פורום העסקים לנתניהו: "שינוי הוועדה לבחירת שופטים הופך את ישראל לדיקטטורה"

בפורום שמרכז הראל ויזל, בו חברים ראשי הבנקים והחברות הגדולות במשק, קוראים לרה"מ נתניהו לעצור מיידית את מהלכי החקיקה המתוכננים ובראשם החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים - ומזהירים: "חוק זה הופך את ישראל לדיקטטורה ויפגע בצורה אנושה בכלכלת ישראל"

ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר
ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר

לקראת ההצבעות שיתקיימו היום (ג') בקריאות שנייה ושלישית על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, פורום העסקים שמרכז בעלי פוקס הראל ויזל שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא מזהיר - שוב - מהשלכות החקיקה על כלכלת ישראל. 

באגף התקציבים מזהירים את סמוטריץ': "החקיקה המשפטית עלולה להביא לאובדן של עד 100 מיליארד שקל בשנה" 
מאז דחיית מתווה הנשיא: פרמיית הסיכון של ישראל קפצה, והשקל מאבד גובה
החשכ"ל בהתייחסות ראשונה למשבר המשפטי: "המצב הנוכחי מטריד. מצפים לפתרון שיחזיר את רמת הוודאות"

"אנו, פורום העסקים של ישראל, קוראים לך לעצור מיידית את מהלכי החקיקה המתוכננים ובראשם החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים", כתבו לנתניהו נציגי הפורום, בו חברים ראשי הבנקים והחברות הגדולות במשק. לדבריהם, "חוק זה פוגע קשה במערכת המשפט, מערער את יסודות הדמוקרטיה המושתתים על הפרדת רשויות ועצמאות מערכת המשפט, והופך את ישראל לדיקטטורה".

נציגי הפורום מזהירים כי "מהלך זה יפגע בצורה אנושה בכלכלת ישראל, ומעבר לזה יפגע בחברה הישראלית, בכללותה, בחוסנה, בביטחונה ובערכיה".

לדבריהם, "עצירה מוחלטת והידברות הם צו השעה, רגע לפני התהום הנפערת בחברה הישראלית. הפורום דוחה בשאט-נפש את האיומים ואץ המתקפות על שומרי הסף בישראל, בג"ץ, היועצת המשפטית לממשלה, צה"ל, שב״כ והמשטרה". 

בפורום חברים כ-40 ראשי הבנקים והחברות הגדולות במשק, בהם: מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין; מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר; מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, משה לארי; יו"ר שופרסל, יצחק אברכהן; מנכ"ל קבוצת עזריאלי, אייל חנקין; יו"ר סופר-פארם, ליאון קופלר; ישי דוידי, מייסד ומנכ"ל קרן פימי; ויו"ר מליסרון, ליאורה עופר. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

פגיעה כלכלית בכל בית בישראל

במוצ"ש האחרון נפגשו נציגי הפורום עם ארבעה חברי כנסת מהליכוד: דוד ביטן, חנוך מילביצקי, אלי דלל ושלום דנינו. נציגי הפורום הביעו בפני חברי הכנסת חשש מהפגיעה הכלכלית העצומה שהחלה ומהקרע ההולך ונפער בעם. מטעם הפורום השתתפו בפגישה לצד ויזל גם ישי דוידי, נתן חץ, ליאור רביב, ליאורה עופר, עדי סופר תאני, גיל אגמון, עידו נויברגר, חי גאליס וצביקה שווימר. 

בשבועות האחרונים נציגי הפורום פגשו את נשיא המדינה יצחק הרצוג, את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', את שר הכלכלה ניר ברקת, את שר החינוך יואב קיש, את ראשי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ ועוד. 

במכתב שהפיץ הפורום לפני כשבועיים נכתב: "להערכתנו, כתוצאה מהרפורמה המשפטית כל בית בישראל ייפגע כלכלית, ההשקעות בארץ על-ידי משקיעים מקומיים וזרים ייפסקו, הפיחות בערך השקל יחריף, דירוג האשראי של מדינת ישראל יירד, בעקבותיו הריבית בארץ תמשיך לעלות בקצב גבוה, כך שכל תשלומי המשכנתאות ימשיכו לעלות ולהתייקר, תוך חשש לפגיעה קשה בחסכונות הציבור ובקרנות הפנסיה.

"התוצאה של האירועים הללו תהיה פגיעה חמורה ביציבות הכלכלית של מדינת ישראל, אשר למרבה הצער תגרום לפיטורים המוניים ולאבטלה של רבבות רבות של עובדים בכל מגזרי המשק המקומי, שימצאו את עצמם ללא מקור פרנסה בכבוד". 

אזהרות רשמית מאגף התקציבים

לאזהרה זו של פורום העסקים, ולגל האזהרות שפרסמו באחרונה אישים וגופים שונים באשר להשלכות הכלכליות הקשות של הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, הצטרפה הלילה אזהרה רשמית ראשונה של אגף התקציבים באוצר: בדיון לילי שקיימה הנהלת משרד האוצר בנושא ההשלכות הכלכליות של החקיקה המשפטית, הזהיר ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, כי החקיקה המשפטית עלולה להביא  לאובדן בצמיחה החזויה, שיסתכם בעוד עשור באובדן של כ-50-100 מיליארד שקל בשנה. 

הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, נצטרפה לגרדוס והביאה תרחישים מהספרות המחקרית, לפיהם "פגיעה בדירוג של ישראל במדדי הדמוקרטיה והממשל צפויה להביא לירידה מבנית בקצב צמיחת התוצר לנפש בהיקף של 0.8% לשנה, שמשמעותה על פני 5 שנות התקציב העוקבות להעברת הרפורמה, אובדן תוצר של כ-270 מיליארד שקל במצטבר וכן ירידת הכנסות מדינה בהיקף של כ-70 מיליארד שקל במצטבר, כאשר כעבור עשור ההשפעה השלילית על הכנסות המדינה נאמדת בכ-385 מיליארד שקל במצטבר על פני 5 השנים העוקבות". 

אתמול (ב') התייחס גם החשב הכללי יהלי רוטנברג לנושא ואמר כי "הסנטימנט הנוכחי והלכידות החברתית בישראל מטרידים". בכנס תעשייה והייטק של התאחדות התעשיינים דיבר רוטנברג על רמת הסיכון של מדינת ישראל עבור המשקיעים הבינלאומיים, ואמר: "בכירי אגף החשב הכללי ואני מדברים באופן קבוע עם חברות הדירוג ומשקיעים בינלאומיים. כולם מצפים שהמערכת תתכנס בהקדם לפתרון בר-קיימא, כך שרמת הוודאות תחזור להיות גבוהה".