דובי פרנסס נפגש עם ראש הממשלה נתניהו. על מה הם דיברו?

שני בכירים מענף ההייטק הישראלי הגיעו היום ללשכתו של ראש הממשלה: משקיע ההון סיכון דובי פרנסס, בעלי קרן גרופ 11, ואילן טוויג, סמנכ״ל הטכנולוגיות בסטארט-אפ טריפאקשנס ואחד ממייסדי החברה • בכירי ההייטק הישראלי, בכלל זה מובילי מחאת ההייטק, לא נפגשו עם נתניהו בפועל מאז תחילתם של מהלכי החקיקה המשפטית בחודש ינואר

דובי פרנסס / צילום: ארכיון group 11
דובי פרנסס / צילום: ארכיון group 11

בשבועות האחרונים נוהג ראש הממשלה בנימין נתניהו לבלות מדי שישי בצהריים בפגישות במטה מפלגת הליכוד במצודת זאב בתל אביב עם אורחים מזדמנים - אנשי עסקים ויועצים. אחר הצהריים היום (ו') התייצבו בלשכתו שני בכירים מענף ההייטק הישראלי - שניהם, יש לציין, אינם מתגוררים בישראל: משקיע ההון סיכון דובי פרנסס, בעלי קרן גרופ 11, ואילן טוויג, סמנכ״ל הטכנולוגיות בסטארט-אפ טריפאקשנס (TripActions) ואחד ממייסדי החברה. טוויג גייס חלק מההון הראשוני לחברה מפרנסס, כך שהשניים מיודדים מזה שנים ומתגוררים שניהם בחוף המערבי בארה״ב: פרנסס מתגורר בלוס אנג'לס ואילו טוויג בפרברי עמק הסיליקון.

 

עבור ראש הממשלה, אין ספק שמדובר ברגע נדיר: בכירי ההייטק הישראלי, בכלל זה מובילי מחאת ההייטק, לא נפגשו עם נתניהו בפועל מאז תחילתם של מהלכי החקיקה המשפטית בחודש ינואר. נתניהו לא ביקש לפגוש אותם שכאלה, והם - מצדם - לא יזמו אותו. זאת, בניגוד לרוב חברי הכנסת של הליכוד ושרי הממשלה, כמו שר המשפטים יריב לוין, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו״ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שדילגו בין מנכ״לים של חברות בורסאיות למשקיעי הון סיכון.

פרנסס לא התבטא באשר למאמצי החקיקה במסגרת המהפכה המשפטית, אך הביע לא אחת את דעותיו נגד קולות מובילים במחאה נגדה. ביום בו יצאה עינת גז, מנכ״לית פאפאיה גלובל, בהכרזה כי תעביר את כספי החברה לבנקים בחו״ל, יצא פרנסס - משקיע מיעוט בחברה - בסדרת ראיונות בתקשורת ובה טען כי ״אי אפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי מקח ניגוח ואמירה פוליטי״. לאחר מכן, רמז בכתבה בחדשות 12 כי ההחלטה של גז מעולם לא נדונה בהנהלת החברה. על כך השיבה גז: ״יש לפאפאיה מעל ל- 30 משקיעים ו- 3 חברי דירקטוריון. לאף אחד מהם לא קוראים דובי פרנסס״.

על מה דובר בפגישה בין נתניהו, טוויג ופרנסס? פרנסס מילא פיו מים לאחריה, ואילו טוויג צייץ כי: ״ראש ממשלת ישראל ביבי נתניהו ביקש לשמוע ממני כיזם הייטק על בינה מלאכותית. כאזרח ישראלי שאכפת לו מהמדינה, נפגשתי עם ראש הממשלה ושוחחנו על הנושא״. טריפ אקשנס, החברה בבעלותו, פיתחה מערכת להזמנת טיסות, מלונות, רכבים להשכרה ושירותים נלווים עבור נוסעים עסקיים, המאפשרת להם לתכנן את הנסיעה בעצמם תוך דילוג על סוכני נסיעות.

אין ספק שהחברה עושה שימוש בבינה מלאכותית לשיפור התהליכים העסקיים שלה, אך ספק אם טריפ אקשנס נמנית על חמש או אפילו על עשר החברות הישראליות החשובות בתחום הבינה המלאכותית. לשם השוואה, אתמול פגש נשיא ארה״ב ג'ו ביידן את היזמים והמנהלים הבולטים ביותר בתחום - מנכ״ל OpenAI, החברה העומדת מאחורי פלטפורמת ChatGPT, מנכ״ל מיקרוסופט סאטיה נדלה, ומנכ״ל גוגל סונדר פיצ'אי - על מנת לדון בסיכונים ובהזדמנויות שבטכנולוגיה החדשה, אשר עלולה לעורר שינויים מרחיקי לכת בתעשייה.

לישראל, יש להזכיר, תכנית להתמודדות עם הבינה המלאכותית שיצאה לדרך ביוזמת הממשלה הקודמת, שכללה רכישה של מחשבי-על לצרכי מחקר אקדמי; פיתוח של עיבוד שפה טבעית - הטכנולוגיה העומדת מאחורי מודלי השפה המתוחכמים, כמו אלה של ChatGPT או בארד; השקעה בהון האנושי ויצירת סביבה רגולטורית תומכת.