ועדת החוקה אישרה את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית ברוב של 8 תומכים מול 7 מתנגדים - זאת אחרי לילה סוער של מחאה ברחבי הארץ ופיטורי שר הביטחון גלנט • חברי האופוזיציה ליו"ר הוועדה רוטמן: "איבדתם את הזכות לדבר בשם העם" • לפי פרסומים, יו"ר ש"ס אריה דרעי ביקש מנתניהו לעצור את קידום "חוק דרעי 2" שנועד לאפשר את חזרתו לכהן כשר • הציונות הדתית: "עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן" • ישיבת הועדה הסתיימה

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

11:35 

השר ניר ברקת מהליכוד מסר: "אני קורא לכל עמיתיי בממשלה, בליכוד ובמפלגות השותפות בקואליציה, להתלכד מאחורי ראש הממשלה ולגבות אותו בעצירת החקיקה. אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו-ידינו. כוחנו באחדותנו".

11:30 

על רקע ההפגנות הצפויות היום בירושלים נגד החקיקה המשפטית, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לא יגנבו את הבחירות! העם דורש תיקון שורש במערכת המשפט. ציון במשפט תיפדה. אסור לקבל מציאות שיש בה אנשים שהקול שלהם לא נחשב. צאו והחזירו את הקול לעם".  

10:15 

ועדת החוקה דחתה את בקשות הרביזיה (בקשות לדיון מחדש בחקיקה) ובכך אישרה סופית את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שניה ושלישית.

לפני ההצבעות ניתנו לחברי הכנסת הצהרות פתיחה. 

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד): "הובלתם את המדינה למקומות שהזהרנו מהם שוב ושוב. אמרנו שזה מה שיהיה, הכול היה כתוב על הקיר, אבל רמת הניתוק וההתנשאות לא השאירה לאף אחד מקום לתת קרדיט כאילו אתם מתכוונים לטובת המדינה. לא נשכח מה שעשיתם למדינה, אבל כן נסלח, וככל שתודו בקטסטרופה, כן ייטב לכולנו. אני מקווה שאחרי ההצהרה תעצרו הכול".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) אמר: "המבוגר האחראי הוא מאות האלפים שיצאו אמש ואמרו לממשלה המופרעת הזו - עד כאן. נתניהו לא רק פיטר את גלנט אלא ניסה לפטר את המציאות, בוקר טוב לשמחה רוטמן ולשאר נהגי הקטר שעוד מעט עוברים לקרון האחורי. ראש הממשלה מנותק מהמציאות ומסוכן לישראל, ויו"ר הוועדה מסוכן לוועדה".

ח"כ מיכל שיר (יש עתיד) אמרה: "אזרחי המדינה יצאו אתמול בצורה ספונטנית, כי הם פחדו פחד אמיתי שאחז באימהות ובאבות. הם יצאו לרחובות, כי זה הדבר היחיד שנותר בידם.

ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר: "אני פונה למאות אלפי האזרחים, אחינו גיבורי התהילה, ואומר - תודה לכם. דעו לכם שהמאבק על הדמוקרטיה ועל הבית רחוק מהכרעה, ואנחנו נדרשים לתעצומות נפש על-מנת להבטיח את עתיד הציונות".

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) הוסיף: "אני רוצה לשבח את מאות אלפי המפגינים אתמול שהראו שאכפת לעם. לאור המצב הביטחוני, והכלכלי והחברתי, אני קובע שראש הממשלה אינו כשיר למלא את תפקידו, וקורא לו להתפטר. כל רגע נוסף בתפקידו מסכן את ישראל". 

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד): "אני רוצה לשבח את מאות אלפי המפגינים אתמול שהראו שאכפת לעם. לאור המצב הביטחוני והכלכלי והחברתי, אני קובע שראש הממשלה אינו כשיר למלא את תפקידו וקורא לו להתפטר. כל רגע נוסף בתפקידו מסכן את ישראל". 

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "ממשלה שמביאה אותנו לאבדון אינה לגיטימית. ראש ממשלה הפועל רק מאינטרסים אישיים הוא לא לגיטימי. הגענו לערב יום הכיפורים, ותהיה פה ועדת חקירה. כל מי שנתן יד להרס הזה ישלם מחירים".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) אמר: "אני מברך את מאות האלפים ואת המיליונים בקרוב, שאמורים להגיע מול הכנסת ומצדיע להמונים המוחים במשך חודשים. מה שהביא אתכם לכאן הוא חטא ההיבריס, הגאוותנות, היהירות והזחיחות משכרון הכוח".

ח"כ חנוך מלביצקי (הליכוד) אמר: "הסיפור הוא לא הרפורמה, אלא שאנחנו צריכים לבנות מחדש את ההגדרה של מהי חברה ישראלית. אנו רואים את הקרעים העמוקים שקיימים שנים רבות, ואנחנו חוזים בהתפרצות של זה בתקופה האחרונה. לחשוב שזה ייפתר עם הזמן זו טעות. ראש הממשלה יחליט מה יעלה בגורל החקיקה, ואת זה אנחנו מחויבים לעשות. אני עוקב בדאגה אחר ההתבטאויות מן הצד השני המדברות על העמדות לדין. זה לא ירתיע אף אחד". 

ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) אמר: "אני רוצה מפה לחזק את ידיך רוטמן ואת ידי השר לוין. עומדים מאחורינו 2.5 מיליון אזרחים. אני מקווה שעל אף האימה שאתם מנסים להלך על 64 מנדטים במדינת ישראל, נצא חזקים ומחוזקים".

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה: "הגעתי אחרי לילה ארוך. אני לא מצליחה להבין למה הדיון עוד מתנהל והפארסה נמשכת. ייאמר לזכותך שניסית ועשית עבודה יומיומית, אבל נגמר הסיפור, תקפל את הדיון הזה שהוא אצבע בעין למאות אלפי אזרחים. תן לאזרחי ישראל בשורה".

ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר: "בישראל יש שווים ויש שווים יותר, שלהם מותר לנהל שיח סרבנות, לחסום כבישים, להמריד ולקרוא למרי אזרחי. המחלוקת פה צרה, די אקדמית ולמעשה לא נוגעת למרבית האזרחים. אני מקווה שנוכל כולנו לחגוג יחד את ליל הסדר, ובעזרת השם הרפורמה תהיה".

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

9:45

השר איתמר בן גביר צייץ בטוויטר: "היום הזה נפל דבר בישראל. הקולות של הטייסים שווים יותר מהקולות של גולני ומג"ב. הקולות של צהלה שווים יותר מהקולות של דימונה ובאר שבע, והקולות של אנשי ההייטק שווים יותר מעובדי הכפיים. אסור לעצור את הרפורמה במערכת המשפט, ואסור להיכנע לאנרכיה".

9:25 

בשעה 9:50 ייערכו בוועדת החוקה הצבעות על הרביזיות (בקשות לדיון מחדש בחקיקה). אלה ההצבעות האחרונות להיום בוועדה. 

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ממפלגת הציונות הדתית נמסר: "לאחר הרבה התלבטויות והתייעצויות, עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן. עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיין את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה של מוקדי הכוח על הדמוקרטיה הישראלית.

"לאחר העברת החקיקה שתאזן את הרכב הוועדה למינוי שופטים, ניתן יהיה לעצור ולהושיט יד להידברות עם כל מי שיחפוץ בכך, מעמדה של כבוד הדדי והכרה בתוצאות הבחירות ולא מתוך כפייה אלימה של דעות המיעוט".

9:20

לפי פרסומים, יו"ר ש"ס אריה דרעי ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את קידום חקיקת "חוק דרעי 2", שנועד לאפשר את חזרתו של דרעי לכהן כשר למרות שמינויו נפסל בבג"ץ

9:15 

ועדת החוקה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. חוק בתי המשפט אושר ברוב של 8 תומכים מול 7 מתנגדים. כעת צפויים  להצביע על חוק יסוד: השפיטה.  

יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, הכריז שהחוק אושר, כשחברי האופוזיציה צועקים, ופורצת מהומה בוועדה. 

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בזמן ההצבעות, חברי האופוזיציה הניפו דגלי ישראל, וח"כ גלעד קריב מהעבודה צעק לעבר רוטמן: "בריון, נפנה אותך מהבית הלא חוקי שלך".  

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בתוך כך, ההפגנות נמשכות גם הבוקר. כביש 4 ליד אבן יהודה נחסם על-ידי מפגינים. בכפר הירוק תלמידים חסמו את התנועה, והפגנות מתקיימות ליד בתיהם של חברי הליכוד ניר ברקת, דוד ביטן ואבי דיכטר. 

לפי הצעת החוק שאושרה לקריאה שנייה ושלישית, הוועדה לבחירת שופטים תכלול 11 חברים , עם רוב של שישה לקואליציה, כאשר שני השופטים הראשונים שימונו לבית המשפט העליון בקדנציה, ימונו ברוב של שישה מתוך 11 חברי הוועדה - כלומר, לפי בחירת הקואליציה. התיקון גם יאפשר לקואליציה לבחור את נשיא בית המשפט העליון הבא, ובכך לשלוט בזהות חבר נוסף בוועדה לבחירת שופטים. במינוי השלישי יידרש כי ברוב יהיה גם חבר אופוזיציה, ובמינוי הרביעי הרוב יכלול נציג אופוזיציה ושופט.

11 החברים בוועדה יהיו: שלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שלושה שופטים (בהם נשיא בית המשפט העליון) ושני חברי האופוזיציה. השינוי יאפשר לקואליציה למנות באוקטובר הקרוב שני שופטים, בהם נשיא, לבית המשפט העליון השנה עם פרישתן של הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון באוקטובר הקרוב. אחריהן יפרוש השופט עוזי פוגלמן רק באוקטובר 2024. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

9:05 

אחרי לילה סוער של מחאה ברחבי הארץ ופיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, ועדת החוקה מצביעה כעת לקריאה שנייה ושלישית על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

חברי האופוזיציה תקפו את יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, שהודיע כי היום יצביעו על החוק. לדבריהם, "יראה הציבור אתכם, את העובדה שאתם פועלים בבריונות שאין כדוגמתה. העם בעיניכם הוא שם קוד למצביעים שלכם, לאנשים החושבים כמוכם, שלא רואים אף אחד. אז עם כל הכבוד, איבדתם את הזכות לדבר בשם העם".  

דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 דיון בוועדת החוקה, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הלילה עבר בוועדה המיוחדת "חוק דרעי 2" שנועד לאפשר את חזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר למרות שמינויו נפסל בבג"ץ