כפי שנחשף בגלובס: בית ההשקעות מיטב ישלם עד 120 מיליון שקל בלבד בתביעת הענק

הפשרה - לאחר ערעור בית ההשקעות על פסק דין שחייב אותו לשלם 400 מיליון שקל בגין גביית יתר של דמי ניהול בקופות גמל

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר
אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

בית ההשקעות מיטב אישר היום (ג') את חשיפת גלובס מלפני כחודש וחצי, אודות הסדר פשרה שיפחית מאות מיליוני שקלים מהסכום שחויב לשלם בעקבות תביעה ייצוגית שהתנהלה נגדו בפרשת גביית יתר של דמי ניהול מעמיתים בקופות הגמל שלו. בהסדר נקבע כי מיטב ישלם סכום של 120 מיליון שקל "בלבד" במקום כ־400 מיליון שקל, הסכום שנפסק במקור על־ידי בית המשפט הכלכלי בתל אביב בראשות השופטת מיכל אגמון־גונן.

מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% אמש והקשר הישראלי
מועמד מוביל נוסף ליו"ר דיסקונט: אריק פינטו הגיש מועמדות לתפקיד דירקטור 

בהודעתו ציין בית ההשקעות, שבשליטת אלי ברקת ומשפחת סטפק, כי החברה־הבת שלו מיטב גמל תשיב לעמיתיה "סכום כולל של 120 מיליון שקל. מתוך סכום זה: 100 מיליון שקל לעמיתים הזכאים - סכום שמשקף דמי ניהול נומינליים (לתקופה הרלוונטית לתביעה, ח' ש'), בתוספת הפרשי הצמדה וריבית עד למועד חתימת הסדר הפשרה". בנוסף לכך ישולמו עד 20 מיליון שקל נוספים, בגין היעדר גבייה של דמי ניהול לתקופה שמספטמבר 2021 ועד לרגע שהסכום מגיע לתקרה המדוברת (20 מיליון שקל).

מניית מיטב  זינקה ביותר מ-7% בבורסה בתל אביב בתגובה לדיווח. 

הסדר הפשרה קובע עוד כי לתובעים הייצוגיים ישולם גמול של 2.3 מיליון שקל בתוספת מע"מ. לעורכי הדין המייצגים ישולם שכר־טרחה כולל של 15.7 מיליון שקל. הצדדים ביקשו שבית המשפט יכריע האם הגמול ושכר־הטרחה ישולמו כחלק מסכום ההשבה לעמיתי מיטב או בנוסף לו.

המניה איבדה כ-30% בשנה האחרונה 

משמעות הפשרה עבור בית ההשקעות היא דרמטית, שכן היא "מחזירה" לכיסו מאות מיליוני שקלים שכבר הפריש בתוצאותיו הכספיות.

פסק הדין המקורי בפרשה ניתן באוגוסט 2021, אז נקבע כי על מיטב להחזיר לעמיתים שלה סכום של 400 מיליון שקל בשל גביית דמי ניהול בניגוד להסכמים ותוך הפרת חובת הנאמנות כלפיהם. בית ההשקעות ביצע באותה שנה הפרשה בגובה הסכום המקורי שנפסק, וכתוצאה מכך נחתך ההון העצמי שלו בחצי.

כעת מעדכנת מיטב כי "החברה הפרישה בדוחותיה הכספיים את מלוא סכום פסק הדין (כ־400 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה). ככל שבית המשפט יאשר את הסדר הפשרה, החברה תבטל חלק מהותי מההפרשה, כך שתעמוד על סך של כ־121־100 מיליון שקל (כתלות בהחלטת בית המשפט בעניין הגמול ושכר־הטרחה)".

כאמור, בעקבות הדיווח זינקה היום מניית בית ההשקעות, בניהולו של אילן רביב, בכ־7%. אולם גם לאחר קפיצה זאת איבדה מניית מיטב כ-30% בשנה האחרונה, ושווי השוק של בית ההשקעות עומד על קצת מתחת ל-900 מיליון שקל.

"חובת הנאמנות לעמיתים - מעל לכל"

השופטת אגמון־גונן ציינה בפסק הדין מלפני כמעט שנתיים כי "יש להעביר מסר חד וברור לנתבעת ולמקבילותיה בשוק ההון: חובת הנאמנות, בה מחויבים משקיעים מוסדיים, לרבות הנתבעת - לעמיתים, למשקיעים ולחוסכים - מחייבות כי הקופה תשים לנגד עיניה, בראש ובראשונה, את עניינם של העמיתים ותנהג עמם בשקיפות מלאה".

עוד ציינה השופטת בהחלטתה כי הרגולטור הגביל את גובה דמי הניהול ואת דרך גבייתם, "לאור העובדה שחיסכון פנסיוני הוא מוצר ארוך־טווח, ודמי ניהול נגבים לאורך שנים רבות, כך שכל עשירית אחוז העלאה בדמי הניהול הנראית לכאורה זניחה, כשהיא נגבית מסכומים גבוהים לאורך שנים, עלולה להביא לשינוי משמעותי בכספים שייוותרו לעת זקנה".

מיטב ערער על פסק הדין לבית המשפט העליון באמצעות פרקליטיו, ערכי הדין רון ברקמן וברק טל ממשרד ארנון ועו"ד נדב ויסמן ממשרד מיתר. מנגד, גם נציגי התובעים הייצוגיים, עורכי הדין אמיר איבצן וחגי נצר, הגישו בעצמם ערעור על פסק הדין באותה סוגיה.

בינואר השנה נערך דיון בבית המשפט העליון בפני השופטים יצחק עמית, ענת ברון וחאלד כבוב, ובו הומלץ לצדדים על־ידי השופטת ברון לפנות להליך גישור בנושא. הגישור, שנערך בפני עו"ד עמוס גבריאלי, הסתיים כאמור בהסדר הפשרה המדובר בין הצדדים.