דירוג אשראי | שאלות ותשובות

האם הורדת אופק הדירוג תשפיע על הכיס שלנו ומה יעשה השקל? כל מה שכדאי לדעת על החלטה של מודי'ס

מהו דירוג אשראי, מה חברת הדירוג יודעת על ישראל, ומה בדיוק נאמר על החקיקה המשפטית • גלובס עושה סדר בשאלות החשובות שעל הפרק בעקבות ההודעה שמסעירה את ישראל

האם הורדת אופק הדירוג על ידי מודי'ס תשפיע על הכיס שלנו? / צילום: תמר מצפי
האם הורדת אופק הדירוג על ידי מודי'ס תשפיע על הכיס שלנו? / צילום: תמר מצפי

אמש חברת הדירוג מודי'ס הותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, אך הורידה את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה", ובכך בעצם ביטלה את האופק החיובי שהעניקה למדינה לפני שנה.

המסר של מודי'ס: שלושת החודשים האחרונים הפכו את ישראל למקום פחות צפוי ופחות שקול | אורי פסובסקי, פרשנות
הורדת תחזית הדירוג של מודי'ס: תסריט האימים לא התממש אבל גם לא חלף | אורן דורי, פרשנות
שילוב מסוכן של אינפלציה וריביות גבוהות - זה לא הזמן להסתבך עם חברות הדירוג | דרור מרמור, פרשנות

מה זו הורדת תחזית דירוג?

דירוג אשראי הוא ״ציון״ שמעניקות חברות בינלאומיות שמתמחות בכך לכלכלות בעולם, הדירוג מתייחס להיבטים מרכזיים בכלכלה ומהווה מעין תעודת הכשר למשקיעים ויש לו השפעה ישירה על עלויות גיוס החוב של ממשלות. הדירוג מורכב מציון ומאופק או תחזית לגבי ההמשך. הציון עצמו של ישראל נותר גבוה - A1 אבל התחזית להמשך השתנתה מחיובי (ציפייה שהדירוג יעלה) ליציב. ניתן היה לשנות את התחזית לשלילי, אולם בסוכנות הדירוג בחרו שלא לעשות זאת ובחרו בצעד מידתי - מעין איתות . את ישראל מדרגות 3 חברות שונות: מודי'ס, פיץ' ו-S&P. האחרונה תפרסם את הדירוג שלה בחודש הבא. הדירוג של ישראל בשתי החברות האחרונות נותר על כנו אבל גם הן הזהירו שהחקיקה המשפטית עשויה לפגוע בו.

על מה מבוסס הדירוג והאם מודי'ס בכלל מכירה את ישראל מספיק?

הדירוג מבוסס על נתונים כלכליים אובייקטיביים, על שיחות עם כלכלני האוצר ובנק ישראל, קריאת חומר שקשור למדינה ובמקרה הזה גם על שיחות עם ראש הממשלה והנשיא. החברה גילתה בקיאות רבה בנושא כלכלת ישראל וגם בנושא הסטטוס העדכני של החקיקה המשפטית, כך למשל הדוח של מודי'ס ציין את עצירת החקיקה וניסיונות הפשרה אבל גם את ההתעקשות של מובילי הרפורמה על סעיף מינוי השופטים, וכן את המחאות והמצב הפנימי בישראל.

האם ואיך הורדת אופק תשפיע על הכיס שלנו?

אין השפעות ישירות להורדת אופק הדירוג אבל עשויות להיות למהלך השפעות עקיפות, למשל הריבית שמשלמת מדינת ישראל על חוב שהיא מגייסת בחו״ל עשוי לגדול. כמו כן, ייתכן והורדת אופק הדירוג תשפיע על משקיעים ששוקלים להשקיע בישראל. ההודעה של מודי'ס מרמזת כי השלמת מהלכי החקיקה המשפטיים ללא הסכמות רחבות עשויים להוביל להורדת הדירוג עצמו (ולא רק האופק) ואז ההשפעה הכלכלית תהיה רחבה יותר, יחד עם זאת מדובר בשלב זה בתרחיש שלא התממש. חשוב לשים לב שחברת הדירוג גם חולקת שבחים רבים לעוצמתה של הכלכלה הישראלית ולפרמטרים מרכזיים כמו הורדת יחס חוב תוצר ועל כן ניתן להניח שאם החקיקה המשפטית תיעצר לחלוטין או שתימצא פשרה רחבה, ובהנחה שהמצב הכלכלי יישאר על כנו אופק הדירוג יעלה בחזרה ואולי אף הדירוג עצמו.

מה צפוי לקרות לשקל?

ההערכות של כלכלנים בכירים הן כי בטווח הקצר השקל לא יושפע דרמטית לרעה מההחלטה של מודי'ס. במהלך חג הפסח נפוצו שמועות על מהלך אגרסיבי יותר של חברת הדירוג כך שהחששות בהקשר הזה התבדו, שוק המט״ח מגלם יחסית את הורדת אופק הדירוג ועל כן אם לא יהיו הפתעות דרמטיות לא צפויות גם תזוזות דרמטיות מעבר למגמה הכללית של החודשים האחרונים והיא היחלשות.

מה בדיוק אומרת חברת הדירוג על החקיקה המשפטית?

מודי'ס מייחסת משקל רב לעובדה שהחקיקה נעשתה במהירות יחסית וללא הסכמה רחבה, מבחינתה הדבר מאותת בעיקר על היחלשות אפשרית של המוסדות בישראל ועל כך שישראל פחות צפויה מבעבר. החברה לא מנתחת סעיפים ספיציפיים אולם ככל הידוע במהלך השיחות עם ראש הממשלה נתניהו הביעה הסתייגות בעיקר מחקיקה של פסקת ההתגברות. כמו כן, החסרה מתייחסת בהרחבה למחאות סביב החקיקה ולקרע בעם.

מתי בפעם האחרונה ראינו הורדת תחזית דירוג מצד מודי'ס?

הפעם האחרונה שבה החליטה מודי'ס להוריד את תחזית הדירוג של ישראל הייתה באפריל 2020 - תקופת הקורונה. אז, ציינה החברה שתי סיבות עיקריות - זינוק בגירעון שהוחרף כתוצאה ממשבר הקורונה, וחולשת המדיניות התקציבית של הממשלה על רקע השיתוק הפוליטי המתמשך באותן שנים.

לפני שנה בזכות שורת רפורמות ונתוני מאקרו חזקים החליטה חברת הדירוג להעלות התחזית לרמה ״חיובית". כעת כאמור היא ירדה ל"יציבה".