הטלטלה בשווקים מאיימת על בנק נוסף שחביב על ההייטקיסטים

למרות שמנכ"ל ג'יי.פי מורגן הרגיע כי "המשבר נגמר", הלחץ למכירת מניות הבנקים התחדש • במוקד: PacWest ו-Western Alliance שנחתכו ביותר מ-15% ביום אחד • וגם: מניית הבנק החביב על ההייטקיסטים הישראלים איבדה בתוך חודשיים כ-40%

סניף של בנק צ'רלס שוואב / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
סניף של בנק צ'רלס שוואב / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

משבר הבנקים בארה"ב חזר לאחר יום אחד של רגיעה. אפילו ההכרזה של מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, שלפיה "המשבר הנוכחי נגמר", לא שכנעה את המשקיעים, שחזרו למכור מניות בכמויות גדולות.

בג'יי.פי מורגן בונים על הלקוחות העשירים שהיו לבנק פירסט ריפבליק
ארה"ב עומדת בפני משבר חוב וסכנת חדלות פירעון, מה זה אומר לגבי וול סטריט? | ניתוח

את הדברים אמר ג'יימי דיימון לאחר ההודעה של ג'יי. פי מורגן כי ירכוש את פירסט רפבליק בנק, שנקלע לקשיים. דיימון אף המליץ למשקיעים "פשוט לנשום עמוק" ולא להיבהל מהלחץ שיצרו הריביות הגבוהות והקשיים בענף הנדל"ן על הבנקים האמריקאים.

אלא שההכרזה של דיימון וחבל ההצלה שהעניק ג'יי.פי מורגן לפירסט ריפבליק סיפקו לשוק בסך הכול יום אחד של שקט, עד ששני בנקים חדשים החלו להטריד את המשקיעים. המניות של PacWest  ו-Western Alliance  נחתכו ב-28%, וב-15%, בהתאמה, מה שמחדש את הלחץ על המשקיעים למכירת מניות של הסקטור כולו, מחשש לאפקט דומינו נוסף. המסחר במניות אלו אף הופסק במהלך היום בצל הירידות החדות.

שני הבנקים שמדאיגים כעת את המשקיעים דווקא פרסמו תוצאות חיוביות יחסית לרבעון הראשון. שניהם הצביעו על כך שבריחת כספי הפיקדונות נעצרה ואף נרשמה התאוששות, לאחר תקופה שבה המשקיעים העדיפו להתרחק מהבנקים האזוריים ולהעביר את כספם לאפיקים אחרים.

הרקע לבריחת הפיקדונות היה הקריסה המהירה של מספר בנקים - סיליקון ואלי בנק, סילברגייט קפיטל, סיגנצ'ר - שסבלו מחוסר הלימה בין הנכסים וההתחייבויות שלהם ובין הפיקדונות הלא מבוטחים.

תגובת השרשרת לא איחרה לבוא. מדד הבנקים האזוריים KBW הגיב בירידה של 5% ורשם את הירידה היומית החדה ביותר שלו מאז חודש מרץ. מתחילת השנה המדד איבד כבר 25%. מדד הבנקים האזוריים KRE מציג כבר ירידה של 33% מתחילת השנה.

הסבר אפשרי נוסף למפלה במניות הבנקים האזוריים, חרף העובדה שלא הציגו חולשה מהותית, הוא התנהגות של שורטיסטים או בעלי עניין אחרים בשוק, שמבקשים להפעיל לחץ על הבנק המרכזי לשנות כיוון ולנטוש את המדיניות המוניטרית ההדוקה שלו. כך, משקיעים רבים מעדיפים להתרחק מהבנקים האזוריים, מחשש שריבית גבוהה לאורך זמן תכביד על פעילותם.

החשש בשווקים כעת הוא שהמדיניות שהובילו הרשויות בארה"ב, להגן על כספי הפיקדונות ולא על בעלי המניות, כבר לא תספיק, ותידרש התערבות נוספות מצד הממשל. והכל בצל חוסר הוודאות בנוגע לכיוון העתידי של הריבית. בשורה התחתונה, כלכלנים רבים מעריכים כי בניגוד לתחזית של מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, המשבר צפוי ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה.

הבנק של ההייטקיסטים ספג גם הוא

צ'ארלס שוואב , בנק ותיק נוסף, איבד חלק ניכר מערכו מאז תחילת המשבר בענף לפני כחודשיים. בתוך כחודשיים איבדה מניית הבנק קרוב ל-40%. בבנק מנסים להרגיע ומסבירים שכ-86% מהפיקדונות בבנק מבוטחים.

מנהלי שוואב נוהגים לכנות אותו "נמל מבטחים בעת סערה" עבור לקוחותיו. כעת התחושה מעט פחות בטוחה. כמו בנקים אחרים, הוא ראה את שווי הנכסים שלו יורד עם עליית הריבית - עם הפסדים לא ממומשים של כ-28 מיליארד דולר בסוף השנה שעברה. במקביל, בעלי פיקדונות רבים העבירו את כספם בחיפוש אחר תשואות גבוהות יותר.

אבל חשוב לומר - צ'ארלס שוואב אינו בנק סיליקון ואלי. הלקוחות שלו אינם מרוכזים בעולם התנודתי של סטארט-אפים, וכאמור, שיעור גבוה מהפיקדונות שלו מבוטחים, כך שהוא אינו פגיע באותה מידה.

לבנק גם יש קשר להייטק הישראלי, ובשלב מסוים גורמים במחאה נגד הרפורמה המשפטית הציעו אותו כאופציה עבור לקוחות פרטיים להוצאת הכסף מישראל בקלות. שוואב קסם לבכירי ההייטק הישראלים כיעד לפתיחת חשבון בחו"ל בשל קלות התהליך ביחס לבנקים זרים אחרים. הוא מאפשר לפתוח חשבון בתהליך קצר, תוך הפקדה מינימלית של אלפי דולרים, מנפיק כרטיסי חיוב (דביט) וגובה על כל אלה עמלות נוחות.

סוגיה נוספת שמטרידה את המערכת הפיננסית היא תקרת החוב של הממשל. החוב של ארה"ב כבר מגיע לתקרה שלו, ומאיים על יכולתו של הממשל שם לעמוד בהתחייבויותיו כלפי מחזיקי החוב.

בעוד כמה חודשים, אם הקונגרס לא יעלה את התקרה כפי שעשה פעמים רבות בעבר, ארה"ב לא תוכל לעמוד בתשלומי החובות שלה והמערכת הפיננסית עלולה להיפגע מכך קשות. כבר עכשיו רואים את פרמיית הסיכון של המערכת לשנה הקרובה עולה באופן משמעותי.

ביום שלישי השבוע הזהירה שרת האוצר, ג'נט ילן, במכתב לקונגרס, כי היכולת של ארה"ב לעמוד בהתחייבויותיה עלולה להתערער כבר ב-1 ביוני.

זאת לעומת תחזיות קודמות, שהעריכו מועד מאוחר יותר, בין יולי לספטמבר.

עם זאת, ילן הדגישה כי "לא ניתן לדעת בדיוק מתי ייאזלו האמצעים לשלם את חובות הממשלה".

אומנם באופן היסטורי ארה"ב מעולם לא נקלעה לחדלות פירעון, אך המצב הנוכחי לא עוזר להרגיע את המערכת הפיננסית, שסובלת מתנודתיות גבוהה גם כך.

הבנק שהתחיל את אפקט הדומינו

מערכת הבנקאות האמריקאית נמצאת בטלטלה עזה מאז קריסת בנק סיליקון ואלי ב-10 במרץ. מדובר היה בקריסה של אחד הבנקים הגדולים לתחום ההייטק, שהתמחה בהעמדת אשראים לחברות סטארט-אפ כאמור.

הבנק קרס לאחר שלא הכיר בהפסד שנבע מעליית הריבית החדה בארה"ב, בהיקף של 15 מיליארד דולר. ההפסד מיוחס להשקעות הבנק באג"ח מגובות משכנתאות בסך של 91 מיליארד דולר.

אותה קריסה הובילה לחילוץ מהיר על ידי הממשל האמריקאי, שנתן ערבות לכל הפיקדונות של הבנק.