בליץ החקיקה נמשך היום; ראשי הקואליציה ידונו בערב על הרפורמה

ועדת החוקה ממשיכה בקידום חוקי המהפכה המשפטית ודנה כעת לקראת קריאה שנייה ושלישית בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויים • ראשי הקואליציה ייפגשו בערב כדי לדון ברפורמה ולבחון אפשרות לריכוך החקיקה • ביום חמישי הקרוב יתקיים "יום השיתוק הלאומי" במחאה על המשך קידום החקיקה המהיר

ועדת החוקה בדיון / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת החוקה בדיון / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הקואליציה ממשיכה הבוקר (א') לקדם במרץ את חוקי המהפכה המשפטית, כאשר בערב ייפגשו ראשי הקואליציה לדון על כך ולבחון אפשרות לריכוך החקיקה. ועדת החוקה דנה בשעה זו לקראת קריאה שנייה ושלישית בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויים. הוועדה צפויה לאשר להצבעה במליאה את הרכב הוועדה.

ראשי פרום העסקים נפגשו עם חברי כנסת מהליכוד: חשש לפגיעה כלכלית עצומה 
הסערה המושלמת שעלולה להגיע לישראל: כשמשבר פיננסי פוגש מהפכה משפטית | אורי פסובסקי, פרשנות 
המהפכה המשפטית היא רק הטריגר, הקרע בעם התחיל הרבה קודם | רעיון, מדור חדש

מחר (ב') צפויה הצבעה על "חוק דרעי 2" בקריאה ראשונה במליאה, שיסלול ליו"ר ש"ס אריה דרעי את הדרך חזרה לתפקיד שר. במקביל, ועדת הכנסת דנה היום לקראת קריאה ראשונה על "חוק המתנות", שיאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנבחרי ציבור לקבל תרומות לצורך ייעוץ משפטי.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ רוטמן, מתכוון לשנות את נוסח ההצעה, כך שיהיה שוני בהרכב השופטים בוועדה לבחירת שופטים, בין בחירת שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי לבין בחירת שופטים לבית המשפט העליון, כך שלגבי העליון ההרכב יישאר כמו היום: שלושה שופטי עליון - הנשיא ושני שופטי עליון; ואילו בערכאות הנמוכות יהיו חברים בוועדה נשיא העליון, נשיא מחוזי בדימוס שייבחר על-ידי נשיאי המחוזי ונשיא שלום בדימוס שיבחר על-ידי נשיאי השלום. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

בחמישי: "יום השיתוק הלאומי"

ברקע קידום הליכי החקיקה המהיר, מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית הכריזו על יום חמישי השבוע, בו צפוי נתניהו להמריא ללונדון, כ"יום השיתוק הלאומי". המארגנים שוקלים לנסות לשבש את תנועת הרכבות, האוטובוסים והמוניות.

נתניהו אמר היום בפתח ישיבת הממשלה כי הוא מצפה ממפכ"ל המשטרה "לאכוף את החוק, למנוע אלימות וחסימות צירים ולאפשר את שגרת החיים של אזרחי המדינה", זאת בצל הדחתו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, על-ידי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.

נתניהו הוסיף כי הוא מצפה מהרמטכ"ל ומראשי זרועות הביטחון להיאבק בתופעת הסרבנות, זאת בעקבות פרסומים על כך שעשרות טייסים ומפעילי כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק) במילואים הודיעו כי לא יתייצבו בשבועיים הקרובים לשירות כדי להשתתף במחאה.