לפני השיפוץ: כמה שווה מעונו הרשמי של ראש הממשלה

קשה להעריך את שוויו של מעון ראש הממשלה, ששוכן בשכונת טלביה בירושלים, אך ניתן לראות שהבתים הקרובים אליו נהנו בשנים האחרונות מעליית ערך גבוהה יותר מבתים אחרים בשכונה • כך משפיע מעון רה"מ על ערך הדירות באחת מהשכונות היקרות ביותר בירושלים • עסקה בשבוע, מדור חדש

בית ראש הממשלה, ירושלים / צילום: יוסי זמיר
בית ראש הממשלה, ירושלים / צילום: יוסי זמיר

הבית: מעון ראש הממשלה נמצא בפינת הרחובות סמולנסקין ובלפור בירושלים, בסמוך לרחוב דרך עזה המרכזי שבשכונת טלביה. לפי הערכות (הנתונים המדויקים חסויים) הוא משתרע על שטח של כ־1,000 מ"ר וחולש על פני שלוש קומות. שטח המגרש שעליו הוא עומד הוא שלושה דונם.

בתוך שנה: מספר הדירות החדשות שנרכשו בת"א צנח בכמעט 80% 
הירידה במכירות הדירות החדשות נבלמה בזכות המבצעים בשוק. ואיזו עיר מובילה בעסקאות? 

ההיסטוריה: הבניין נקרא "בית אגיון" על שם בעליו הראשון - איש עסקים יהודי־מצרי בשם אדוארד אגיון. אגיון חי בבית מ־1938 עד 1952, עם הפסקות קצרות - ביניהן הפיכת הבית, באישורו, לבית חולים עבור פצועי האצ"ל במהלך מלחמת השחרור.

ב־1952 הבית נקנה על ידי המדינה, אך בתחילה לא שימש כמעון ראש הממשלה אלא כבית שר החוץ. הראשון לאכלסו במעמדו החדש היה שר החוץ דאז משה שרת. מ־1974 זהו מעונו הרשמי של ראש הממשלה.

השכונה: טלביה נחשבת לאחת משתי השכונות היקרות והמבוקשות ביותר בירושלים, בצוותא עם שכונת רחביה הסמוכה. "בין שנות ה־70 לשנות ה־90 גרו בה בעיקר אנשי רוח", אומר שמאי המקרקעין יניב רפאל, המשמש בין היתר כיו"ר מחוז ירושלים בלשכת השמאים. "משנות ה־90 החלו תושבי חוץ לרכוש בתים בשכונה, והחלה עליית מחירים בסביבה כולה. העובדה שבאזור ישנם מבני ציבור חשובים, כדוגמת משכן הנשיא, מבני ציבור של הסוכנות היהודית וקק"ל, וכמובן בית ראש הממשלה, תרמה לעליית המחירים שנמשכת מאז באופן רצוף".

המחיר למ"ר: לפני כעשור טווח המחירים בשכונה היה סביב 30 אלף שקל למ"ר, והוא עלה בהתמדה. באזורים הסמוכים למעון ראש הממשלה המחירים גבוהים יותר, ולהערכת השמאי רפאל בין השנים 2020 ל־2022 עלה המחיר הממוצע ב־5% בסביבה זו, עד לכ־41,100 שקל למ"ר נכון לשנה החולפת.

שווי הנכס: קשה מאוד להעריך את שוויו של הנכס, הן משום שמעולם לא הוצמד לו "תג מחיר" רשמי והן משום שתוכניות הבית, הנתונים הכלליים שלו וגודלו אינם חשופים לציבור. ובכל זאת, ההערכה היא שלעומת בתי היוקרה של טלביה הוא יקר בעשרות אחוזים, בשל ההיסטוריה שלו, ובעיקר בשל חשיבותו ומעמדו.

לפני כעשור הוערך שוויו בכ־100 מיליון שקל, וכיום, לאחר עלייה של כ־15% (בחישוב שמרני), אפשר להעריך את שוויו בכ־115 מיליון שקל.

השיפוץ: רבות דובר בשנים האחרונות על השיפוץ הנרחב שנדרש לעבור המעון. לפי ההערכות האחרונות מדובר בעבודות שיעלו כעשרה מיליון שקל. התאמת המעון למגורים "רגילים", אם יפסיק לשמש כמעון הרשמי, עשויה להגדיל את ההוצאות הללו עוד יותר, ולהשפיע כמובן גם על המחיר הסופי.

מעון חדש: עוד ב־2009 הוכנה תוכנית ראשונה להקמת מעון חדש שייבנה ליד משרד ראש הממשלה, אך עד היום לא חלה התקדמות ממשית בכיוון זה. כך או כך, לאחרונה נשמעו קולות המציעים, במקביל לבניית המעון החדש, למכור את המעון הקיים - שנמצא בלב שכונת מגורים ומקשה בנוכחותו על הדיירים מסביב. מכירה כזו תכניס סכום כסף נאה לקופת המדינה, וגם תחסוך את עלויות השיפוץ הצפויות.