הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

המחבל מפיגוע הדריסה בת"א עבד כמנקה בבית ספר; אחיו: "זו הייתה תאונה"

מוקדם יותר דווח על ניסיון דריסה ברחוב יפו בירושלים, ללא נפגעים, אך בהמשך התברר כי מדובר בנהג שטעה בדרכו • בפיגוע אמש בת"א נהרג אלסנדרו פאריני, תייר איטלקי בן 35, ושבעה תיירים נוספים נפצעו • המחבל, אזרח ישראלי, נוטרל • מוקדם יותר אתמול נרצחו שתי אחיות בפיגוע ירי בבקעת הירדן, ואימן נפצעה אנוש • ממשלת ביידן הוציא הודעת גינוי • ראשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית: ההפגנה בקפלן תתקיים כמתוכנן

הרכב המעורב בפיגוע הדריסה אמש בתל אביב / צילום: Ariel Schalit
הרכב המעורב בפיגוע הדריסה אמש בתל אביב / צילום: Ariel Schalit

13:50 | אחיו של המחבל מהטיילת: "תאונה, לא פיגוע" 

יוסף אבו ג'אבר בן ה-45 מכפר קאסם, שביצע את פיגוע הדריסה אמש בטיילת בתל אביב, עבד כמנקה בחטיבת הביניים שז"ר בקריית אונו. 

אחיו, עמאר אבו ג'אבר, טען היום כי לא מדובר בפיגוע. לדבריו, "מהסרטון רואים שמה שקרה זה תאונת דרכים. הוא ניסה בכל מחיר לצמצם את העניין ואפילו סיכן את עצמו. כולנו ראינו בסרטון איך הוא נכנס לדשא, התגלגל והתהפך".

מנגד, במשטרה אמרו כי הרכב הידרדר לדשא אחרי שנסע במהירות על המדרכה לאורך עשרות מטרים ופגע לפחות בשמונה אנשים בטיילת. 

12:05 | המשטרה: האירוע בירושלים - לא ניסיון דריסה

ממשטרת ישראל נמסר כי מבדיקות שנערכו עולה כי לא היה ניסיון דריסה ברחוב יפו בירושלים, וכי מדובר בנהג מהרצליה שטעה בדרכו ולא התכוון לפגוע באיש. 

11:34 | דיווח: ניסיון דריסה בירושלים

דיווח ראשוני: ניסיון דריסה ברחוב יפו בירושלים, ככל הנראה ללא נפגעים. 

לפי מנכ"ל מד"א אלי בין, "בשעה 11:18 התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים דיווח על פעילות חבלנית עוינת ברחוב יפו, שלפיו הרכב ניסה לדרוס אזרחים, לא הצליח והמשיך בנסיעה". 

10:10 | ההפגנה בקפלן תתקיים כסדרה

ראשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית הודיעו כי כמו ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב תתקיים הערב כסדרה, כבכל מוצ"ש, למרות האירועים הביטחוניים. עם זאת, לבקשת המשטרה, הצעדה שתוכננה לא תתקיים". ההפגנה מול בית הנשיא תתקיים הערב גם היא כמתוכנן. 

10:00 | ארה"ב מגנה

ממשל ביידן הוציא הודעת גינוי בעקבות הפיגועים אתמול בתל אביב ובבקעת הירדן, בה נכתב: "ארה"ב מגנה בחריפות את מתקפות הטרור בגדה המערבית ובתל אביב. אנו שולחים את תנחומינו העמוקים למשפחות הקורבנות ויקיריהם, ומאחלים החלמה מלאה לפצועים. הפיגועים הנוראיים, בהם נהרגו שלושה ולפחות שמונה נוספים נפצעו, השפיעו על אזרחי ישראל, איטליה ובריטניה. פגיעה באזרחים חפים מפשע מכל לאום היא בלתי מתקבלת על הדעת. ארה"ב עומדת לצד הממשלה והעם הישראליים. אנו נמצאים בקשר הדוק עם השותפים הישראלים שלנו ומאשרים מחדש את מחויבותנו המתמשכת לביטחונם". 

בישראל,  ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד צייץ בטוויטר: "אלסנדרו פאריני מאיטליה נרצח, ושמונה תיירים מאיטליה ומבריטניה נפצעו. אני שולח ניחומים לעם האיטלקי וברכת החלמה לפצועים, תיירים שבאו לראות את ישראל היפה ונפגעו מטרור מתועב. ערנותם ופעולתם המהירה של שוטרי תל אביב מנעה את המשך מסע הרצח". 

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, צייץ בטוויטר: "במיוחד ברגעים קשים אלה, חשוב לי להדגיש, כפי שהדגשתי פעמים רבות בעבר: בנוגע לפיגוע בתל אביב, זו לא דרכה של החברה הערבית והאזרחים הערבים בישראל. ההנהגה הערבית ובראשה רע"ם והתנועה האסלאמית, לא תקבל בשום צורה שימוש באלימות נגד כל אזרח ללא הבדל דת או גזע או לאום".

ראשי חד''ש ומק''י מסרו בתגובה כי "אירוע הדריסה מוכיח שוב כי אין ביכולתה של ממשלת הימין להבטיח את ביטחונם של אזרחיה תוך הפעלת כוח. אין להשתמש בטיעון שהמפגע הוא ערבי אזרח ישראל כדי להצדיק עונשים קולקטיביים, הכללות והסתה נגד האוכלוסייה הערבית בישראל, שבחרה בקו היסטורי למאבק עקבי, עיקש ובלתי אלים למען שלום ושוויון". 

8:20  |  ההרוג בפיגוע בטיילת: אלסנדרו פאריני

אלסנדרו פאריני, עורך דין איטלקי בן 35, הוא התייר שנרצח אמש בפיגוע בטיילת בתל אביב.  מלבדו נפצעו שבעה תיירים נוספים, בהם שלושה בריטים.

ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני כינתה את הפיגוע "מתקפה פחדנית.

22:28 | ההרוג - אזרח איטליה, המחבל בעל תעודת זהות כחולה

על פי הדיווחים, ההרוג בפיגוע המשולב בתל אביב הוא תייר איטלקי. המחבל הוא אזרח ישראלי בעל תעודת זהות כחולה שמתגורר בכפר קאסם ועבד בתל אביב. כוחות הביטחון סורקים כעת את האזור.

22:22 | במד"א מעדכנים: גבר בשנות ה-30 לחייו נרצח, ארבעה נוספים נפצעו

במד"א מעדכנים: חובשים ופאראמדיקים קבעו את מותו של גבר כבן 30. ארבעה פצועים, שניים במצב בינוני ושניים במצב קל מפונים לבית החולים איכילוב.

22:11 | מפרטים ראשוניים עולה כי המחבל ניסה לירות בשוטרים - אך נתקל במעצור

לפי הדיווחים, מדובר בפיגוע דריסה וירי בשתי זירות שונות. מפרטים ראשוניים עולה כי  המחבל ביצע דריסה בשתי זירות - רחוב קויפמן וטיילת צ'ארלס קלור, יצא מהרכב עם נשק מאולתר, ניסה לירות בשוטרים שהגיעו לזירה ונתקל במעצור.

22:09 | נקבע מותו של אחד מהפצועים

אלי בין, מנכ"ל מד"א, מעדכן כי נקבע מותו של אחד הפצועים בזירה. 

22:05 | גבר כבן 35 במצב קשה, אישה בת 25 במצב בינוני

דוברות מד"א מעדכנת: הפיגוע התרחש ברחוב קויפמן, סמוך לתחנת הדלק ליד פארק צ'ארלס קלור בתל אביב. גבר כבן 35 נפצע קשה מירי, ואישה כבת 25 נפצעה בינוני וסובלת מחבלות בגפיים.

22:03 | דיווחים על שתי זירות פיגוע

לפי הדיווחים, ככל הנראה ישנן שתי זירות פיגוע בתל אביב: רחוב קויפמן ופארק צ'ארלס קלור. 

21:59 | המשטרה מעדכנת: מדובר בפיגוע דריסה

דוברות המשטרה מעדכנת: במשטרת ישראל התקבל דיווח לגבי רכב שדרס מספר אזרחים סמוך לטיילת צ'ארלס קלור והתהפך. נהג הרכב נוטרל.

21:54 | שני פצועים בתל אביב

דיווח ראשוני על פיגוע בטיילת בתל אביב: במד"א מדווחים על שני פצועים מירי ברחוב פרופסור יחזקאל קויפמן בעיר. המחבל נוטרל. במשטרה הודיעו כי נסיבות האירוע נבדקות. 

16:17 | הנרצחות בפיגוע בבקעת הירדן: עולות בנות 15 ו-21 מאנגליה

"מדובר באסון קשה בו נפגעה אם המשפחה ונרצחו בנותיה (כבת 15 וכבת 21). מדובר במשפחה ציונית, ערכית, שבחרה לעלות לישראל מאנגליה ולהשתקע באפרת", הודיע ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי בנוגע לפיגוע מוקדם יותר היום. "תוך זמן קצר המשפחה יצרה קשרים חברתיים, השתלבה בחיי הקהילה והייתה מעורבת באופן פעיל במערכת החינוך. כלל גופי המועצה מגוייסים בשעה זו למען המשפחה והמעגל הקרוב", הוסיף רביבי.

15:56 | דובר צה"ל: זוהה שיגור כושל משטח רצועת עזה 

בדובר צה"ל מאשרים את הדיווחים על ירי הפצמ"רים לכיוון כיסופים: "זוהה שיגור כושל לפני זמן קצר של ירי שאינו רקטי משטח רצועת עזה, שנפל בשטח הרצועה. כתוצאה מהשיגור, הופעלה התרעה ביישומון פיקוד העורף בשטחים פתוחים בלבד".

15:11 | פצמ"ר נורה לאזור כיסופים; גלנט סיים את הערכת המצב

דיווח ראשוני: פצמ"ר נורה לאזור כיסופים במועצה האזורית אשכול, והתפוצץ באוויר סמוך לגדר. 

מוקדם יותר סיים שר הביטחון יואב גלנט את הערכת המצב המיוחדת בעקבות פיגוע הירי בצומת חמרה. גלנט קיבל סקירה ראשונית על חקירת הפיגוע, ועל המצוד המתקיים אחר המחבלים. שר הביטחון הנחה את הכוחות להקצות את כל המשאבים הנדרשים לתפיסת המחבלים, ולתגבור האבטחה על הצירים והיישובים ביו"ש ובכל רחבי ישראל.

בהערכת המצב השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, ראש אגף המבצעים בצה"ל האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליבה, ראש אגף אסטרטגיה בצה"ל האלוף טל קלמן, המתפ"ש האלוף רסאן עליאן ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

עמותת נט"ל תיגברה את קווי הסיוע

קו הסיוע של עמותת נט"ל תוגבר ויפעל לטובת כל מי שזקוק לתמיכה וסיוע נפשי
ב- 1-800-363-363.

14:12 | נעצר חשוד בביצוע פיגוע הירי אמש בכיכר אדם

דובר צה"ל הודיע כי בעקבות מידע מודיעיני של שב"כ, פעלו לוחמי יחידת דובדבן בכפר א-רם שבחטיבת בנימין למעצר חשוד בביצוע הירי אמש בכיכר אדם בו נפצע לוחם צה"ל.

הכוחות פעלו גם בכפר בית אומר שבמרחב חטיבת עציון למעצר שני מבוקשים. במהלך הפעילות, חשודים יידו אבנים והשליכו בלוקים לעבר הלוחמים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לאוויר.

לוחמי צה"ל עצרו מבוקש בכפר בלעין שבמרחב חטיבת אפרים. בפעילות הכוחות בכפר יטא שבמרחב חטיבת יהודה הוחרמו אלות, סכינים, ווסטים ותרמילים.

המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון.

13:37 | הרמטכ"ל הורה על גיוס מילואים, בדגש על מערך ההגנה האווירית

בצה"ל הודיעו כי הרמטכ"ל הרצי הלוי כינס הערכת מצב. הלוי הורה על גיוס מילואים, בדגש על מערך ההגנה האווירית והמערכים ההתקפיים של חיל האוויר. כמו כן, הרמטכ"ל הנחה על חיזוק מאמץ ההגנה במרחב פיקוד מרכז לצד תפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע. 

13:05 | שתי אחיות נרצחו בפיגוע, אימן נלחמת על חייה

ברכב בו בוצע הפיגוע נסעו אם ובנותיה, כך לפי עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת. "בצער גדול קיבלנו את העדכון על פיגוע מזעזע בו ירו מחבלים על רכב ובו אם ושתי בנותיה, תושבות אפרת. שתי הבנות נרצחו והאם במצב אנוש. אב המשפחה שנסע ברכב אחר מלפנים הסתובב והיה עד למאמצי הטיפול ברעייתו ובנותיו", סיפר רביבי.

לדבריו, המועצה, מחלקת הרווחה והחינוך מלוות את בני המשפחה, נמצאות בקשר עם אנשי הרווחה בבקעת הירדן שנמצאות ליד אב המשפחה וילדיו. צוותי רווחה ממועצת אפרת בדרכם לבית החולים ולבקעה. 

12:57 | מצבה של הפצועה לא יציב

בהדסה עין כרם מעדכנים כי מצבה של הפצועה מהפיגוע בבקעת הירדן הוא קשה מאוד ולא יציב.

12:50 | נתניהו יקיים בשעה הקרובה הערכת מצב 

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי נתניהו מעודכן על פרטי הפיגוע בבקעת הירדן ויקיים בשעה הקרובה הערכת מצב ביטחונית.

12:25 | שר הביטחון יקיים בקרוב הערכת מצב

בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן, לשכת שר הביטחון יואב גלנט הודיעה כי הוא יקיים בקרוב הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון. 

12:06 | מצבה של הפצועה אנוש, המפכ"ל קורא לאזרחים לשאת נשק

במד"א מעדכנים כי מצבה של הפצועה אנוש. היא מפונה כעת במסוק לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

המפכ"ל קובי שבתאי: "מדובר בפיגוע רצחני שמזכיר לנו עד כמה איום הפח"ע במתווים השונים רלוונטי. לכן, לצד הפעילות שלנו ושל כוחות הביטחון בכל הגזרות, אני קורא לכל אזרח שיש ברשותו נשק ברישיון ומיומן לתפעל אותו כחוק - לשאת אותו בימים אלו".  

במסגרת המצוד אחר המחבלים, כוחות צה"ל מטילים כעת כתר על העיר יריחו.

בזירת הפיגוע נמצאו 22 תרמילי ירי. לפי גורמים ביטחוניים, המחבלים ככל הנראה ניגשו לרכב לאחר שהידרדר לתעלה - וביצעו וידוא הריגה. 

11:50 | פיגוע ירי בבקעת הירדן: שתי נשים נרצחו

פיגוע ירי אירע לפני זמן קצר לעבר רכב בצומת חמרה בבקעת הירדן. שתי נשים בשנות ה-20 לחייהן נרצחו, ואישה נוספת, בת 48, נפצעה קשה. לפי הדיווחים, המחבלים נמלטו ומתנהל מרדף אחריהם. בדובר צה"ל הודיעו שכוחות סורקים כעת את המרחב.

פראמדיק מד"א, דניס פולקוב: "כשהגענו למקום ראינו רכב ישראלי עם שלוש נשים מעוך ורכב פלסטיני. מהרכב חולצו שתי צעירות בשנות ה-20 כשהן מחוסרות הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פגיעה רב-מערכתית, ולאחר בדיקות רפואיות נקבע מותן בשטח. אישה כבת 40 סובלת מחבלה רב-מערכתית קשה ואנחנו נלחמים על חייה בשטח".

10:37  | ניתן לחזור לשגרה מלאה בעוטף

במועצה אזורית אשכול הודיעו כי בסיום הערכת מצב בצה"ל, הוסרה ההנחיה לשהות בקרבת מרחבים מוגנים, וכי ניתן לחזור לשגרה מלאה.

09:46 | רשות המסים: עסקי התיירות ביישובי הספר זכאים לתבוע פיצויים 

ההסלמה הביטחונית בגזרת הגליל המערבי הביאה לביטולי הזמנות בבתי מלון ובבתי הארחה באזור במהלך סוף השבוע. דוברות רשות המסים מעדכנת כי מאחר שהיישובים שהושפעו מהארוע הם יישובי ספר, בהתאם לחוק ולתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, עסקי התיירות באותם יישובים זכאים לתבוע פיצויים בגין הביטולים.

לפי ההודעה, רשות המסים עוקבת אחר כלל ההתפתחויות ומתעדכנת כל העת, ותפרסם בימים הקרובים הנחיות מפורטות לעסקים בעניין אופן הגשת התביעה והתנאים לזכאות. אתמול והבוקר ביקרו צוותי מס רכוש באתרי הפגיעות, סקרו את הנזקים שנגרמו מהרקטות ונתנו מענה ראשוני לניזוקים, ובכלל זה להצבת שמירה בעסקים שנותרו פרוצים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אלו בדיוק המקרים בהם המדינה צריכה להכניס את ידה לכיס ולהתגייס למען אזרחיה. אויבי ישראל, מבקשים לפגוע לנו בחג, ולפגוע באזרחי ישראל. הם לא יוכלו לנו, עם ישראל יודע להתאחד ברגעים כאלו וצה"ל מנחית ברגעים אלו מכה כואבת נגד הטרור. אני קורא לעסקים שנפגעו לפנות לרשות המסים ולרשויות ולקבל את המגיע להם. אני מאחל לכל בית ישראל חג שמח ושקט".

08:48 | עשרות שיגורים לעבר העוטף, רקטה פגעה בבית בשדרות

עשרות רקטות שוגרו במהלך הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות לעבר יישובי עוטף עזה. אזעקות צבע אדום נשמעו בין היתר בשדרות, נחל עוז, עלומים, אשקלון, מפלסים, כרמיה ונתיב העשרה. אחת מהרקטות פגעה בגג בית פרטי בשדרות: אין נפגעים, אך נגרם נזק למקום. 

לפי הדיווחים, הקבינט החליט אמש לא לצאת או להכריז על מבצע בלבנון, ולבצע תקיפות נרחבות על חמאס בעזה. בהתאם, צה"ל תקף הלילה מטרות בדרום לבנון וברצועה. לפי צה"ל, המטרות שהותקפו בלבנון שייכות לחמאס.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "בהתאם להערכות המצב, תגברנו כוחות סדירים לוחמים של חי"ר וארטילריה בפיקוד הצפון ובפיקוד הדרום, לחיזוק ההגנה לתרחישים אפשריים. הכוחות במוכנות גבוהה, גם בצפון, גם בדרום וגם באיו"ש בהגנה על הצירים והתושבים ביישובים, כדי לתת מענה לאירועים מתפרצים וניסיונות פגיעה בתושבים. אנחנו רואים במדינת לבנון אחראית לכל הנעשה משטחה, וכך גם לירי שבוצע על ידי חמאס משם - לא נאפשר לחמאס לפעול מלבנון".