מחירי השכירות עולים, מדד שירותי הדיור מטפס, ושומרי הסף נרדמים

מדד שירותי דיור, שמבוסס על מחירי השכירות, עלה בשנה האחרונה ב-6.7%, כלומר יותר ממדד המחירים לצרכן • שכר הדירה מהווה כרבע מכלל המדד, וכל עלייה שכזו הייתה אמורה לכנס את משרד האוצר לישיבות חירום • אי טיפול מיידי בשוק השכירות יקשה על כל ממשלה שהיא להוריד את האינפלציה

אין מדיניות לנושא הדיור בכלל ולעניין השכירות בפרט / צילום: כדיה לוי
אין מדיניות לנושא הדיור בכלל ולעניין השכירות בפרט / צילום: כדיה לוי

מדד שירותי דיור, שמבוסס על מחירי השכירות, עלה בחודש האחרון ב-0.7%, ובשנה האחרונה ב-6.7%, כלומר יותר ממדד המחירים לצרכן. שכר הדירה מהווה כרבע מכלל המדד וכל עלייה שכזו הייתה אמורה לכנס את משרד האוצר לישיבות חירום, כדי לנסות ולהוריד את שכר הדירה.

הגרלה חדשה של "דירה בהנחה" יוצאת לדרך, וגם הפעם מספר הדירות בה פחת משמעותית
שטף העסקאות בתחום ההתחדשות העירונית נמשך - אבל הסכומים בירידה
רווח של מיליארד שקל ולא מריבית: מי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים?

זה לא קורה. להפך. לממשלה הנוכחית אין מדיניות לנושא הדיור בכלל ולעניין השכירות בפרט, וכתוצאה מזה נמשכת מדיניות ישנה של הגרלת דירות מוזלות לזכאים והקשחת המדיניות על משקיעים מכוח האינרציה, מבלי שיישאלו עליה שאלות ביקורתיות וינסו לוודא את מידת הרלוונטיות שלה לתקופה של ריבית גבוהה. התוצאה - מחירי השכירות עולים, ושומרי הסף נרדמים.

בממשלות האחרונות משתבחים בעידוד מדיניות השכירות ארוכת הטווח כפתרון למצוקה, אבל פרויקטים לשכירות ארוכת טווח יתחילו להשפיע על השוק בישראל אולי בעוד עשר שנים, ועד אז מי שנותן את הטון בשוק הזה הם משקיעים, שאותם הממשלות השונות מנסה לסלק מהשוק, באמצעות מיסוי גבוה.

מדיניות זו, שנועדה להוזיל את מחירי הדירות לא הוכחה בשום צורה שהיא, אך למעט תקופה קצרה שבה שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ הוריד את המס - בשום ממשלה, כולל זו הנוכחית, הדבר לא נשקל, והתוצאה - מדי חודש המלאי שמוחזק בידי המשקיעים יורד במאות דירות שנמכרות על ידם.

אי טיפול מיידי בשוק השכירות - יקשה על כל ממשלה שהיא להוריד את האינפלציה, ויצור מצב שבו שרי הממשלה אולי ימשיכו להתבשם במחירי הדירות היורדים, אך ציבור הרוכשים והשוכרים ימשיכו לסבול מהחזרי משכנתה ודמי שכירות גבוהים.