האמירות הבעייתיות של מגיש פוקס ניוז שעזב את הערוץ

המגיש הפופולרי של פוקס ניוז עוזב את הרשת, ואתרי בדיקות העובדות נפרדים • המשרוקית של גלובס

טאקר קרלסון / צילום מסך
טאקר קרלסון / צילום מסך

דרמה גדולה התרחשה בשבוע שעבר בשוק התקשורת האמריקאי, כשרשת פוקס ניוז הודעה כי היא נפרדת מהכוכב הגדול שלה, המגיש טאקר קרלסון. קרלסון לא היה כוכב גדול רק בשידורי רשת החדשות הפופולרית, הוא גם כיכב לא מעט באתרי בדיקת העובדות בארה"ב ובעולם כולו, לאחר שלא מעט אמירות שלו נמצאו על ידי האתרים הללו כבעייתיות. אספנו כמה מהבולטות שבהן.

אירועי הקפיטול. אחד הנושאים שקרלסון הרבה לעסוק בהם הוא מה שמכונה "אירועי ה־6 בינואר". מדובר בהסתערות של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול ב־2021, בניסיון למנוע מהקונגרס לאשרר את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות - ניסיון שנקשר גם לטראמפ עצמו, שסירב להכיר בהפסדו. הנושא חזר לדיון במרץ האחרון, כשקלרסון בישר לצופיו על קטע וידאו חדש שמראה כי למעשה המשטרה סייעה לג'ייקוב צ'נסלי (מי שהפך לסמל של ההסתערות בשל הכובע המקורנן שחבש) לסייר במסדרונות הקפיטול. כלומר, שמדובר כאן בסוג של קונספירציה. "ההקלטות מראות שמשטרת הקפיטול מעולם לא עצרה את צ'נסלי, היא עזרה לו, ופעלה כמדריכת התיירים שלו", קבע קרלסון בשידור. אלא שכפי שהראו בודקי העובדות של AFP, המציאות היא אחרת. הווידאו, שלא כולל סאונד, מציג את אותו צ'נסלי כשהוא מפר את הוראות השוטרים. הם אומנם לא עוצרים אותו, אך כפי שהעידו לאחר מכן הם היו בנחיתות מספרית גדולה ובאותו מעמד לא היו יכולים לעצור איש. בהמשך הוגשו למעלה מ־300 כתבי אישום נגד הפורצים, ביניהם צ'נסלי, שהודה באישומים שיוחסו לו בבית המשפט.

המלחמה באוקראינה. עוד נושא שהרבה להעסיק את קרלסון הוא התמיכה של ארה"ב באוקראינה במסגרת המאבק שלה בפלישה הרוסית. כך, למשל, הוא סייע להפצת הטענה הרוסית שלפיה באוקראינה פועלות מעבדות לייצור נשק ביולוגי בגיבוי אמריקאי. כשטוריה נולנד, תת־מזכירת המדינה, העידה בפני הסנאט שיש חשש שמעבדות ביולוגיות באוקראינה יפלו לידיים רוסיות, קרלסון ראה בכך הודאה באשמה. "נולנד הרגע אישרה ש(מה) שסיפרו לנו במשך ימים שהוא שקר ותאוריית קונספירציה… הוא, למעשה, אמת לאמיתה", הוא אמר באחת התוכניות שלו. ומהן העובדות? כפי שהסבירו באתר Politifact, לאוקראינה אכן יש מעבדות שחוקרות פתוגנים מסוכנים. ארה"ב אכן מסייעת למעבדות הללו. אך הקישור בין קיומן של המעבדות הללו לבין מעבדות לייצור נשק ביולוגי הוא חסר ביסוס. למעבדות באוקראינה יש רקורד ארוך שנים של פעילות לגיטימית ואין כל ראיה כי הן משמשות לייצור נשק.

התוכנית האחרונה. ב־Politifact הקדישו במהלך השנים בדיקות רבות לאמירות של קרלסון, ולאחר פיטוריו העלו שם טור שלם שעסק בתוכניתו האחרונה. למשל: האם הממשל פועל לכך ששחורים ישלטו בתעשיית הסמים הקלים? צו בנושא שוויון גזעי הזכיר את "הגישה הכושלת למריחואנה", אבל לא הציע ששחורים ימכרו אותה; האם אין נתונים על כך שגזענות משחקת תפקיד בשמאות מקרקעין בארה"ב? דווקא יש דוח ממשלתי מבוסס בנושא, וקרלסון כנראה לא יאהב את המסקנה שלו; ועוד.

תחקיר: אוריה בר־מאיר