בנק UBS סיכם על רכישת קרדיט סוויס בכ-3 מיליארד דולר

הבנק המרכזי בשווייץ הודיע אמש כי עסקת המכירה ל-UBS יוצאת לדרך, ונראה כי משבר קרדיט סוויס נמנע • הסכום לא פורסם, אך לפי "פייננשל טיימס", מדובר בעסקת מניות בהיקף של כ-3 מיליארד דולר • אנליסט בכיר מעריך: "אנו צפויים לראות עוד בנקים קטנים יחסית שיירכשו ע"י גדולים מהם"

האם השתלטות של UBS על קרדיט סוויס היא רק ההתחלה / צילום: Reuters
האם השתלטות של UBS על קרדיט סוויס היא רק ההתחלה / צילום: Reuters

בנק UBS רוכש את קרדיט סוויס, כך אישר אמש (א') הבנק המרכזי של שווייץ. הרכישה תתבצע בעסקת מניות בהיקף של כ-3 מיליארד דולר. בהצהרה מהבנק המרכזי של שווייץ נכתב: "באמצעות ההשתלטות של UBS על קרדיט סוויס, נמצא פתרון להבטחת היציבות הפיננסית וההגנה על כלכלת שווייץ במצב חריג זה".

קודם לכן פורסם כי UBS מתכוון להציע מיליארד דולר לרכישת הבנק השוויצרי, שטען כי מדובר בהצעה נמוכה מדי. על פי הערכות, העסקה צפויה להיסגר עוד הערב. שווי השוק של קרדיט סוויס עומד על 8 מיליארד דולר, לפי נעילת המסחר ביום שישי. 

איך התכווץ השווי של קרדיט סוויס מ-34 מיליארד דולר לשניים בלבד? 
הפשרה המסתמנת בתביעת הענק נגד בית ההשקעות מיטב: ישלם רק 100 מיליון שקל
איך מניות הטכנולוגיה הגדולות הרוויחו מנפילות הבנקים
האתגר הבא של הפד: איך מייצבים את מגדל הקלפים של כלכלת החוב 

לפי הדיווח, הבנק המרכזי בשווייץ הסכים להעניק ל-UBS קו אשראי של 100 מיליארד דולר להבטחת נזילות. 

על מנת להפחית סיכונים עבור UBS, הממשלה השוויצרית תעניק להם ערבות בסכום של 9 מיליארד פרנק שוויצרי, זאת על מנת למנוע הפסדים פוטנציאליים הנובעים מנכסים מסוימים ש-UBS משתלטת עליהם כחלק מהעסקה, במידה והפסדים עתידיים יעלו על סכום מסוים.

האם השתלטות של UBS על קרדיט סוויס היא רק ההתחלה?

השווקים הבינלאומיים המתינו היום בקוצר רוח לראות האם הבנק המרכזי בשווייץ יצליח להשלים עסקה שעד לפני זמן קצר הייתה נראית בלתי אפשרית - למזג בין שני הבנקים המתחרים UBS וקרדיט סוויס.

לאור החשש מפני קריסה של קרדיט סוויס בעקבות משיכת הכספים המסיבית ממנו וצניחת המניה שלו בשבוע האחרון, החליט הרגולטור השוויצרי לחבר בין שני הגופים, מתוך מטרה למנוע נפילה של הבנק הוותיק, גם במחיר של צמצום התחרות בשוק המקומי.

הבנק המרכזי בשווייץ הבין כי גם חבל ההצלה שנתן לקרדיט סוויס בסוף השבוע, בהיקף של 54 מיליארד דולר, אינו מספיק, בעיקר נוכח הערכות כי לקוחות הבנק ימשיכו בקצב משיכות הפיקדונות, שעמדו בשבוע שעבר על היקף של עד כ-10 מיליארד דולר ביום, מה שעשוי להציב את קרדיט סוויס על הדרך המהירה לחדלות פירעון כבר בתוך ימים ספורים.

על פי דיווח קודם שפרסם הוול סטריט ג'ורנל, ב-UBS ובקרדיט סוויס דנו בכמה תסריטים אפשריים, כולל כאלה המסתיימים בכך ש-UBS ישתלט על חלקים מקרדיט סוויס או על כולו. אם זה אכן יקרה, ב-UBS, על פי הדיווח, כנראה יצמצמו את זרוע בנקאות ההשקעות של קרדיט סוויס.

 

"אי אפשר להפריד חובות מהחלקים הטובים"

אנליסט ישראלי בכיר אומר בשיחה עם גלובס כי נכון ליום ראשון בשעות הצוהריים, הנטייה היא לכיוון רכישה מלאה של כל הפעילות וכל החובות של קרדיט סוויס. "כשרוכש רוצה לקנות רק את החלק הטוב בפעילות, השאלה איזה חוב הולך איתו. מדובר בכוונה בעייתית, כי כולם רוצים את החלקים הטובים, ואף אחד לא רוצה את החובות, אבל אי אפשר להפריד בין הדברים. הפעילויות הטובות הן שאפשרו לגייס את החובות".

על פי הניתוח של העיתון האמריקאי, דוח המאזן של קרדיט סוויס אומנם קטן בערך בחצי מסך הנכסים שיש בידי UBS, ועומד על כ-530 מיליארד דולר, אך השתלטות בקנה מידה מלא תעניק ל-UBS עסקים רבי ערך בתוך קרדיט סוויס, דוגמת ניהול הון באסיה ובמזרח התיכון.

מנגד, המהלך גם עלול להביא לרכישת יחידות פחות נחשקות, כמו בנק ההשקעות הבעייתי של קרדיט סוויס, מה שיכול לפגוע באסטרטגיה העדכנית של UBS וביציבות שלו כפי שמשקיעים תופסים אותה.

בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי הדחיפה למיזוג בין שני היריבים נובעת מכך שהרגולטורים השוויצריים מעדיפים פתרון מקומי, כלומר לא להכניס שחקן גלובלי לתוך המערכת הבנקאית המקומית. זאת מאחר שמנהלי השקעות גדולים חושקים זה זמן רב ברכישת חלק מחברות ההשקעה של הבנק, אך מנהלי קרדיט סוויס דחו שוב ושוב הצעות כאלה, וטענו שניהול הנכסים היה מרכיב ליבה בפעילות הבנק. בענקית ההשקעות בלאקרוק, ששמה נקשר כמי שעשויה לרכוש חלק מפעילות קרדיט סוויס, דחו את האפשרות הזו, והבהירו כי אין להם שום כוונה כזו.

במשך שנים הרגולטור לא רצה מיזוג כזה

שווי השוק של UBS הוא כ-58 מיליארד דולר, לעומת כ-8 מיליארד דולר בלבד בקרדיט סוויס לאחר הצניחה האחרונה במניה. בעוד שרווחי UBS עמדו על 7.6 מיליארד דולר ב-2022, בקרדיט סוויס הציגו הפסדים נטו בגובה של 7.9 מיליארד דולר.

על פי אנליסטים, בנק המסחר המקומי של קרדיט סוויס, נקודת הקושי בשיחות בין הצדדים, עשוי להיות שווה 10 מיליארד דולר בפני עצמו, אך שילובו באופן ישיר ב-UBS ייצור מפלצת בנקאות מקומית, שיהיו בה כ-30% מההלוואות ומהפיקדונות בשווייץ.

רק לפני 15 שנה, בעת המשבר הכלכלי העולמי של 2008, המצב היה הפוך. בעוד שבקרדיט סוויס סירבו לסיוע ממשלתי, דווקא UBS הוא זה שנזקק לסיוע משמעותי מהממשלה השוויצרית. זאת לאחר שהבנק נתקע עם מיליארדי דולרים בנכסים רעילים בזרוע האמריקאית שלו.

לדברי אותו אנליסט, במשך שנים ארוכות הרגולטור השוויצרי לא רצה מיזוג כזה, כי הוא מקטין תחרות. "הגענו עכשיו לנקודה שאין ברירה אלא לדחוף למיזוג כזה. בתוך עולם הבנקאות השוויצרית הכוח של UBS יתעצם, וזה כמובן חלק מהאינטרסים שלו לרכוש את קרדיט סוויס, אבל בתוך עולם הבנקאות הגלובלי - שניהם חלק מקבוצה של 35 בנקים בינלאומיים, שאם היא תרד ל-34 בנקים, זה כמעט חסר משמעות.

"נכון, כבודו של קרדיט סוויס במקומו מונח, אבל אם משווים אותו לג'יי.פי מורגן, לסיטי בנק, לגולדמן זאקס, לדויטשה בנק או לבנקים היפניים והאוסטרליים הגדולים, הוא רק עוד בנק בתוך השרשרת", הסביר האנליסט.

הוא מוסיף כי מצד שני, המיזוג הזה יתרום הרבה שקט למערכת הפיננסית העולמית. "המערכת הזו עברה אירוע קטן בשבוע וחצי האחרונים, שהחלו בקריסה של סיליקון ואלי בארה"ב ונמשכו עם עוד כמה בנקים סקטוריאליים, אבל עכשיו ברור שבשני הצדדים של האוקיינוס האטלנטי יש רגולטור שעומד ולא יתן לזעזועים האלו להתפשט לכל המערכת".

"כדור השלג יותר מעניין מקרדיט סוויס"

אנליסט ישראלי נוסף אומר בהקשר זה, כי ניכר שאת הרגולטור השוויצרי "פחות מעניין כעת קרדיט סוויס, אלא לעצור את כדור השלג".

"צריך לזכור שאנחנו באווירה של ריביות גבוהות, שרק ממשיכות לעלות. בעולם רגיל זה אמור לעשות טוב לבנקים, אבל בעולם של היום, הריביות יוצרות האטה כלכלית, וכמו שאומרים - 'כשהמים יורדים אפשר לראות מי שוחה עירום', כך שכל הבעיות נחשפות.

"בהיבט של האשראי, המשמעות היא שאם העולם ילך להאטה ולפחות הכנסות מפעילות, ומצד שני הריביות יישארו גבוהות, כך שהן יקשו על חלק מהלווים להחזיר את הכסף, ייתכן שנשמע על עוד גופים באירופה ובארה"ב שנקלעים לקשיים. כלומר, יש סיכוי טוב שנראה הצלה של קרדיט סוויס, אבל השאלה היא אם נראה את סוף כדור השלג".

הוא מעריך כי לא מדובר בסוף פסוק בהיבט הזה. "אני מעריך שנראה ברחבי העולם עוד בנקים קטנים שיירכשו על ידי בנקים גדולים.

"לא בטוח שיהיה מדובר בגל של רכישות, אבל האם נראה עוד נפילות והודעות דומות של גופים דומים באירופה או בארה"ב? כנראה שזה לא סוף פסוק".