מ-6.4% בינואר ל-6%. התמתנות הקצב השנתי נובעת בעיקר לאור יציאתו של מדד פברואר הגבוה (0.9%) של שנת 2022 מהחישוב. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, צפוי לרשום עלייה של 0.4% והכלכלנים צופים שקצב העלייה השנתי שלו ירד מ-5.6% ל-5.5%.

מנהל ההשקעות הראשי בגלובל X ג'ון מאייר, ומנהלת אסטרטגיות ההשקעות שנון אחרן, גם מעריכים שהמדד של פברואר יצביע על ירידה של האינפלציה השנתית מ-6.4% ל-6%. "אם לשפוט על פי נתוני הצריכה הפרטית, הסנטימנט הצרכני והמכירות הקמעונאיות, שממשיכים להיות חזקים, הרי שהאינפלציה עדיין נטועה עמוק. גם מחירי השירותים ממשיכים להיות גבוהים באופן עיקש", מציינים השניים.

לצד זאת, מאייר ואחרן מאמינים שאפשר לשאוב אופטימיות מסוימת מכך שדו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון הצביע על עלייה מתונה מהצפוי ברמת השכר בינואר. השכר הממוצע לשעה במגזר הפרטי עלה ב-0.2% וב-4.6% בהשוואה שנתית. "זהו סימן מעודד, מאחר שהעלייה ברמת השכר מזינה את האינפלציה. בכל מקרה, הפרסום של המדד יהיה קריטי מאחר שמדובר במדד האחרון לפני ישיבתו הבאה של הפד".

הדילמה של יו"ר הפד בהחלטת הריבית הקרובה

ליו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ולחברי ועדת השווקים הפתוחים של הפד (FOMC) צפויה התלבטות קשה בישיבה בת היומיים שלהם בשבוע הבא, שבסופה הם יצטרכו להחליט אם להעלות את הריבית הפדרלית בארה"ב - ובכמה.

רק לפני מספר ימים העריכו בוול סטריט בסבירות גבוהה שהפד יעלה את הריבית, שעומדת כעת על 4.5%-4.75%, בעוד 50 נקודות בסיס, כדי להתמודד עם האינפלציה הגבוהה. אולם, ההתרחשויות השליליות בקרב הבנקים האמריקאיים הביאו לירידה בתחזיות הריבית בשווקים. כעת עיקר הציפיות בשוק הן להעלאה של 25 נקודות "בלבד". בנוסף, בשוק מעריכים שהריבית תחל אפילו לרדת במהלך הרבעון הרביעי בניגוד לדברי הפד.

בגולדמן זאקס אף מעריכים שהפד לא יעלה בכלל את הריבית בהחלטתו הקרובה, ובעוד שבתחילת השבוע התחזית שלהם הייתה חריגה בנוף - היום כבר 50% מהחוזים על הריבית בהחלט מעריכים שהיא לא תעלה כלל בשבוע הבא.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מנסה להרגיע את הרוחות וטוען שאין סיכוי גבוה שסגירת בנק הסיליקון ואלי תוביל למשבר רחב, וכי האירוע מסמן גבולות ליכולת הפד להמשיך להעלות את הריבית בשיעורים גבוהים. "עלייה נוספת חדה בריבית עלולה לחשוף עוד חוליות חלשות במערכת הפיננסית, במיוחד גידול בחובות הבעייתיים. כמו כן, ככל שהריבית תעלה יותר כך הבנקים יאלצו לשלם ריבית גבוהה יותר על פיקדונות כדי להתמודד עם מעבר הכספים לאפיקים נושאי ריבית גבוהה יותר, מה שיצמצם את הרווחיות", מסביר זבז'ינסקי בסקירתו השבועית.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מזכיר שפאוול הדגיש בנאומו האחרון בשבוע שעבר שייתכן שהנתונים החזקים מהצפי שפורסמו לאחרונה תומכים בקצב העלאת ריבית גבוה יותר ממה שהעריכו קודם, "אך יחד עם זאת, ברור שפשיטת הרגל של בנק SVB (ואחרים) טורפת את הקלפים ומדגישה את עליית הסיכון המערכתי. אנו מצפים שהבנק כן יעלה את הריבית אך ב-0.25 נקודות אחוז בלבד, יחד עם עדכון כלפי מעלה של תחזיות הבנק לריבית הקצרה. זאת בניגוד לציפיות האחרונות בשווקים שהאירוע יגרום לעצירה כמעט מוחלטת של עליית הריבית (ואף להורדה בעוד מספר חודשים)", הוא אומר. 

נתוני אינפלציה גם באירופה ובישראל

נזכיר כי לא רק בארה"ב מתפרסמים השבוע נתוני אינפלציה. מחר יתפרסם מדד המחירים בישראל ובגוש האירו הוא ידווח ביום שישי, יום לאחר החלטת ריבית של הבנק המרכזי באירופה. הכלכלנים צופים עלייה של 0.50 נקודות בריבית על ההפקדות בגוש האירו, לרמה של 3%.

בישראל, נזכיר, האינפלציה הגיעה בינואר לרמה הגבוהה ביותר מ־2008 ועמדה על 5.4%. הכלכלנים מעריכים כי בפברואר ירד קצב האינפלציה שנתי ל-5.3%, וכי המדד החודשי רשם עלייה של כ-0.1%. תחזית בית ההשקעות הראל פסימית יותר, וצופה אינפלציה של 0.3% בפברואר.

באירופה יפורסם נתון מקדמי שני של מדד המחירים לצרכן בחודש פברואר. הצפי הוא לעלייה חודשית של 0.8% במדד פברואר וקצב אינפלציה שנתי של 8.5% (או 5.6% ללא מחירי אנרגיה ומזון).