איך יגיבו השווקים? השקל מתחזק בעקבות דיווחים על עצירת החקיקה

פיטורי שר הביטחון יואב גלנט על ידי רה"מ בנימין נתניהו וההפגנות הנרחבות שלאחר מכן צפויים להכביד על השווקים • זה מה שאפשר ללמוד מתגובת העבר של השווקים לאירועים המשפטיים

ירידות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שבוע המסחר במט"ח מתחדש לאחר חופשת סוף השבוע בעולם, והצפי הוא לתנודתיות לאור האירועים הדרמטיים שכללו בשיאם את פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט והפגנות חסרות תקדים ברחבי הארץ.

איציק מרדכי, בוגי יעלון אביגדור ליברמן ועוד: ההיסטוריה העגומה של נתניהו ושרי הביטחון שלו
איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון? זה מה שמלמד ניסיון העבר 

דיווחים בתקשורת על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו יכריז על עצירת החקיקה שינו את הכיוון בשוק המט"ח, והדולר נחלש כעת ב-0.8% ביחס לשער היציג של השקל מיום שישי, ושערו עומד על 3.59 שקלים. גם האירו והליש"ט עברו לירידות של כ-1% בהשוואה למטבע הישראלי, ושעריהם 3.87 ו-4.40 שקלים בהתאמה.

מוקדם יותר, המסחר נפתח בהיחלשות של השקל מול המטבעות המרכזיים, אם כי מחזורי המסחר עדיין נמוכים והמגמה צפויה להעמיק בהמשך היום. בשעה זו הדולר קופץ ב-1% (ביחס לשער היציג שנקבע ביום שישי) לרמה של 3.66 שקלים. בפועל מדובר בזינוק חד יותר, שכן אחרי קביעת היציג הדולר נפל עד לרמה של 3.59 שקלים בסוף המסחר ביום שישי, אז בהשוואה לשער הרציף האחרון מדובר בזינוק של כמעט 2%. המגמה דומה גם באירו והליש"ט שמטפסים ב-0.7% כל אחד ביחס לשערים היציגים מצהרי יום שישי, ושעריהם בשעה זו 3.94 ו-4.48 שקלים בהתאמה.

מתחילת השנה התחזק המטבע האמריקאי מול השקל בקרוב ל-4% בעוד שמול סל המטבעות מדד הדולר בעולם (DXY) נחלש בכחצי אחוז.

גם האירו התחזק מול השקל מתחילת השנה ביותר מ-4% ומתקרב בצעדי ענק לרמה של ארבעה שקלים למטבע אחד.

כך, השקל שהיה בעשור האחרון אחד המטבעות החזקים בעולם, למעשה מאבד גובה.

בחמישי האחרון קיבלנו הדגמה ברורה להשפעה הישירה של החקיקה על מצב השוק. כשנודע בשעות אחר הצהריים, כי שר הביטחון גלנט צפוי לקרוא לעצירת החקיקה ולאחר מכן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יישא הצהרה, בשווקים קיוו לפתרון או לפשרה - ואז השקל התחזק בחדות מול הדולר והבורסה ננעלה בעליות חדשות. כמה שעות לאחר מכן, כשהתברר כי החקיקה ממשיכה כסדרה, השקל מחק את רוב ההתחזקות.

גם בפתיחת המסחר בבורסה בתל אביב אתמול נרשמו ירידות חדות - והאופטימיות מחמישי בערב התפוגגה כלא הייתה.

גם הבורסה בת"א מציגה ביצועי חסר

האפקט של הטלטלה סביב הרפורמה המשפטית משפיע גם על הבורסה המקומית שמציגה ביצועי חסר ביחס לעולם. כך למשל, מדד ה-S&P 500 עלה מתחילת השנה ב-3.4%, הנאסד"ק ב-13%, הדקס הגרמני ב-7.4% והניקיי היפני ב-4.9%.

המדדים בתל אביב מציגים תמונה הפוכה. ת"א 35 נחלש ביותר מ-2% באותה התקופה, ת"א 90 איבד מעל 7% ות"א 125 מעל 4%.

רפי גוזלן, כלכלן שווקים ראשי ב־IBI בית השקעות, מסר אתמול לגלובס כי השפעות הרפורמה המשפטית באות לידי ביטוי במדדים נוספים: "הטלטלה לא מתרחשת רק בשוק המט"ח, אנו רואים את הציפייה לפשרה גם בפרמיית הסיכון של ישראל שגדלה, באגרות החוב ובמניות".

לדבריו, שוק ההון חושב קדימה ומבין את ההשלכות וקיים קונצנזוס בין הכלכלנים לגבי הרפורמה.

כמו כן, גוזלן מדגיש כי פשרה תוביל לרווחה בשוק, אך להערכתו, גם במצב זה, בטווח הרחוק לשוק ייקח זמן לחזור למצב שהיה לפני הטלטלה הנוכחית.