דיווח: UBS הציע לרכוש את קרדיט סוויס במיליארד דולר

קבוצת UBS הגישה הצעה לרכישת קרדיט סוויס הקורס, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס • ההצעה עלתה לאחר מאמץ חירום של רשויות שוויצריות ועולמיות לשחזר אמון במערכת הבנקאית • לפי בלומברג, בקרדיט סוויס טוענים כי ההצעה נמוכה מדי • שווי הבנק השוויצרי עומד על 8 מיליארד דולר

בנק קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock, Michael Derrer Fuchs
בנק קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock, Michael Derrer Fuchs

קבוצת UBS הציעה לרכוש את בנק קרדיט סוויס בעבור מיליארד דולר והרשויות בשוויץ מתכננות לשנות את חוקי המדינה כשיהיה ניתן לעקוף הצבעת בעלי מניות על העסקה. המטרה היא לסגור את תנאי העסקה כמה שיותר מהר לפני תחילת המסחר מחר, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס. נכון לעכשיו, לפי ההצעה, העלות של 0.25 פרנק שוויצרי למניית קרדיט סוויס תשולם באמצע מניות UBS. 

לפי "בלומברג", בקרדיט סוויס לא מרוצים מגובה ההצעה. גורמים שמקורבים לנושא אמרו ל"בלומברג" כי בבנק, ששווי שלו עמד על כ-8 מיליארד דולר לפי נעילת המסחר בשישי, מאמינים שההצעה נמוכה מדי ותפגע במחזיקי מניות ובעובדים שמחזיקים במניות הבנק. 

החברה עומדת לקרוס? כך תזהו את זה ראשונים | ניתוח 
מנכ"ל גוף ההשקעות הגדול בעולם מנתח את הסיבות לקריסת הבנק של ההייטק 
קרדיט סוויס מציגה: כרוניקה של סקנדלים והפסדי עתק 

נזכיר כי קרדיט סוויס קיבל חבל הצלה של יותר מ⁻50 מיליארד דולר מהבנק הלאומי של שווייץ השבוע לאחר שהחששות גברו לגבי סיכויי הבנק לשרוד. הפעולה הזו לא הספיקה כדי לעצור את ההידרדרות במניות קרדיט סוויס או לעצור את ההפסדים בפיקדונות לבנק, וגרמה לבנק המרכזי של שווייץ ולרגולטור הפיננסי העיקרי במדינה לנהל שיחות עם היריב הגדול ביותר של קרדיט סוויס, בנק UBS.

אחת הסיבות לדחיפות בה פעלו הרגולטורים הייתה התחזית העגומה לקרדיט סוויס, הבנק ניצב מול משיכות כסף של עד 10 מיליארד דולר ביום שבוע שעבר. מצד הרגולציה השוויצרית היה חשש שהבנק יהיה חדל פירעון עד השבוע אם הנושא לא יטופל, בנוסף עלתה דאגה כי התפוררות האמון תתפשט לבנקים אחרים.

השתלטות תעניק ל־UBS עסקים רבי־ערך, אך גם בעיות רבות

סיום הפעילות של כמעט 167 שנים של בנק קרדיט סוויס יהיה אחד הרגעים המשמעותיים בעולם הבנקאות מאז המשבר הפיננסי של 2008. זה גם יהווה ממד עולמי חדש של נזק מסערה בנקאית שהחלה בקריסה הפתאומית מוקדם יותר החודש של בנק סיליקון ואלי.

ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי UBS כבר נראה זמן רב כחלק מכל פתרון בחסות המדינה לקרדיט סוויס, שדוח המאזן שלו קטן בערך בחצי מסך הנכסים שיש בידי UBS - כ־1.1 טריליון דולר. כל השתלטות בקנה מידה מלא תעניק ל־UBS עסקים רבי־ערך בתוך קרדיט סוויס, כמו לקוחות ניהול הון באסיה ובמזרח התיכון, אבל עלולה לבוא יחד עם יחידות פחות נחשקות כמו בנק ההשקעות הפגוע של קרדיט סוויס. זה יכול גם לפגוע באסטרטגיה העדכנית של UBS וביציבות שלו כפי שמשקיעים תופסים אותה.

שווי השוק של UBS הוא כ־65 מיליארד דולר, לעומת כ־8 מיליארד דולר בקרדיט סוויס, על פי FactSet. הבנק עשה רווחים נטו בגובה 7.6 מיליארד דולר ב־‏2022 בעוד שבקרדיט סוויס הציגו הפסדים נטו בגובה 7.9 מיליארד דולר.

בנק המסחר המקומי של קרדיט סוויס, נקודת קושי בשיחות, עשוי להיות שווה 10 מיליארד דולר בפני עצמו, על פי אנליסטים. שילובו באופן ישיר ב־UBS ייצור מפלצת בנקאות מקומית שיהיו בה כ־30% מההלוואות והפיקדונות בשווייץ.

שני הבנקים נחשבים חשובים באופן סיסטמי בשווייץ ובעולם, ושילוב ביניהם עלול להיות נתון לפיקוח נוסף ולחיובי הון נוספים. בקרדיט סוויס היו כ־50 אלף עובדים נכון לסוף 2022, כולל יותר מ־16 אלף שנמצאים בשווייץ. לבנק יש יחידות בנקאות השקעות בערים כולל ניו יורק, לונדון וסינגפור, מרכז פעילות קרוב לראלי, צפון קרולינה, והוא מעסיק אלפי עובדי טכנולוגיה בהודו ובפולין. ל־UBS יש כ־74 אלף עובדים ברחבי העולם.

כל מיזוג ביניהם כנראה יגרום לפיטורים נרחבים הרבה יותר מ­־9,000 מקומות העבודה שהבטיחו בקרדיט סוויס לצמצם כחלק מתוכנית ההבראה של הבנק.

כמה תמיכה, אם בכלל, תספק הרגולציה בשווייץ?

הגלישה של קרדיט סוויס לכיוון סיוע מהמדינה באה לאחר שבנקים אחרים ומשקיעים גדולים נסוגו בשבוע שעבר מלעשות עסקים עם נותן ההלוואות השוויצרי. חברות השקעה אחרות הפסיקו לסחור עם הבנק בסתיו, כשהבעיות ארוכות השנים שלו נעשו חמורות יותר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

אנליסטים היו מודאגים לגבי לקוחות עשירים המושכים את כספם. מנהלים בבנקים אחרים אמרו שהם ראו בשבוע שעבר זרימה של לקוחות שהיו לקוחות של קרדיט סוויס.

ההשפעה של הסכם על השווקים הפיננסיים באופן נרחב יותר תהיה תלויה בפרטים ובכמה תמיכה, אם בכלל, יספקו הרגולטורים. לקרדיט סוויס יותר מ־160 מיליארד דולר בחוב לטווח ארוך, שחלקו מסווג כמכשירי bail-in, שעלולים להימחק אם רגולטורים יכפו על הבנק שינויים מבניים.

שימוש ב־UBS להצלת קרדיט סוויס יהווה שינוי כיוון לעומת לפני כמעט 15 שנה, כששווייץ הצילה את UBS לאחר שהבנק נתקע עם מיליארדי דולרים בנכסים רעילים בזרוע האמריקאית שלו. בזמנו קרדיט סוויס סירב לסיוע ממשלתי ויצא מהמשבר חזק יותר.

אחר כך הבנק ספג מכות מרגולציה פיננסית מחמירה יותר והסדרים יקרים עם רגולטורים. הבנק עבר סדרה של שינויים מבניים. צוות ההנהלה האחרון בקרדיט סוויס, שחלקו עבד בעבר ב־UBS, ביקש זמן נוסף כדי לתקן את פני הדברים.