חברת השיעורים הפרטיים הודתה שניזוקה מ-ChatGPT, והמניה צונחת

מניית Chegg, פורטל הסטודנטים האמריקאי הפופולרי, צללה בחדות במסחר המאוחר אמש, לאחר שהחברה הודתה כי השימוש הגובר של סטודנטים ב-ChatGPT החינמי של OpenAI לפתרון שיעורי בית, פוגע במאמציה לגייס לקוחות חדשים

ChatGPT / צילום: Shutterstock, FAMILY STOCK
ChatGPT / צילום: Shutterstock, FAMILY STOCK

לאחר נבואות הזעם, חברות המסייעות לסטודנטים להכין את שיעורי הבית שלהם הופכות לקורבנות הראשונים של עידן הבינה המלאכותית. מניית צ'ג (Chegg), פורטל הסטודנטים האמריקאי הפופולרי, צללה בחדות במסחר המאוחר אמש (ב'), זאת לאחר שהחברה הודתה כי השימוש הגובר של סטודנטים ב-ChatGPT החינמי של OpenAI לפתרון שיעורי בית, פוגע במאמציה לגייס לקוחות חדשים. מניית החברה, שנסחרה עד אתמול בשווי שהתקרב ל-10 מיליארד דולר, נחתכה ב-43% במסחר המאוחר בבורסת ניו יורק. 

ענקיות הטק מסתערות על ה־AI, והעובדים משלמים את המחיר
IBM הודיעה על השהיית גיוס עובדים. הסיבה: הבינה המלאכותית 
● איזה מהפך תיצור בינה מלאכותית בתהליך העבודה היצירתית? 

צ'ג, חברה ותיקה בת כמעט שני עשורים, מציעה, תמורת מנוי שעולה 14.95 דולר בחודש, כלים לימודיים הכוללים בין היתר השכרת ספרי לימוד, שיעורים פרטיים, עזרה בשיעורי בית ובפתרון שאלות, הכוונה תעסוקתית ולימוד שפות.

השקת ChatGPT שינתה את התמונה עבורה: המנוע מכיל מאגר ידע עצום ועונה באופן מיידי על כל שאלה ובכל תחום. לאחרונה ChatGPT אף הצליח לעבור מבחני לשכות וחיבר קוד תוכנה - וכל זאת בחינם.

צ'ג, שגייסה את הונה הראשון מהמשקיע הישראלי אורן זאב, הפכה פופולרית במיוחד בשנות הקורונה, כאשר סטודנטים רבים נאלצו ללמוד מהבית, ושוויה נסק אז ל-12 מיליארד דולר. ככל שהשימוש בפלטפורמה התרחב - לפי נתוני החברה, אחד מכל ארבעה סטודנטים אמריקאים משתמש בשירותי צ'ג - גברו הביקורות על כך שהיא בעצם מאפשרת לסטודנטים להעתיק ולרמות, ולא בהכרח רק "מסייעת לתלמידים ללמוד יותר בפחות זמן ובעלות נמוכה יותר", כפי שמתארת החברה באתר הבית שלה.

בשנה שעברה אף הגישה מועצת הסחר הפדרלית (FTC) תלונה נגד החברה בגין מספר פרצות מידע ואבטחה ירודה של מאגר הנתונים שלה, מה שהוביל למספר מקרים שבהם נחשף מידע רגיש הכולל מספרי טלפון ואף נטיות מיניות של סטודנטים המשתמשים בפלטפורמה. באותה שנה עדכנה החברה את מדיניות הפרטיות שלה והפסיקה בפועל להעביר לאוניברסיטאות מידע אודות זהות הסטודנטים המשתמשים. 

ירידה בהכנסות ותחזית קודרת 

אתמול דיווחה צ'ג על ירידה של 7.2% בהכנסות הרבעוניות, ירידה של 3% במספר המנויים המשלמים, ועל תחזית קודרת לרבעון השני שצפוי לגלם המשך ירידה בהכנסות הרבעוניות - בין 175 ל- 178 מיליון דולר. האנליסטים, לשם השוואה, ציפו לתחזית של 193 מיליון דולר.

לאור הירידה החדה במחיר המניה ובביצועי החברה, מנסה צ'ג לאמץ טכנולוגיות חדשות בתחום הבינה המלאכותית - אותה טכנולוגיה שמהווה כעת תחרות אמיתית וחינמית נגד המוצר שלה. בחודש שעבר הודיעה החברה כי היא מפתחת את ״CheggMate" - שירות למידה חדש מבוסס בינה מלאכותית שנבנה בטכנולוגיית GPT4. בחודש שעבר פרסמה החברה באתר שלה מאמר בשבח היתרונות לכתיבה שיכול להעניק השימוש ב-ChatGPT.

"העולם השתנה, והחברות רוצות להשתנות יחד איתו, ומה שיגדיר אותן ואת ההצלחה שלהן הוא הרצון והשאיפה שלהן להמציא את עצמן מחדש", אומר לגלובס שחף שקוף, לשעבר ראש המרכז הישראלי של צ'ג ברחובות, שהתייחס למצבה הנוכחי של החברה: "אני לא חושב שלצ'ג יש את הפריביליגיה לחשוב שמה שהיה פעם ימשיך להתקיים".

באשר לטענה כאילו צ'ג מסייעת לתלמידים להעתיק עבודות קיימות, אומר שקוף: ״כיום יש מתח של ידע מול יכולת. את הידע אפשר להשיג ולשלוף יותר בקלות מבעבר - זו תזכורת לכך שהגיע הזמן לשים את הדגש החינוכי על פיתוח יכולות למידה ומיומנויות חדשות. אופן הלימוד משתנה, ואולי אופן הבדיקה של המוסדות צריך להשתנות בהתאם". 

החברה מסנטה קלרה מעסיקה כיום 1,500 עובדים גם בניו יורק, בפורטלנד, בלונדון, במדריד, באוקראינה, בהודו ובישראל.