הכלכלנית הראשית: המשקיעים נוטשים, ומלאי הדירות להשכרה צונח

נתוני חודש פברואר האחרון משמשים כדוגמה למיתון בשוק הדיור, עם ירידה של 41% במספר העסקאות לעומת התקופה המקבילה אשתקד • כשמלאי הדירות שבידי המשקיעים ממשיך לרדת, מי נפגע הכי הרבה, ואיך היזמים ממתנים את הנפילה במכירות?

מלאי הדירות להשכרה צנח / צילום: Shutterstock
מלאי הדירות להשכרה צנח / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן שוקע במהירות לתוך מיתון כבד, וניתוח נתוני העסקאות של החודשיים הראשונים של השנה, שפורסמו על-ידי הכלכלנית הראשית באוצר, מעלה כי הם מזכירים את השפל הענפי הכבד ששרר בשוק הזה לפני 20 שנה. מלאי הדירות שבידי המשקיעים ממשיך לרדת, נתון שלוחץ לכיוון של המשך עליית מחירי השכירות. היזמים עורכים מבצעי מכירות, כדי לצמצם נזקים.

הסיבה שנשלם יותר על דירה, למרות הירידה במחירים | ניתוח
המשבר בשוק הדיור: היקף המשכנתאות נחתך ב-50% בתוך שנה
הערים שמובילות את הירידה במחירי הדירות | ניתוח

צמצום נוכחות המשקיעים בשוק הופך מקור לדאגה. בפברואר השנה הם רכשו 1,029 דירות, ירידה של 34% לעומת פברואר 2022, ואולם הם מכרו 1,331 דירות, כלומר מלאי הדירות שבו הם מחזיקים ירד בכ-300 דירות רק בחודש זה.

מאז 2016 נגרעו ממלאי הדירות הזה כ-29 אלף דירות. עד לתקופה האחרונה הדבר לא השפיע על מחירי השכירות באופן ניכר, ואולם מאז הביקושים לרכישת דירות ירדו מאוד, נראה כי נרשמה עלייה גדולה בביקושים לשכירת דירות, מה שהביא להגברת קצב עליית מחירי השכירות. בשנה האחרונה הם עלו ב-6.7%.

פברואר: אחד החודשים החלשים ביותר בעשור וחצי האחרון

האם העלאות הריבית באמת מחזירות את השוק 20 שנים לאחור? עדיין מוקדם לענות על כך, ואולם הנתונים שנרשמים בחודשים האחרונים מורים על מגמה של צניחה מהירה ברכישת דירות, והם נוטעים את היסוד להערכה, שזה אכן המצב.

חודש פברואר האחרון הוא הדגמה מצויינת לעניין. נרכשו במהלכו 6,311 דירות, והכלכלנית הראשית מציינת כי מדובר באחת הרמות הנמוכות ביותר במספר העסקאות בחודשי פברואר ב-20 השנים האחרונות. וגם אם גורעים מהחישוב חודשים שבהם חלו חגי תשרי ופסח, פברואר 2023 יכול להיחשב לאחד מהחודשים החלשים ביותר בעשור וחצי האחרון. בהשוואה לפברואר אשתקד מספר העסקאות פחת ב-41% והגורם שעליו מצביעים באוצר הוא העלאות הריבית הגדולות.

איך ממתנים את הנפילה במכירות

ירידת העסקאות נגרמה בעיקר בדירות יד שנייה, שרשמו פיחות של 48% במספרן. רק 3,775 עסקאות בדירות כאלה בוצעו בחודש פברואר. הקבלנים מכרו 2,536 דירות, מהן כ-500 במסגרת מחיר למשתכן. בסך-הכול מדובר בירידה של 27% לעומת פברואר 2022.

כיצד זה הצליחו היזמים למתן במקצת את הנפילה במכירות? על-ידי מבצעים. הכלכלנית הראשית איתרה שבפברואר נערך מבצע מכירות גדול בעיר נתיבות, דבר שהביא למצב שיותר ממחצית מרוכשי הדירות החדשות בעיר היו משקיעים, בעוד שמשקלם בקרב כלל רוכשי הדירות בעיר היה נמוך מרבע.

מבצעים כמו זה שנערך בנתיבות, נערכים רבות בתקופה האחרונה על-ידי יזמים. לא את כולם ניתן לכמת למחיר (למשל כאלה שכוללים אבזור ושדרוג הדירות), אך גם כך, נתוני הלמ"ס מורים כי מחירי הדירות החדשות ירדו בכ-6% בתוך 4 חודשים בלבד, וזה הרבה מאוד. עם זאת, מצב השוק מרמז על כך שהירידות והמבצעים לא תמו, אלא להפך - הם עוד יגדלו.