יעלה היום את הריבית או לא? הדילמה הגדולה של הפד

הערב (ב-20:00 שעון ישראל) חברי הבנק המרכזי בארה"ב יודיעו האם בכוונתם להעלות את הריבית פעם נוספת כדי לצנן את האינפלציה - או לעשות הפסקה ולהשאירה ללא שינוי • בין נתונים שהצביעו על כלכלה חזקה לנפילת בנקים בארה"ב - ההחלטה לא פשוטה

ג'רום פאוול, יו''ר הפד, בעדות בקונגרס / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)
ג'רום פאוול, יו''ר הפד, בעדות בקונגרס / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)

חברי הבנק המרכזי בארה"ב ניצבים בפני דילמה גדולה, אולי הגדולה ביותר שלהם זה חודשים. היום (ד') הם יודיעו האם בכוונתם להעלות את הריבית פעם נוספת כדי לצנן את האינפלציה או לעשות הפסקה ולהשאירה ללא שינוי ברמה של 4.5%־4.75%. זאת, במטרה להקל על השוק בתקופה סוערת שבה המערכת הפיננסית סובלת מקשיים. ערב קריסת בנק סיליקון ואלי וגלי ההדף אחריה, בבנק דיברו על העלאת ריבית של חצי אחוז. הסיבה: שורת נתונים הצביעו על כך שהכלכלה חזקה הרבה יותר ממה שחשבו לפני כמה חודשים. כעת, לאור התנודתיות במערכת הפיננסית, הדילמה מסתבכת, ואת התשובה נקבל היום.

מאז דחיית מתווה הנשיא: פרמיית הסיכון של ישראל קפצה והשקל איבד גובה
האתגר הבא של הפד: איך מייצבים את מגדל הקלפים של כלכלת החוב | חנן שטיינהרט, פרשנות

על פי נתוני CME, ההסתברות בשוק נוטה כרגע להעלאה של רבע אחוז (סיכוי של 83%). הסיכויים להותרת הריבית על כנה עומדים על 17%. בנוסף לכך, בשוק מעריכים כי כבר בחודש יוני הקרוב יחל הפד בהורדת הריבית. עד כה, בפד אמרו באופן ברור כי אין בעיניהם תסריט של הורדת ריבית השנה. השבוע נראה אם הם דבקים בכך.

מה מעריכים הכלכלנים?

בסקירתו השבועית, מנתח האסטרטג הראשי של פסגות אורי גרינפלד את המגמות בשוק ואת לחצי האינפלציה. להערכתו, שורה של נתוני מאקרו מראים כי הלחצים הולכים ודועכים, "אך זה עדיין לא מצדיק הפחתות ריבית כבר באמצע השנה כמו שהשוק מתמחר". עם זאת, הוא מוסיף כי "בהחלט סביר להניח שלפד יש עוד העלאת ריבית אחת או שתיים בלבד בקנה".

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, כותב לקראת ההחלטה כי "החשש מפני משבר במערכת הבנקאית בארה"ב ובאירופה הוביל לתנודתיות חריפה בשוק האג"ח בימים האחרונים, ולמפנה מהיר וחד בציפיות הריבית. אם עד לפני מספר ימים, בעקבות האינפלציה הגבוהה מהצפוי, השווקים תמחרו עלייה של כ-1% בריבית בארה"ב עד לסוף השנה, כולל הסתברות גבוהה להעלאה של 0.5% בהחלטה הקרובה מחר, הרי שכיום התמחור שונה לחלוטין ומשקף הסתברות חלקית להעלאה בשבוע הקרוב, ואף מעבר לסדרת הפחתות ריבית כבר מאמצע השנה. להערכתנו, הפד יעלה את הריבית השבוע ב-0.25%, ובדומה ל-ECB יאותת על נחישות בהחזרת האינפלציה אל היעד ועל כך שההחלטות הבאות יהיו תלויות בנתונים".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין לקראת הודעת הפד כי רמז עבה קיבלנו ביום חמישי, כשהבנק המרכזי של אירופה העלה את הריבית ב-0.5% ל-3.50%. העלאה זו הייתה ברף הגבוה של ההערכות, למרות שגם ביבשת נמצאת המערכת הבנקאית בסערה ואחד הבנקים הגדולים, קרדיט סוויס, נקלע לקשיים גדולים ונזקק לחילוץ ואולי אף להירכשות.

להערכתי, כותב מנחם, "בדומה לבנק האירופי לפניו ולבנק המרכזי של בריטניה יום למחרת, לא ניתן לפסול שלמרות התהפוכות שרושמות מניות הפיננסים בארה"ב - הריבית תעלה בכל זאת ב-50 נקודות בסיס גם שם. הפד יוכל, אם ירצה, לבדל את שני האירועים בכך שהטיפול במערכת הבנקאית ניתן בצורה ממוקדת יותר ובמסגרת הפעולות שהוכרזו על ידי שרת האוצר והנגיד  ג'רום פאוול - וכך 'לתרץ' העלאת ריבית חדה יותר. אולם, אם הריבית תעלה בכל זאת ב-0.25% 'בלבד', הדבר עשוי לנבוע מכך שהריבית בארה"ב גם כך גבוהה משמעותית מהריבית בגוש האירו. כמו כן עשוי הפד להתחשב במובילותה של כלכלת ארה"ב ומערכת הבנקאות שלה בעולם - מתוך אחריות גם על שווקים מחוץ לגבולות ארה"ב. הפד נהג כך מעת לעת בעבר".

 "'למזלו' של הפד, יחד עם הודעת הריבית השבוע תפורסם תחזית כלכלית מעודכנת לצמיחת התוצר, האינפלציה, האינפלציה הבסיסית והריבית. כמו כן תפורסמנה ההערכות האישיות של כל חבר לגבי תוואי הריבית ברבעים הבאים - תפזורת חשובה מאוד לצורך עמידה על הלך הרוח בתוך הפד - הניצי הוא, או יוני. באמצעות התחזית החדשה יוכל הפד להצדיק כל קו שיבחר - מרסן, או ממתן יותר", כותב מנחם.