בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירוק בוהק אחרי שמדד המחירים ליצרן הפתיע לטובה

הנאסד"ק זינק ב-2%, תשואות האג"ח הממשלתיות עלו קלות • ברקע: מדד המחירים ליצרן בארה"ב ירד מהר יותר מהצפי בשוק • נעילה חיובית בבורסות אירופה • הזהב ממשיך לטפס, ירידות במחירי הנפט • האת'ריום מזנק ליותר מ-2,000 דולר

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:01

לאחר ההפתעה החיובית בנתוני האינפלציה ליצרנים, יום המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים. הנאסד"ק זינק בקרוב ל-2% בהובלת ענקיות הטק, בהן טסלה , אמזון  ואפל , מדד S&P 500 עלה ב-1.3%, כשסולאראדג'  הישראלית ריכזה עניין לאורך הערב ונסקה, והדאו ג'ונס עלה בכ-1.1%. במקביל עלתה תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים בכ-3 נקודות בסיס ל-3.47%.

בלטה במיוחד חברת CXApp עם זינוק חד של כ-345% ללא דיווחים חדשים. חברת האפליקציות הארגוניות השלימה מיזוג SPAC ב-14 במרץ בעסקה שהעריכה את שוויה בכ-69 מיליארד דולר.

בשוק הסחורות נרשמו ירידות של כ-1% בחוזים על הנפט הגולמי. נפט אמריקאי ירד ל-82.4 דולר לחבית והברנט ירד ל-86.4 דולר לחבית. העלייה של הזהב לעומת זאת התחזקה לכ-1.3%, והוא סיים את הערב במחיר של כ-2,040 דולר לאונקיה.

בזירת המסחר בקריפטו האת'ריום בלט בעלייה של כ-6% עד לכ-2,012 דולר למטבע, הביטקוין עלה בכ-1.8% ל-30.3 אלף דולר. מדובר בעליות שבועיות של 7.5% ו-8.5% בהתאמה.

21:30

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק ממריא ב-2%, S&P 500 קופץ ב-1.3% ודאו ג'ונס עולה בכ-1%. אם הנעילה תהיה בשיעורי העלייה הללו, ה-S&P והדאו ג'ונס בדרך לשיא של חודשיים.

שינוי כיוון נרשם בשעה זו בשוק האג"ח הממשלתיות, כאשר התשואות עברו לעליות קלות: תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה בכמעט 3 נקודות בסיס ל-3.44% ותשואת האיגרת לשנתיים מחקה את הירידה ונסחרת סביב רמת הפתיחה, 3.97%.

ברקע העליות נתוני האינפלציה המפתיעים לטובה שפורסמו בצהריים בארה"ב. מדד המחירים ליצרן ירד ב-0.5% במרץ - תוצאה טובה בהרבה מהתחזיות ששיערו שהוא יעלה ב-0.1%. בחישוב שנתי מדובר בנתון 2.7%, שיפור משמעותי בהשוואה למדידה של 4.9% בפברואר ונמוך מהתחזית שיעמוד על 3%. מדד הליבה ליצרנים (ללא מחירי אנרגיה ומזון) ירד ב-0.1% לעומת צפי עלייה של 0.3%, הקצב השנתי היה בהתאם לתחזית, 3.4% (בהשוואה ל-4.8% בפברואר).

20:30

מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט ממשיכים לטפס, כשהנאסד"ק בראש עם עלייה של כ-1.6% בהובלת ענקיות הטק. מדד S&P 500 עולה ב-1%, כאשר בין המניות החזקות של הערב אפשר לציין את סולאראדג' הישראלית שמזנקת ב-7% בראש המדד.

מניית יצרנית האופנועים הארלי דיווידסון  מאבדת גובה לאחר שבית ההשקעות UBS הזהיר שהירידה במכירות הרבעון הראשון עשויה להיות גרועה מהצפוי. בחברה צופים שהמכירות הקמעונאיות בארה"ב עלולות לצנוח בקרוב ל-20%.

בגזרת האג"ח הממשלתיות בארה"ב נרשמת התייצבות - תשואת האג"ח ל-10 שני חזרה לרמת הפתיחה (3.42%) ותשואת האג"ח לשנתיים נסוגה בכ-3 נקודות ל-3.94%.

הדולר מאבד גובה ונסוג בכ-0.5% ביחס לאינדקס המטבעות. ביחס לשקל הוא יציב בשעה זו ברמה של 3.65 שקלים (בהשוואה לשער היציג שנקבע היום בצהריים, ושיקף עלייה של 0.9% בהשוואה לשער היציג הקודם מיום שלישי).

18:55

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה חיובית. מדד דאקס עלה ב-0.15%, פוטסי ב-0.3% וקאק הצרפתי בלט וטיפס ב-1.1%, בעיקר הודות לעליות של חברות האופנה והטיפוח, בהן לואי ויטון , הרמס  ולוריאל .

בוול סטריט נמשכות העליות בשיעורים של 0.5% עד 1.3% בשלושת המדדים המרכזיים, לצד ירידות מתונות בתשואות האג"ח הממשלתיות.

בקרב המניות הישראליות נרשמות עליות בולטות לסטיקספיי, לייבפרסון , אופקו, סולאראדג'  (וגם המתחרה האמריקאית שלה אנפייז אנרג'י  מרכזת עניין וקופצת) וגמידה סל. בצד השלילי של הטבלה פלייטיקה  מאבדת מעל ל-5% וגם אינוביד, פורסייט ומאנדיי  נסוגות.

17:50

העליות בוול סטריט מתחזקות. מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.3%, S&P 600 ב-0.6% ונאסד"ק קופץ כבר ב-1.3%, כשאת העליות מובילות בעיקר ענקיות הטכנולוגיה.

טסלה  ואפל  בולטות בעליות של יותר מ-2% כל אחת, אמזון מטפסת בקרוב ל-3% ונטפליקס  מוסיפה כמעט 4% לערכה. בשבוע הבא טסלה ונטפליקס יפרסמו דוחות.

בשוק הסחורות התייצבו מחירי הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר סביב 83.2 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט יורד קלות ל-87 דולר לחבית. הזהב מזנק ב-1% לרמה של 2,034 דולר לאונקייה. מדובר בעלייה של כ-7% בתוך חודש.

בזירת המסחר במטבעות קריפטו, האת'ריום מרכז את מרבית העניין היום ומזנק ביותר מ-6% ונסחר בקרוב ל-2,000 דולר למטבע. הביטקוין יציב ברמה של 30.5 אלף דולר.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות מתונות. הדאו ג'ונס עולה בכ-0.1%, S&P 500 ב-0.3% והנאסד"ק ב-0.6%.

בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב נרשמות ירידות בתשואות - תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-3 נקודות ל-3.38% ותשואת האג"ח לשנתיים נסוגה ב-5 נקודות ל-3.92%.

בגזרת המאקרו פורסם היום בארה"ב מדד המחירים ליצרן, שהפתיע לטובה. המדד ירד ב-0.5% במרץ (הצפי היה שיעלה ב-0.1%) כך שעמד על 2.7% בחישוב שנתי - ירידה חדה בהשוואה ל-4.9% בפברואר ונמוך מהתחזית שיעמוד על 3%. מדד הליבה ליצרנים ירד ב-0.1% לעומת צפי עלייה של 0.3% אך הקצב השנתי היה בהתאם לתחזית, 3.4% (בהשוואה ל-4.8% בפברואר).

בשוק העבודה נרשמו 239 אלף בקשות ראשוניות לדמי אבטלה - מעל התחזית ל-232 אלף בקשות ועלייה בהשוואה למספרן בשבוע הקודם, שהיה 228 אלף. גם מספר תביעות האבטלה החוזרות מתחת לצפי ומתחת לנתון הקודם, 1.81 מיליון.

14:50

מניות של חברות התעופה יונייטד איירליינס הולדינגס , אמריקן איירליינס גרופ  ודלתא מזנקות במסחר המוקדם בניו יורק לאחר שהאחרונה פרסמה היום דוחות לרבעון הראשון ותחזית אופטימית לרבעון השני.

מניות טסלה , אפל, מיקרוסופט  ואמזון רושמות עליות קלות.

14:10

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת מגמה מעורבת עם נטייה לעליות.

בזירת הסחורות, הזהב ממשיך לטפס ורושם עלייה לרמה של 2,040 דולר לאונקיה. החוזים על הנפט רושמים ירידות של כ-0.5%. 

עונת הדוחות: חברת דלתא דיווחה היום על רווח מתואם של 25 סנט למניה ברבעון הראשון של 2023, נמוך בכ-5 סנט מצפי האנליסטים. הכנסות החברה עמדו על כ-11.8 מיליארד דולר, נמוך בכ-180 מיליון דולר מהצפי. הנהלת החברה צופה גידול של כ-16% במכירות ברבעון הנוכחי, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ורווח מתואם של 2-2.25 דולר למניה. מניית  דלתא   עולה בכ-4% במסחר המוקדם בוול סטריט.

12:28

בורסות אירופה נסחרות במגמה מעורבת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

דיוויד מאייר, כלכלן בבנק ניהול העושר יוליוס בר, מציין כי"עם סבירות גבוהה יותר להורדות ריבית אפשריות על ידי הפד בהמשך השנה, הדולר האמריקאי התרכך בשבועות האחרונים לקראת היעד שלנו ל-3 חודשים של יורו/דולר ארה"ב 1.10. בעוד הבנק המרכזי האירופי צפוי להישאר ניצי יותר ממקבילו האמריקאי, מסלולי הריבית של ארה"ב וגוש האירו יתחילו לסטות מכאן, כאשר יתרון הריבית של הדולר האמריקאי ייסוג. זאת, יחד עם השבריריות הפיננסית האחרונה במגזר הבנקאות האמריקאי, מחלישים את התמיכה הבסיסית של הדולר, ומאפשרים המשך ריכוך גם בחודשים הקרובים".

עם זאת, כמו גם עם 50 נקודות בסיס של הורדות ריבית שאנו צופים בשנה הבאה, ארה"ב תיהנה מיתרון ריבית מתמשך (אך צר יותר). התגברות סיכוני הצמיחה כתוצאה מתנאי אשראי הדוקים, וכתוצאה מכך סיכוני מיתון גבוהים יותר, עלולה לגרום להתלקחויות מחודשות של שנאת סיכון בשבועות ובחודשים הקרובים, ולהגביר את התנודתיות בדולר. על אף זאת, אנו לא מאמינים כי הדולר האמריקאי יחזור להתחזק הודות לראלי לכיוון נכסים לא סיכון. לאחר שהצמד EUR/USD הגיע ליעד הקודם שלנו ל-3 חודשים של 1.10, שגובש בפברואר 2023, אנו מתגלגלים ועם זאת מעדכנים יעד זה ל-1.12 דולר לאירו".

בוול סטריט תתחיל היום עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2023, כשחברת התעופה דלתא איירליינס  תפרסם תוצאות. מחר יפרסמו דוחות הבנקים הגדולים וולס פארגו , סיטיגרופ  וג'יי.פי. מורגן. 

10:15

יום המסחר באירופה נפתח במגמה מעורבת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

בבורסות אסיה ננעל יום המסחר במגמה מעורבת. מדד הנג סנג בהונג קונג רשם ירידה של כ-0.5%, בטוקיו טיפס הניקיי בכ-0.3% ובסיאול רשם הקוספי עלייה של 0.4%. בורסת שנחאי ירדה בכ-0.3%. 

הזהב ממשיך לטפס ורושם עלייה קלה לרמה של 2,035 דולר לאונקיה.

08:10

בורסות אסיה נסחרות היום (ה') במגמה מעורבת. מדד הנג סנג בהונג קונג רושם ירידה של כ-0.5%, בטוקיו מטפס הניקיי ב-0.2% ובסיאול נרשמת יציבות. בורסת שנחאי עולה בכ-0.1%. 

● הציבור ממשיך לקנות קרנות נאמנות כספיות ולהוציא כספים לחו"ל 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. זאת לאחר שאמש המסחר בוול סטריט ננעל בירידות. נאסד"ק איבד כ-0.9%, S&P 500 ירד ב-0.4% ודאו ג'ונס נחלש ב-0.1% ושבר רצף של ארבעה ימים עם עליות. 

גזרת המאקרו בארה"ב הייתה סוערת במיוחד אתמול. אינפלציה גבוהה לצד שוק עבודה שנותר הדוק הביאו לכך שנציגי הפדרל ריזרב העריכו כי יבצעו העלאת ריבית גם במאי, למרות צפי למיתון בהמשך השנה. כך עולה מהפרוטוקולים של הבנק המרכזי של הישיבות שהיו לפני העלאת הריבית האחרונה במרץ, שהתפרסמו אתמול (ד'). הנציגים הדגישו כי מצב שיחייב את הבנק "בצעדי הידוק מוניטרי נוספים ייתכן בהחלט". 

עוד לפני כן פורסם בארה"ב כי קצב האינפלציה השנתי עומד על 5% במרץ, שפל של כמעט שנתיים. הקצב נמוך מהתחזיות שעמדו על 5.2% ומדובר בהתקררות משמעותית בהשוואה ל-6% בפברואר. מדד הליבה שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה עמד על 5.6% (בהתאם לצפיות), עלייה קלה לעומת מ-5.5% בפברואר. 

הנפט הגולמי המשיך לעלות בחדות אתמול וכעת החוזים נסחרים בירידות קלות. מחיר הנפט האמריקאי הגיע לכ-83 דולר לחבית ומחיר הברנט 87 דולר לחבית. הזהב ממשיך לטפס ורושם עלייה קלה לרמה של 2,033 דולר לאונקיה.

בזירת הקריפטו, הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב 30 אלף דולר והאת'ריום רושם עלייה ל-1,915 דולר.

 לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב כותב רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כי "נתוני אינפלציה נמוכים מהצפי בארצות הברית מקטינים לכאורה את הסיכוי להמשך העלאות ריבית בארצות הברית. סביר להניח כי הסיכוי להעלאת ריבית בחודש הבא יקטן בעקבות התוצאה. עם זאת, התמונה מורכבת יותר. מדד המחירים לצרכן ללא מוצרי מזון ואנרגיה (מדד הליבה) משקף טוב יותר את הביקוש בתוך ארצות הברית ולכן הבנק הפדרלי מתמקד בו במאבקו נגד האינפלציה ובניסיונו לצנן את קצב הפעילות הכלכלית. מדד זה עלה 0.4% בחודש מרץ, פי 4 מעליית המדד הכללי, וירידה קלה בלבד מקצב עלייתו בחודש הקודם. קצב עליית המדד בחישוב 12 חודשים אחורנית אף עלה מ-5.5% ל-5.6%, כמעט פי 3 מיעד האינפלציה שהפד חותר אליו. תוצאה זו תאמה את ציפיות השוק". 

בשורה התחתונה, הוא כותב, "נתון שבשורה התחתונה מעודד מבחינת השוק שכן בעקבותיו הסיכוי לבלימת עליית הריבית גדל, אך אין בו כדי להבטיח כי כך יקרה ויש להמתין לתגובת הבנק הפדראלי. צריך לזכור כי שוק העבודה עודנו חזק לפי נתוני התעסוקה שפורסמו בשבוע שכבר, כולל ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה".