שיחת ההרגעה של נתניהו: מה אמר ראש הממשלה לבכירי S&P לקראת החלטת הדירוג?

לגלובס נודע כי ראש הממשלה שוחח עם אנשי חברת הדירוג בניסיון למנוע פגיעה בתחזית הדירוג של ישראל • ההחלטה, שתתפרסם בשישי הקרוב, מייצרת עניין רב בשוק, כשהמשקיעים תוהים אם S&P תלך בעקבות מודי'ס ותוריד את התחזית

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לאחרונה עם חברת דירוג האשראי S&P בניסיון למנוע פגיעה בתחזית הדירוג של ישראל, או בדירוג החוב עצמו, שעומד כיום על דרגת AA-. ביום שישי הקרוב צפויה S&P לפרסם את דירוג האשראי המעודכן של ישראל ובכך להשלים את סבב הדירוגים של שלוש החברות הגדולות יחד עם מודי'ס ופיץ'.  

הנס הפיסקלי של האוצר: מכירות הרכב יורדות, אך ההכנסות ממיסוי רק תופחות 
על מה הוציא טדי שגיא יותר מחצי מיליארד דולר? 

הדירוג הנוכחי נחשב גבוה

הדירוג הנוכחי של ישראל בחברת S&P נחשב לגבוה במיוחד, ובפרט בהשוואה לדירוג של ישראל אצל מודי'ס. מצד שני, תחזית הדירוג של המדינה ב־S&P עומדת כיום על "יציב", ובשונה מהמקרה של מודי'ס, הורדה שלה תדרדר את אופק דירוג האשראי של ישראל לשלילי, כלומר צפי להורדת הדירוג עצמו בהמשך. לכך יש השפעה על היכולת של הממשלה לגייס הון למימון חובות.

רק בחודש שעבר הורידה חברת מודי'ס את תחזית הדירוג שלה לישראל מ"חיובית" ל"יציבה", וציינה בין היתר את הרפורמה המשפטית והמצב הפוליטי בישראל.

בסביבת ראש הממשלה אומרים כי נתניהו התייחס למנועי הצמיחה של המשק וליתרון היחסי של ישראל.

ההחלטה שתפרסם חברת S&P מייצרת עניין רב בשוק, כשהמשקיעים תוהים אם תלך בעקבות מודי'ס ותוריד את התחזית, או לא. במשרד האוצר אף ערכו דיונים מקדימים ודנו באפשרויות שעל הפרק.

הדירוג של ישראל ב־S&P נותר ללא שינוי בחמש השנים האחרונות והציב את הכלכלה הישראלית בשורה אחת עם מדינות חזקות, כמו אירלנד, צכ'יה וסלובניה. כך, בין השאר, הצליחה ישראל לאורך השנים לגייס חוב בריביות נמוכות יחסית ונחשבה ליעד השקעה עם סיכון נמוך. 

בפעם האחרונה שפרסמה את דירוג האשראי של ישראל, בנובמבר האחרון, ציינה S&P לחיוב כי "המדיניות הפיסקלית של ישראל התחזקה וקיים צפי לתקציב מאוזן לשנת 2023". לעומת זאת, בפן השלילי ציינה סוכנות הדירוג גורמים גיאו־פוליטיים: "למרות הסכמי אברהם וחתימת הסכם הגבול הימי עם לבנון, הסלמה של עוינות הגורמים סביב ישראל הם בהחלט אפשרות ריאלית".