מאמצי שכנוע עד לרגע האחרון: כך נערכים באוצר להודעה על דירוג האשראי של ישראל

חודש אחרי שהוציאה אזהרה לממשלה על רקע החקיקה המשפטית, סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס תפרסם בליל שישי את דירוג האשראי ואת תחזית האשראי של ישראל • לפי הערכות בשוק, ישנו חשש לא מבוטל שמודי'ס יכריזו על הפחתת אופק הדירוג מ"חיובי" ל"יציב"

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס / צילום: Shutterstock, Daniel J. Macy
סוכנות דירוג האשראי מודי'ס / צילום: Shutterstock, Daniel J. Macy

ביום שישי בשעת לילה מאוחרת יתרחש אירוע רב השפעה על הכלכלה הישראלית. סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס תפרסם את דירוג האשראי ואת תחזית האשראי של ישראל. בימים כתיקונם, הודעות הדירוג השנתיות של הסוכנויות הגדולות עוברות די בשקט, שכן לרוב הן מסתפקות באישרור הציונים הגבוהים יחסית של המדינה. הפעם, חודש לאחר שבמודי'ס הוציאו אזהרה לממשלה על רקע החקיקה המשפטית, קיימת דריכות מיוחדת במשרד האוצר לקראת הפרסום.

המט"ח, האינפלציה ודירוג האשראי: היומיים המשמעותיים של הכלכלה הישראלית 
שפל כזה לא ראינו הרבה זמן: מאחורי הקלעים של הדרמה בשוק המט"ח
האינפלציה בארה"ב הפתיעה לטובה, מה יקרה לריבית ואיך יושפע הדולר?
הלחץ עולה: נתניהו והרצוג ניסו לשכנע את מודי'ס לא לפגוע בדירוג האשראי

דירוג האשראי עצמו לא צפוי להשתנות מחר. לפני שסוכנות הדירוג מורידה ציון למדינה, היא לרוב מורידה קודם כל את תחזית הדירוג. וזה בדיוק מה שעלול לקרות. לפי הערכות בשוק, ישנו חשש לא מבוטל שמודי'ס יכריזו על הפחתת אופק הדירוג של ישראל, מחיובי ליציב. קיים אף סיכון לצעד חריף יותר, של צניחת אופק הדירוג של ישראל לשלילי, אבל הסיכוי לכך נמוך יותר.

גם אם תיחלץ הפעם הממשלה מהורדת אופק הדירוג, אין המשמעות שהסכנה חלפה. הרי מלכתחילה, הזהירו במודי'ס בחודש שעבר ש"השלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל", עלולות להתרחש במידה שהרפורמה המשפטית תתקבל במלואה. כרגע, כשלפחות באופן רשמי החקיקה בהשהייה לצורך מתן הזדמנות להידברות, ייתכן שעדיין לא הגענו למצב על דיברו במודי'ס.

על כן, בתרחיש האופטימי, שהסיכוי שיתממש מוערך כ"סביר", מודי'ס יותירו את הדירוג של ישראל על כנו, אבל יחריפו את הטון כלפי הממשלה והחקיקה המשפטית שלה בתוך הסקירה שתתפרסם על כלכלת ישראל.

באוצר ניסו לשכנע: כלכלת ישראל יציבה חרף הטלטלות

במשרד האוצר נערכו דיונים מקדימים לפרסום הקרוב של מודי'ס. הודעת סוכנות דירוג האשראי תתפרסם לאחר כניסת השבת ולכן שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', יוכל להתייחס אליה רק במוצרי השבת. אולם, באוצר צפויים לקבל התראה מוקדמת על ההחלטה הסופית. לפי גורמים, בחודש האחרון התקיימו מגעים בין האוצר למודי'ס, בניסיונות לגשר על פערים ולשכנע את האנליסטים בסוכנות שהכלכלה הישראלית נותרה יציבה חרף הטלטלות האחרונות.

במקביל, לפי דיווח של חדשות 12, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג קיימו באחרונה שיחות עם בכירים במודי'ס, בניסיונות לשכנע אותם שלא להוריד את דירוג האשראי של ישראל. 

כיום זוכה ישראל לציון A1 בסולם הדירוג של מודי'ס, בדומה לבריטניה, איטליה ולא מעט מדינות נוספות שחברות באיחוד האירופי. אופק הדירוג עלה לרמת חיובי לפני שנה, באפריל 2022, בין היתר על רקע ההיחלצות המרשימה של ישראל ממשבר הקורונה והמשמעת התקציבית שהפגינה אז הממשלה.

בהערה החריגה שניפקו במודי'ס לישראל בחודש שעבר נכתב ששינויי החקיקה המוצעים "יחלישו משמעותית את כוחה של מערכת המשפט בישראל". בסוכנות ציינו כי "אם הרפורמות המשפטיות יישומו במלואן, יהיה לחץ להוריד את הציונים".

דירוג האשראי הוא הערכה של הסיכון שהמדינה לא תפרע את חובותיה. על בסיס הדירוג מגייסים באוצר חוב ממשקיעים. הפחתת דירוג האשראי משמעותה התייקרות של החזרי הריבית על ההון שלווה המדינה. מודי'ס נחשבת לאחת משתי סוכנויות דירוג האשראי החשובות בעולם, לצד S&P, שהזהירה אף היא מפני יישום התוכנית המשפטית של הממשלה.