בנייה | בלעדי

היוזמה שתאיץ בניית אלפי יחידות דיור במושבים

לגלובס נודע כי מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, שוקל לאפשר לבעלי נחלות במרכז לחתום על חוזה חכירה עירוני • ההצעה של קוינט, שעוד דרושה אישורים בין היתר ממועצת מקרקעי ישראל, אמורה לקצר משמעותית את הדרך למימוש זכויות על שטחי המגורים בנחלה

מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט / צילום: יוסי זמיר
מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט / צילום: יוסי זמיר

האם בקרוב מימוש בנייה בנחלות במושבי מרכז הארץ יהפוך פשוט יותר - באופן שיאפשר לממש פוטנציאל בנייה של אלפי יחידות דיור? לגלובס נודע כי מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, שוקל לאפשר לבעלי נחלות במרכז לחתום על חוזה חכירה עירוני, מהלך שאמור לדבריו לקצר משמעותית את הדרך למימוש זכויות על שטחי המגורים בנחלה.

ההבדל בין חכירת קרקע חקלאית לעירונית טמון בהחלטות היסטוריות של מנהל מקרקעי ישראל. ההצעה של קוינט - שעוד דרושה אישורים בין היתר ממועצת מקרקעי ישראל - תאפשר לכל בעל נחלה להתקשר ישירות מול רמ"י בחוזה עירוני לגבי השטח למגורים. השטחים החקלאיים בנחלות יועברו כולם לאגודה השיתופית באותו מושב. קוינט הדגיש כי האפשרות תמומש רק לאחר תשלום 33% דמי רכישה, וכל בעל נחלה יוכל להחליט אם לממש את הזכות או לא. "זה מהלך שיאפשר שינוי ייעוד בהיקפים גדולים, יעשה סדר, ישפר את התכנון ויאפשר לצופף ולהציע פתרון נוסף למשבר הדיור", אמר קוינט.

על פי ההערכות ישנן באזור המרכז כ־6,500 נחלות (מתוך כ־32 אלף בכלל ישראל), בגודל 2.5-3 דונם כל אחת, וניתן להקים בכל אחת כמה יחידות דיור, כך שההיקפים בפועל יכולים להגיע לאלפי יח"ד חדשות. עם זאת, דמי הרכישה לטובת מימוש הזכויות בנחלות במרכז מוערכים ב־3-4.5 מיליון שקל לנחלה. 

"אלו סכומי עתק", אומר עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי. "אם מוצע לבעלי הנחלות חוזה עירוני, אז שגם תנאי התשלום יהיו לפי חוזה עירוני לגבי שינוי ייעוד וניצול הזכויות. היום לכל מי שרוצה יש חוזה ישיר, אך הדרישות והתמורה הנדרשת מפלות באופן קיצוני בכל הקשור לשטח המגורים, ולכן כמעט אין מימוש של רכישה והיוון זכויות בנייה מרצון, אלא רק במכירה".