אופציות לעובדים | בדיקת גלובס

אופס האופציות התכווצו: הרווחים של ההייטקיסטים נחשפים, ואלו החברות המובילות בתגמול

הירידה החדה במניות הטכנולוגיה בשנה החולפת לא מנעה מעובדי חברות צומחות ומבוססות שנסחרות בוול סטריט לממש ברווח גדול אופציות שניתנו להן במחירים מופחתים • בין הנהנים הגדולים מההטבה: עובדי מאנדיי, נייס וסנטינל וואן • עדיין – מדובר בירידה של יותר מחצי ברווחים שרשמו עובדי ההייטק ממימוש אופציות, לעומת "שנת הבועה" 2021

עובדים בהייטק הישראלי מימשו אופציות ברווח של יותר ממיליארד דולר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עובדים בהייטק הישראלי מימשו אופציות ברווח של יותר ממיליארד דולר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מתחילת 2023 נסחרות מניות הטכנולוגיה בוול סטריט במגמה חיובית. כך למשל, מניות השבבים עלו ב-31%, חברות חומרה ואחסון עלו ב־30% וחברות תוכנה עלו -25%, לפי נתוני חברת ההשקעות פידליטי שמתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P 500. התמונה החיובית לא משכיחה את העובדה שרק לפני מספר חודשים מניות הטכנולוגיה נסחרו בירידות חדות שהסבו הפסדים כבדים למשקיעים בהן.

סגירת חברות הפכה לתרחיש ריאלי: הפיטורים חוזרים להייטק הישראלי
בטווח קורקינט: כך תרם המשבר בהייטק לצניחה במכירת הדירות בת"א
בכירי הפינטק שהתמקמו בראש טבלת השכר ומי המנכ"ל שקיבל 45 מיליון דולר במזומן | בדיקת גלובס

רבים העריכו כי שנת 2022 תהיה עוד שנה של צמיחה בענף ההייטק, המשכה הישיר של 2021, שבה נרשמו שיאים בכל המדדים הכלכליים החשובים בענף: בגיוסי הכספים, בשווי החברות ובמספר והיקף האקזיטים. אלא שבפועל השנה החולפת התאפיינה מתחילתה בירידות בשוק המניות שהלכו והחריפו ככל שהשמועות על העלאת הריבית על-ידי הפד התרבו.

כשזו התרחשה בפועל, ניתנה יריית הפתיחה למשבר ענק בתעשיית ההייטק, שניכר במידה רבה עד היום, ושבמסגרתו פוטרו עד כה יותר מעשרת אלפים עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל. כך שבפועל הפכה 2022 לשנה של קריסה במניות, עצירה בהנפקות והיעלמות האקזיטים. בסיכומה הסבו מדדי הטכנולוגיה בוול סטריט ירידות שנתיות של עד 38%.

 

בימים אלה סיימו החברות הנסחרות בבורסות בארה"ב לפרסם את הדוחות המורחבים שלהן לשנה החולפת. דוחות אלה מפרטים גם את היקפי המימושים של האופציות על-ידי העובדים. מימושים אלה מושפעים, מן הסתם, ממחיר המניה, וכך בחלק מהחברות נרשמה ירידה חדה במיוחד בהטבה (הרווח) מאופציות שמימשו עובדיהן ב-2022, בהשוואה לשנה שקדמה לה. זאת לנוכח צניחת מחירי המניות, שהגיעה בחלק מהמקרים ל-50% ויותר.

ולמרות שבאופן לא מפתיע שנת 2022 הסתיימה עם ירידה בהיקפי המימושים של עובדי חברות טכנולוגיה מישראל, מתברר שחלקם עדיין נהנו מהטבת אופציות לא מבוטלת גם בשנה החולפת. אלה מועסקים בחברות צומחות ומבוססות, שלרוב דווקא גדלו במצבת כוח האדם שלהן אשתקד.

מבדיקת גלובס את דוחותיהן של 53 חברות ישראליות מתחומי הטכנולוגיה והביומד הנסחרות בוול סטריט, עולה כי העובדים בהן מימשו במהלך 2022 אופציות שהרווח המגולם בהן עמד על כ-1.17 מיליארד דולר (יותר מ-4 מיליארד שקל). בנהנים הגדולים מכך היו עובדי החברות מאנדיי, נייס וסינטינל וואן, שבלטו במימושיהם גם בשנה שקדמה לה.

"עובדים כבר לא ממהרים לעזוב מקומות עבודה"

מה נהוג היום בתגמול של עובדים בחברות הייטק? מאיר שטייגמן, מייסד משותף ומנכ"ל של חברת Valoo, טוען כי "באופן כללי, אנחנו רואים שעבור העובדים, בטח עובדי מפתח כמו מתכנתים, חלק מרכיב התגמול אלו אופציות.

זה משהו שלא השתנה - ראינו את זה טרום העלייה הגדולה של 2020, וגם תוך כדי המשבר. כשעובדי מפתח מצטרפים לחברה, אופציות מהוות רכיב משמעותי מהשכר שלהם".

הסטארט-אפ Valoo מספק פלטפורמה טכנולוגית לעסקאות "סקנדרי" בהייטק - שבהן עובדים בחברות פרטיות מוכרים מניות. היא מתמקדת בחברות בעלות זיקה ישראלית בשלבי צמיחה ובשלבים מתקדמים, כאשר המוכרים הם בעלי מניות בחברה והקונים הם קרנות ומשקיעים פרטיים כשירים.

"כשמדברים על מימושי אופציות למניות בחברות ציבוריות, מדובר על עובדים פעילים. בחברות פרטיות נפגוש את המימושים רק כשיש עזיבה של עובד, לכן, לא תמיד אירוע המימוש יאיר לנו כמה שוות האופציות בחברות. יותר מדויק לבדוק האם האופציות בתוך הכסף", אומר שטייגמן.

מאיר שטייגמן, מייסד ומנכל משותף בסטארטאפ Valoo / צילום: קרן גנור
 מאיר שטייגמן, מייסד ומנכל משותף בסטארטאפ Valoo / צילום: קרן גנור

לדבריו, במצב של היום, "עובדים לא ממהרים לעזוב מקומות עבודה ולכן אנחנו נראה פחות מימושים בחברות הפרטיות, אבל זה לא אומר שהן מתגמלות פחות. כבר אין מעברים מהירים בין חברות כמו שראינו בשנתיים האחרונות, הדברים קצת התייצבו".

שטייגמן מבדיל בין אופציות שניתנו לאחרונה לאופציות ותיקות יותר: "בחברות הפרטיות, רוב האופציות מוחזקות על-ידי עובדי מפתח שנמצאים בחברה תקופה ארוכה, לכן לרוב הן בתוך הכסף, כי השוויים עלו מאז שהאופציות הוקצו.

"השינוי בשוויים של השנתיים האחרונות משפיע בעיקר על העובדים הצעירים יותר, שלהם יש פחות אופציות - גם כי אופציות מבשילות לאורך תקופה, על פי רוב 4 שנים, כך שעובדים שקיבלו אופציות לאחרונה מחזיקים באופציות שרובן לא הבשילו, וגם כי ככל שהחברה צעירה יותר, רכיב האופציות משווי החברה גדול יותר. עובד שנכנס לחברה בשלב הסיד או סבב גיוס ראשון, לוקח על עצמו סיכון, לכן מקבל יותר, מה גם ששווי החברה בתחילת הדרך עדיין נמוך יותר".

לדבריו, בדרך כלל באירוע של הנפקה, יש האצה של הבשלת האופציות, והעובדים יכולים למכור את המניות מהאופציות שהובשלו בסוף תקופת החסימה (lock up) שלאחר ההנפקה. הרבה חברות טכנולוגיה הונפקו בשנתיים האחרונות, והקצו לעובדים אופציות לאחר ההנפקה, כך שבהרבה מהן רוב האופציות כיום מחוץ לכסף, משום שמחיר המניה ירד.

"בדרך כלל לחברות ציבוריות יש קצב צמיחה נמוך יותר מחברות פרטיות (שנמצאות בתחילת הדרך ורק מתחילות להכיר בהכנסות, ש.ח.ו) ולכן הן מתומחרות אחרת, והן יותר מושפעות מהמאקרו-כלכלה. לעומת זאת שווי של חברה פרטית שהכפילה ושילשה את ההכנסות שלה, פחות מושפע מהמאקרו. במקרים כאלה הרבה מהאופציות נמצאות בתוך הכסף".

"רמת החיים הגבוהה מתרחקת"

בנוגע לירידת מחירי מניות הטכנולוגיה והשפעתן על עובדי החברות אומר בכיר בתעשיית הפמילי אופיס כי "מה שקרה, זה שעובד שראה כסף שאמור להגיע, רואה כיום הרבה פחות. אם הוא לקח התחייבויות ופתאום הייתה נפילה, הוא מבין שכסף מהיר לא יהיה - אבל ההתחייבות קיימת".

לדבריו, במקרים רבים עובדים בתעשיית ההייטק רכשו נכסים לא עם משכנתה ארוכת טווח אלא באמצעות הלוואות גישור קצרות, כי היה נראה שהכסף יגיע אוטוטו: "לא מדובר רק על אופציות בחברות ציבוריות שחלק כבר מומשו. בחברות הייטק פרטיות החברה עוד לא נסחרת, אז העובד מחשב לעצמו את השווי לפי הגיוס האחרון וחולם על האקזיט, וכך הוא מתחייב יותר מהר וחי ברמת חיים יותר גבוהה. פתאום זה מתרחק".

לטענתו, להאטה בהייטק יש חלק בהאטה שקורית בשוק הנדל"ן בתל אביב, לצד הגורם המרכזי לכך - עליית הריבית.

סיבה מרכזית להטבת הענק לעובדים אשתקד היא מחירי מימוש נמוכים, לעיתים נמוכים מאוד, של האופציות ביחס למחיר השוק של מניות החברות, גם לאחר הירידות החדות שספגו. בחלק מהמקרים מדובר באופציות שחולקו עוד בטרם ההנפקה והגיעו להבשלה.

נתוני המימושים בשנת השיא 2021, מטבע הדברים, היו גבוהים יותר. אז, ב-49 חברות שנבדקו על-ידי גלובס, שווי ההטבה באופציות שמומשו הגיע ל-2.65 מיליארד דולר. ב-2020, שנת הקורונה שהחלה את הראלי במניות הטכנולוגיה, ההטבה המגולמת באופציות שמומשו על-ידי עובדים ב-32 חברות טכנולוגיה מישראל עמדה על כ-1.8 מיליארד דולר. בסה"כ, בשלוש שנים, הסתכם הרווח של עובדי ההייטק ממימוש אופציות, על פי בדיקת גלובס, ב-5.65 מיליארד דולר (כ-20 מיליארד שקל). הנתונים נכונים לכלל עובדי החברות הללו, לא רק לאלה המועסקים בישראל.

יש לציין כי ישנו קושי בהשוואה מדויקת בין השנים הללו משום שחלק מהחברות הונפקו או מוזגו ל-SPAC (חברה שגייסה כסף במטרה למזג לתוכה פעילות קיימת) במהלך שנת 2021 כך שלא דיווחו קודם לכן, וחלק מהחברות עדיין לא פרסמו את הדיווח לשנת 2022 (אף שהיו אמורות לעשות זאת).

האופציות: עוד אפיק התעשרות בענף המתגמל

בתעשיית ההייטק בישראל, גם לאחר גלי הפיטורים האחרונים, מועסקים כיום יותר מ-350 אלף עובדים, הנהנים בדרך כלל משכר גבוה מהממוצע ומתנאי העסקה מעוררי קנאה. לעיתים הם גם הופכים למיליונרים בין לילה בחסות אקזיט שבו נמכרת חברת הסטארט-אפ שבה הם עובדים.

אפיק התעשרות מרכזי נוסף שממנו נהנים העובדים בחברות טכנולוגיה ישראליות הנסחרות מעבר לים, הוא מימוש אופציות שקיבלו כחלק מתנאי העסקתם בחברה. אופציה היא זכות לקנות בעתיד מניה, על בסיס מחיר שנקבע מראש. אם לדוגמה מחיר מניה הוא 100 דולר, ולעובד ניתנה אופציה לרכוש אותה ב־20 דולר, הרי שההטבה (ערך הנגזר מההפרש בין שווי המניה למחיר המימוש) היא 80 דולר, בהנחה שהאופציה כבר הבשילה וניתנת למימוש.

לעומת זאת, אם לעובד יש אופציה במחיר מימוש של 120 דולר, היא נמצאת למעשה "מחוץ לכסף", כי לא משתלם לשלם את מחיר המימוש שלה. יש לציין שבחברות רבות, התגמול ההוני לעובדים לא כולל רק אופציות אלא גם מניות חסומות. לכל נושא האופציות והמניות שמקבלים העובדים ישנם גם היבטי מיסוי (מס רווחי הון של 25%).

מבדיקת הדוחות לשנת 2022 עולה עוד כי לצד הרווחים העצומים שרשמו אשתקד, החזיקו עובדי חברות ההייטק מישראל באופציות שכבר הבשילו והיו ניתנות למימוש בסוף השנה שעברה. ב-35 מהחברות האופציות הניתנות למימוש נמצאות "בתוך הכסף" ושווי ההטבה המגולם בהן, בהתאם למחירים הנוכחיים של המניות, עומד על 1.65 מיליארד דולר. זאת, בהשוואה להטבה בגובה 3.3 מיליארד דולר ב-41 חברות בבדיקה שנערכה לפני שנה על בסיס נתוני 2021. בחברות לא מעטות, האופציות שהחזיקו העובדים בסוף השנה אמנם ניתנות למימוש אך מחירי המימוש שלהן נמצאים "מחוץ לכסף" - כי מחיר המניה נמוך ממחיר המימוש.

הנפקת סנטינל וואן / צילום: יח''צ
 הנפקת סנטינל וואן / צילום: יח''צ

בחברות הבולטות, שבהן ההטבה המגולמת באופציות שהיו ניתנות למימוש בסוף 2022 גבוהה יחסית, ניתן לציין את חברת הביומד נובוקיור עם הטבה בסך של כ־283 מיליון דולר (לעובדיה אופציות הניתנות למימוש במחיר ממוצע של כ-25.5 דולר, בעוד שמחיר המניה בשוק הוא 65.3 דולר); וחברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן עם הטבה מגולמת של 239 מיליון דולר (אופציות למימוש במחיר ממוצע של 3.54 דולר למניה, לעומת מחיר שוק של 15.7 דולר).

חברת נובוקיור בפתיחת טקס המסחר בנאסד''ק ב-2015 / צילום: Nasdaq OMX
 חברת נובוקיור בפתיחת טקס המסחר בנאסד''ק ב-2015 / צילום: Nasdaq OMX

ההטבה הגדולה ביותר - בחברת מאנדיי

347 מיליון דולר - זוהי הטבת האופציות שמימשו עובדי חברת מאנדיי במהלך שנת 2022. במקרה של מאנדיי , חברת טכנולוגיה שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה, מדובר על עלייה של 7.7% לעומת ערך האופציות שמומשו ב-2021, על אף ירידה ניכרת של כ-60% בממחיר המניה אשתקד (ב-2021 מימשו עובדי מאנדיי אופציות ברווח של 322 מיליון דולר).

מהנתונים שמפרסמת מאנדיי בדוח שלה עולה שבמהלך השנה שעברה, עובדי החברה מימשו כ-2.7 מיליון אופציות במחיר מימוש ממוצע של 2.28 דולר בלבד, בעוד שמחיר המניה נע באותה שנה בין 76.5 דולר ל-301 דולר למניה.

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק
 טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק

נזכיר שמאנדיי הונפקה לראשונה ב-2021, שנת השיא של הנפקות הטכנולוגיה. כיום נסחרת החברה בשווי של 5.7 מיליארד דולר (תשואת המניה שלה מאז ההנפקה היא שלילית בשיעור של 22%). נכון לסוף 2022 החזיקו עובדי החברה בכ-2.1 מיליון אופציות שניתנות למימוש, אשר מחיר המימוש הממוצע שלהן הוא 19.4 דולר. במחיר המניה הנוכחי של מאנדיי, כ-120 דולר, ההטבה המגולמת באופציות הללו מגיעה לכ-214 מיליון דולר.

גם עובדי חברת הטכנולוגיה נייס  יכולים היו לחייך אשתקד לאחר שמימשו אופציות ומכרו מניות חסומות (שהבשילו ב־2022) ברווח של 179 מיליון דולר. העובדים מימשו במהלך השנה אופציות במחיר מימוש ממוצע של 3.58 דולר בלבד, בזמן שמחיר המניה הממוצע של נייס ב-2022 היה כ-211 דולר. בסך הכול, ההטבה באופציות ובמניות החסומות שמומשו או הבשילו בנייס נותר יציב למדי: ב-2021 הוא עמד על 189 מיליון דולר וב-2020 - על 180 מיליון דולר.

הנפקת ג'ייפרוג / צילום: ג'ייפרוג
 הנפקת ג'ייפרוג / צילום: ג'ייפרוג

עוד מספר חברות בלטו עם הטבות נאות לעובדיהן ממימושי אופציות ב-2022: סנטינל וואן שבה מימשו העובדים אופציות בהטבה של 173 מיליון דולר, חברת ג'יי פרוג המפתחת פתרון לעדכוני תוכנה רציפים עם 44.8 מיליון דולר, חברת הטכנולוגיה לאנרגיה סולארית סולאראדג' עם 37.9 מיליון דולר, אמדוקס המספקת פתרונות IT לחברות טלקום עם 33.1 מיליון דולר (באמדוקס החישוב הוא לפי שנת הכספים שלה, כלומר השנה שהסתיימה בסוף ספטמבר 2022), ושתי חברות אבטחת הסייבר - צ'ק פוינט עם 32.9 מיליון דולר וסייברארק עם 30 מיליון דולר.

אמדוקס / צילום: יח''צ
 אמדוקס / צילום: יח''צ

ירידות משמעותיות בהטבת האופציות

חברת האינטרנט Wix , המספקת פתרונות להקמה ולניהול של אתרי אינטרנט, הייתה אחת הכוכבות הגדולות של תקופת הקורונה, כשהטרנד הבולט בה היה מעבר לדיגיטל בכל תחומי החיים. החברה נהנתה מהמעבר המואץ של עסקים קטנים ובינוניים לאונליין וחוותה תקופה של צמיחה מהירה במספר המשתמשים ובהכנסות.

בתחילת 2021 מניית Wix הגיעה לשיא ששיקף לה שווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר והפך אותה לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר, אך בהמשך השנה היא נחלשה, וב-2022 המניה איבדה יותר ממחצית מערכה. עובדי החברה מימשו אשתקד אופציות ברווח של 12 מיליון דולר (מחיר מימוש מוצע של 24.64 דולר לעומת מחיר ממוצע של 82.9 דולר בנאסד"ק). לשם השוואה, בשנת 2021 ההטבה המגולמת באופציות שמימשו עובדי החברה עמדה על 114 מיליון דולר, וב-2020 הסכום היה גבוה משמעותית ועמד על קרוב ל-440 מיליון דולר - יותר מכל חברה ישראלית אחרת בוול סטריט באותה שנה.

ירידה של 90% ויותר בהטבת האופציות שמומשו אשתקד נרשמה גם בחברת האסתטיקה הרפואית אינמוד, שבה ערך המימוש על-ידי העובדים ירד מכ-278 מיליון דולר ב-2021 ל-10.5 מיליון דולר ב-2022, וביצרנית מערכות הדפוס הדיגיטלי לטקסטיל קורנית דיגיטל, שבה הערך ירד מ-27.2 מיליון דולר ב-2021 לקצת מעל מיליון דולר ב-2022. מניותיהן של שתי החברות ירדו בחדות במהלך 2022, כשאינמוד איבדה 49% מערכה וקורנית נפלה ב-85%.

מחיר המימוש הממוצע של האופציות שמימשו אשתקד עובדי אינמוד עמד על 4.52 דולר, בעוד שבמסחר בנאסד"ק נע מחיר המניה בין 21-65.8 דולר במהלך השנה. בקורנית, מחיר המימוש הממוצע של האופציות שמומשו עמד על 17.86 דולר; קורנית התחילה את שנת 2022 במחיר מניה ש ל כ-150 דולר וירדה לרמות של כ-21-22 דולר בסיום אותה שנה. זאת, על רקע השפעת המצב המאקרו כלכלי על פעילות החברה, שכללה מעבר להפסד והובילה לביצוע של שני סבבי פיטורים שבהם קורנית נפרדה מכ-60 עובדים במהלך 2022.

נכון לסוף 2022, עובדי קורנית החזיקו באופציות שמחיר המימוש שלהן קרוב למחיר המניה בנאסד"ק, כך ששווי ההטבה המגולמת בהן נמוכה ומגיעה לכמה מאות אלפי דולרים בלבד. באינמוד, העובדים מחזיקים אופציות במחיר מימוש ממוצע של 5.3 דולר, בעוד שמחיר השוק הוא 37.6 דולר למניה, כך שההטבה המגולמת באופציות הללו עומדת על כ-82.4 מיליון דולר.

הזינוק והצניחה במחיר מניית פאגאיה

את אחד הסיפורים הגדולים של השנה שעברה סיפקה חברת הפינטק פאגאיה , שהשלימה במהלכה מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר ובכך הפכה לחברה ציבורית. עובדי החברה מימשו ב-2022 אופציות ברווח של 19.2 מיליון דולר.

מניית פאגאיה החלה לזנק זמן קצר לאחר שהחלה להיסחר ובשיא הגיעה למחיר של 29.95 דולר, ששיקף לחברה שווי של מעל 20 מיליארד דולר - הגדול מבין החברות הישראליות בוול סטריט - אך בהמשך היא נחלשה משמעותית עד למחיר נוכחי של 83 סנט בלבד (המשקף לפאגאיה שווי שוק של 588 מיליון דולר). בסוף 2022 החזיקו עובדי פאגאיה אופציות הניתנות למימוש במחיר מימוש ממוצע של 46 סנט, כך שבמחיר הנוכחי ההטבה המגולמת בהן מגיעה ל-10.7 מיליון דולר.