הסרט הבלשי שחייבים לראות וסדרת הקונצרטים עם האורחים הבינלאומיים שכדאי לשמוע

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון תארח בסדרת קונצרטים שני כוכבים בינלאומיים, המנצח איליץ' ריבאס והכנרת קלארה־יומי קאנג • פיליפ מרלו, מהבלשים הידועים בספרות המתח, שיצר הסופר האמריקאי ריימונד צ'נדלר, חוזר בסרט חדש. לצד ליאם ניסן המגלם את החוקר הציני והמחוספס, משחקים גם דיאן קרוגר וג'סיקה לאנג

ליאם ניסן בסרט (בתפקיד פיליפ מרלו) ב''תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים'' / צילום: פורום פילם
ליאם ניסן בסרט (בתפקיד פיליפ מרלו) ב''תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים'' / צילום: פורום פילם

סרט

תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים
Marlowe

היכן מוקרן: בתי קולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: מתח
משך הסרט: 109 דק'
במאי: ניל ג'ורדן
תסריט: ויליאם מונהן
שחקנים: ליאם ניסן, דיאן קרוגר, ג'סיקה לאנג, אלן קאמינג, דני יוסטון
שפה: אנגלית
הכנסות הסרט: 5 מיליון דולר (על פי אתר Box Office Mojo by IMDb Pro)
מחיר כרטיס: 44-47 שקלים
ציון IMDB:
5.4/10 (3,100 קולות)

את דמותו של הבלש הפרטי, פיליפ מרלו, יצר הסופר ריימונד צ'נדלר אי שם בשנות ה־30 של המאה שעברה. כעת, שב חוזר מרלו למסך הקולנוע (עלילותיו של הבלש עמדו במרכזם של כמה סרטים וסדרות טלוויזיה לאורך השנים). את הסרט החדש, "תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים", המבוסס על ספרו של זוכה פרס בוקר ג'ון באנוויל, יצרו יחד הבמאי זוכה האוסקר ניל ג'ורדן והתסריטאי זוכה האוסקר ויליאם מונהן.

"תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים", מותחן בסגנון פילם נואר, מתרחש באל־איי של שנות ה־30. את שירותיו של מרלו (ליאם ניסן) שוכרת קלייר קוונדיש (דיאן קרוגר), בתה של כוכבת קולנוע ידועה, על מנת למצוא את המאהב שלה שלטענתה זייף את מותו. עד מהרה החקירה מסתבכת ומרלו חושף רשת עמוסת שקרים ומורכבויות.

ההקשר הספרותי

את דמותו של פיליפ מרלו הגה ריימונד צ'נדלר, הנחשב לאחד מאבות של הספרות הבלשית במאה ה־20. את מרלו שירטט צ'נדלר כבלש משטרה וכחוקר במשרד התובע המחוזי של לוס אנג'לס לשעבר, טיפוס ציני וקשוח, צלף מיומן, בעל מיומנות גבוהה בקרב מגע ואיגרוף, חובב הטיפה המרה, בעיקר ברנדי וויסקי. צ'נדלר מת ב־1959, אך דמות הבלש שיצר המשיכה לחיות עד היום דרך כותבים שונים, שקנו את הזיכיון וכתבו ספרים המבוססים על דמותו של מרלו. "תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים" מבוסס על אחד מאותם ספרים ש"מחיים" את מרלו - ספרו של הסופר האירי ג'ון באנוויל.

ההקשר הקולנועי

לעומת הספרים הרבים בהם כיכבה דמותו של מרלו מאז מותו של צ'נדלר, בעשורים האחרונים דמותו בקולנוע כמעט ונעלמה. במהלך שנות ה־40 וה־70 נוצרו מספר סרטים שבמרכזם דמותו של הבלש הנודע, כשהמפורסם שבהם הוא "התרדמת הגדולה" (1946), בו מי שגילם את מרלו הוא המפרי בוגרט בכבודו ובעצמו.

"תעלומת הבלונדינית שחורת העיניים" שומר על סגנון הפילם נואר שאפיין את הסרטים הראשונים בהם כיכב הבלש. המושג "הפילם נואר", או בתרגום ישיר מצרפתית, הסרט האפל, מתייחס לסרטים שנוצרו בארצות הברית בשנות ה־40 וה־50, ביניהם "הנץ ממלטה", "החום הגדול" ו"ביטוח חיים כפול". המאפיינים של סרטי פילם נואר כוללים, בין היתר, צילום קונטרסטי בשחור לבן, עלילות פשע מרובות תפניות, גברים קשוחים ומלאי פגמים ונשים מסוג הפאם הפאטאל, אישה המשתמשת במיניותה כדי להשפיע על אחרים לפעול כרצונה, לעיתים בניגוד לטובתם האישית.

2 דברים שכדאי לדעת

● בראין ל-Yahoo! Entertainment סיפר הבמאי ניל ג'ורדן כי אחת הסיבות המרכזיות לכך שיצר את הסרט היא שרצה לראות את השחקן ליאם ניסן, איתו עבד על מספר סרטים בעבר, בתפקיד הבלש פיליפ מרלו. אף על פי שניסן מבוגר ממרבית השחקנים ששיחקו את מארלו בעבר, ג'ורדן טען כי כשדמיין את מרלו, תמיד ראה אותו מבוגר יותר, סביב גילו של ניסן, כיום בן 70.

● קצת מספרים אודות הסרט: זה הסרט ה־100 (!) של ליאם ניסן, והגרסה ה־11 של מרלו על מסך הקולנוע.

למה בחרנו בו

הביקורות על הסרט חלוקות ואכן יש בו מספר כשלים - הסיפור צפוי והעלילה מתקדמת בקצב איטי. יחד עם זאת, בזכות ההפקה המרשימה, מדובר בסרט תקופתי שמשתמש בשפה ובסגנון קולנועי שנדיר לראות על מסך הקולנוע בימינו. לחובבי הז'אנר, חד משמעית מומלץ לצאת מהבית בשבילו.

קונצרט 

סדרת קונצרטים "וידוי הנשמה"
התזמורת הסימפונית הישראלית ראשל"צ

אורחים: איליץ' ריבאס (מנצח), קלארה־יומי קאנג (כינור)
מחיר כרטיס: 50-215 שקלים
אורך המופע: כשעתיים כולל הפסקה
רכישת כרטיסים ומועדי ושעות המופעים: isorl.smarticket.co.il

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון תארח בסדרה הקרובה שני מוזיקאים מעניינים מחו"ל, שלשניהם זו תהיה הופעה ראשונה עם התזמורת.

האורח הראשון הוא המנצח איליץ' ריבאס (Ilyich Rivas), 30, שנולד בוונצואלה וחי בארה"ב. ריבאס למד ניצוח מגיל צעיר עם אביו, המנצח אלחנדרו ריבאס. הופעת הבכורה שלו כמנצח היתה בגיל 16 עם התזמורת הסימפונית של אטלנטה, ומאז הספיק לנצח על תזמורות רבות ברחבי העולם. צפייה בסרטונים שלו ביוטיוב מגלה מנצח צעיר אנרגטי ויצירתי, ומעוררת סקרנות רבה לצפות בו גם בביצוע חי.

האורחת השנייה היא הכנרת קלארה־יומי קאנג (Clara-Jumi Kang). קאנג, 36, ילידת גרמניה ממוצא קוריאני, חיה כיום בארה"ב. היא החלה לנגן בכינור בגיל שלוש, ולמדה בבתי ספר גבוהים למוזיקה בגרמניה וארה"ב (ביניהם ביה"ס "ג'וליארד" היוקרתי). היא הופיעה לראשונה עם התזמורת הסימפונית של המבורג בגיל חמש, ומאז מופיעה בקביעות עם תזמורות ברחבי העולם. הקלטותיה ביוטיוב מגלות כנרת וירטואוזית בעלת שליטה טכנית מושלמת, ובדומה לריבאס גם היא מעוררת עניין רב.

המנצח איליץ' ריבאס / צילום: Aude Boissay
 המנצח איליץ' ריבאס / צילום: Aude Boissay

כותרת סידרת הקונצרטים בה יתארחו השניים היא "וידוי הנשמה". בחלקו הראשון של הקונצרט תנגן קלארה־יומי קאנג עם התזמורת את הקונצ'רטו לכינור ותזמורת של יוהנס ברהמס, מהקונצ'רטי הגדולים של הרומנטיקה הגרמנית.

בחלק השני תבוצע הסימפוניה מספר 2 של ז'אן סיבליוס, המלחין הלאומי של פינלנד. יצירה נפלאה זו חוברה בשנת 1901, וסיבליוס כתב עליה כי היא "הוידוי של נשמתי" (ציטוט זה נתן לקונצרט הנוכחי את שמו). הסימפוניה השנייה היא אולי המוכרת והמבוצעת ביותר מבין שבע הסימפוניות שהשלים סיבליוס, והיא מתאפיינת בשפה מוזיקלית נגישה יחסית ובסיום אקסטטי מרהיב.