הרו: נתניהו פחד שללא הבנה עם מוזס הוא יפסיד בבחירות

עד המדינה בתיקי האלפים ארי הרו החל הבוקר את עדותו • לפי כתב האישום בפרשת 2000, החל מ-2009 ובשנים לאחר מכן דנו נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס בהגבלת הפצתו של העיתון "ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד יותר של נתניהו בעיתון • הקלטות השיחות בין נתניהו למוזס, שמסר הרו למשטרה הובילו לפתיחת תיק 2000 • הסתיימה עדותו הראשית של הרו; מחר תחל חקירתו הנגדית

ארי הרו בבית המשפט היום (ג') / צילום: יוסי זמיר
ארי הרו בבית המשפט היום (ג') / צילום: יוסי זמיר

ארי הרו, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החל הבוקר (ג') בעדותו במשפטו של ראש הממשלה. הרו הוא עד המדינה השלישי שיעיד במשפט. הקלטותיו את שיחות נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס הביאו להגשת תיק 2000 בו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, ומוזס בשוחד.

הרו סיפר בעדותו כי בתקופה שקדמה לבחירות 2009, היו מספר מפגשים בין נתניהו, אז ראש הממשלה, לבין מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. הפגישות התקיימו בגרנד פלאזה עזריאלי בתל אביב. הרו נשאל על ידי התובע עו"ד אלון גילדין באיזו מידה היה נוכח בפגישות? הרו השיב: "כמה דקות בהתחלה לפני שהתחילו באמת לשוחח, ואם נתניהו היה צריך לצאת לשיחה הייתי יושב עם מוזס עד שנתניהו חוזר".

לשאלת עו"ד גילדין, מה הייתה המטרה שאותה ביקש נתניהו להשיג בפגישות השיב הרו: "ההשפעה של כל כלי תקשורת היא מאוד חשובה (לנתניהו) ובמיוחד באותם ימים בהם לידיעות אחרונות הייתה השפעה גדולה על הציבור. המטרה הייתה לשפר את המצב שלו מול ידיעות. ההרגשה הייתה שידיעות תוקף באופן לא מידתי והוא רצה לשנות את זה".

"הבריח נכסים לבת שלו": בקשה לפשיטת רגל נגד בעלי יונט קרדיט
סכסוך משפחתי: מה גרם לדודי ורטהיים לסגת מרכישת המניות של אחותו בקוקה קולה?  
עד המדינה וסימני השאלה: כך באמת נפתחה החקירה בתיק 2000 

הרו העיד כי נתניהו העריך את ההשפעה של ידיעות אחרונות על סיכוייו לנצח בבחירות ב-2009, כ"השפעה גדולה". לשאלת התובע, האם הפגישות בין נתניהו למוזס הופיעו בלו"ז של נתניהו, השיב הרו כי לדעתו הן לא הופיעו. הרו אישר, לאחר שהתובע הזכיר לו, שאמר בחקירה כי נתניהו ביקש שהפגישות לא יופיעו בלו"ז.

בפגישות שנערכו בשעות הערב נכחו רק נתניהו ומוזס.

הרו סיפר על יחסו של נתניהו למוזס: "מבחינתו של נתניהו הוא היה הגורם העוין מספר אחת. בן אדם שפועל נגדו באופן הכי בולט. שמעתי את זה ישירות ממר נתניהו". הרו הוסיף כי נתניהו ביקש ממנו לתאם פגישות עם מוזס ואלו התקיימו במשרד ראש הממשלה. "אני לא זוכר מספר מדויק, יותר משלוש ארבע ולא 20", אמר.

הרו השתתף בפגישה שהוקלטה ובפגישה נוספת למספר דקות. ביתר הפגישות היה בבית בחדר אחר. "מבחינת מר נתניהו, לקראת בחירות 2015, יש גוף תקשורת עוין, והיה רצון לנסות להוריד את הלהבות", אמר.

"אם החוק שסיכמנו עליו יהיה, אתה תהיה פה כמה זמן שתרצה"

לגבי כוונותיו של מוזס אמר הרו: "העניין היה קודם כל סביב חוק ישראל היום". הרו העיד כי נתניהו ביקש ממנו להעביר מסר למוזס כאשר היה דיון בעניין חוק ישראל היום שקידם חבר הכנסת לשעבר איתן כבל וניסיון להביא להצבעה. החוק נועד להטיל מגבלות על ישראל היום.

הרו העיד שעו"ד דוד שמרון הגיע להכין את נתניהו לשיחה עם מוזס על ישראל היום. לדבריו, "היה חשוב לו שראש הממשלה לא יציג את הדברים בצורה של תן וקח". הרו  הוסיף כי "בשיחה בין שמרון לנתניהו עלה שצריך לדבר על חוק ישראל היום מכיוונים מהותיים, ועל דברים אחרים לדבר בנפרד".

הרו תיאר את הפגישה בין נתניהו למוזס: "יושבים בפטיו בבית ראש הממשלה. נתניהו יושב באמצע בכיסא בודד, מוזס על הספה לצד ראש הממשלה ואני בספה מול. הטלפון שלי בכיס של הג'קט. הפעלתי את ההקלטה בטלפון ושמתי בכיס".

התובע גילדין שאל: "אנחנו נמצאים בפגישה בתוך תקופת בחירות, מה שמעת על החשיבות שנתניהו מייחס להבנות עם מוזס על סיכויי ההצלחה בבחירות? הרו השיב: "הוא פחד שבלי הבנה נפסיד בבחירות". התובע ציין כי בהקלטה אומר מוזס לנתניהו: "אם החוק שסיכמנו עליו יהיה, אתה תהיה פה כמה זמן שתרצה".

החוק העסיק את נתניהו לדברי הרו. לדבריו, "ישראל היום היה העיתון היחיד שהביע עמדות יותר ימניות, ולכן הניסיון לפסול אותו העסיק את כל האגף הימני של המערכת". על העברת המסר למוזס ב-31 באוקטובר 2014, אמר הרו: "נתניהו ביקש שאעביר מסר שקשור לאותה חקיקה. את הפרטים אני לא זוכר. ביקש שמוזס יפנה לאיתן כבל, שיעביר מסר ליריב לוין".

הרו התבקש לתאר את דברי מוזס והתובע רענן את זכרונו מהחקירה במשטרה "היה משהו בסגנון של שביבי שיעשה מה שדרוש ממנו". הרו אישר.

על ההקלטות שבלב תיק 2000 אמר הרו כי התבקש על ידי נתניהו להקליט את השיחה עם מוזס. הוא נעזר בעוזר שלו, העלה אותו לקו וביקש ממנו להקליט. מוזס לא ידע שהעוזר על הקו. הרו אישר את דבריו בחקירה כי מוזס אמר "אני אטפל בצד שלי והוא בצד שלו".

הרו העיד כי נתניהו ביקש לשנות פרסומים בקבוצת ידיעות אחרונות. "היה רצון מראש הממשלה לשנות מאמר כזה, כתבה כזו, ופניתי למוזס. התקשרתי אליו מטעם ראש הממשלה והעברתי את הבקשה. מוזס השיב שהוא יבדוק ואני זוכר פעם אחת שהוא אמר שהנושא טופל".

בנוסף התייחס הרו להקלטה של פגישה נוספת בין נתניהו ומוזס. "הייתה החלטה להקליט גם בפגישה הזו, ראש הממשלה החליט. בפגישה הזו הוחלט שאני לא אשתתף ולכן הטלפון היה אצל ראש הממשלה. אני הפעלתי טכנית את ההקלטה. הייתי שם בתחילת הפגישה ואז קמתי ויצאתי". על השיחה הזו אמר הרו: "הוא היה קצת סוער, לא יצא בתחושה טובה מהפגישה, שלא מתקדמים לשום הבנות". הרו תיאר שתי פגישות עם בעלי ישראל היום אדלסון לגבי רכישת ידיעות אחרונות.

עוד העיד הרו כי שמע מנתניהו על האפשרות שארנון מילצ'ן או ג'יימס פאקר ירכשו את ידיעות אחרונות. הרו סיפר על פגישת הכנה לקראת המפגש בין פאקר למוזס, בה נכחו נתניהו, רעייתו שרה, ולדבריו, אולי עוה"ד שמרון. עוד עלה בעדותו כי בזמן שכיהן נתניהו כראש ממשלה, היה מעורב בבחינת רכישת ידיעות אחרונות. נתניהו נפגש עם איש העסקים הגרמני מטיאס דופרנר בעניין. נתניהו אמר שידיעות מאוד עוין כלפיו וכלפי הימין, ולכן היה חשוב למצוא מישהו עם אידיאולוגיה אחרת שירכוש את העיתון".

הרו סיפר כי מילצ'ן התקשר אליו לפני ביקורו של ג'ון קרי, מזכיר ארה"ב, בארץ. "כדי לבקש שאזכיר לראש הממשלה שהבעיה עדיין עומדת בעינה". הרו גם העיד על היחסים בין נתניהו למילצ'ן - אשר בלב תיק 1000. לדברי הרו, מילצ'ן נהג להתקשר לנתניהו דרכו. "פעם אחת הוא ביקש לדבר עם רה"מ ונתניהו היה בפגישה, אמרתי שנחזור אליו. רה"מ התעצבן שלא העברתי את השיחה" ואמר לו "שכשארנון מתקשר מעבירים את השיחה".

לא רק תיק 2000

ביחס לתיק 1000, הרו תיאר כי פגש את מילצ'ן בבית ראש הממשלה. מילצ'ן ביקש עזרה עם הוויזה שלו: "הוא העלה את העניין שמעכבים לו את האישור של הוויזה ומבקש שראש הממשלה יעזור בזה". בנוגע לפרשת המתנות, סיפר הרו כי "מילצ'ן אמר שהסיגרים בספריה, ושהביא שמפניה ושם אותה במטבח". לשאלת התובע למי השמפניה השיב, "ראש הממשלה לא שותה שמפניה, אני חושב שלשרה".

הרו מעיד על שלושת האישומים. עדותו הראשית תימשך יום, ומחר הוא צפוי להתחיל להיחקר בחקירה נגדית. נתניהו לא יגיע לשמיעת העדות. בשבוע הבא, ב-15 למאי צפוי להעיד שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.

הרו שימש כמנהל לשכת נתניהו בשנים 2009-2010, ולאחר מכן כראש הסגל שלו בין השנים 2014-2015. לפי כתב האישום בפרשת 2000, החל מ-2009 ובשנים לאחר מכן דנו נתניהו ומוזס דנו בהגבלת הפצתו של העיתון "ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד יותר של נתניהו ב"ידיעות אחרונות". השיחות בין נתניהו למוזס הוקלטו על-ידי הרו, לבקשת נתניהו. בהקלטות שנערכו בשנת 2014 נשמעים נתניהו ומוזס דנים על עסקה, במסגרתה נתניהו יקדם חוק שיפגע במתחרה "ישראל היום, ומוזס בתמורה יפעל לצמצום הסיקור השלילי של נתניהו בידיעות.

בתמורה לחתימה על הסכם עד המדינה, יקבל הרו הטבה בהליך הפלילי שהוגש נגדו ובו נחשפו הקלטות. הרו מואשם בהפרת אמונים בכך שלאחר שנכנס לתפקידו בלשכת ראש הממשלה, המשיך בתפקידו בחברת יעוץ H3 גלובל, אף שהתחייב במסגרת הסדר ניגוד עניינים למכור את החזוקתיו ולנתק את הקשר עם פעילות החברה. הרו מואשם כי מכר באופן פיקטיבי את החברה. בהסדר עד המדינה הוסכם כי לאחר עדותו במשפט נתניהו, הפרקליטות והרו יבקשו בהסכמה להטיל עליו שישה חודשי עבודות שירות וקנס.

בפני בית המשפט תלויה ועומדת בקשת הפרקליטות להעיד ביוני את ארנון מילצ'ן, אחד העדים המרכזיים בתיק 1000 באמצעות וידאו קונפרנס מחו"ל. סנגוריו של נתניהו התנגדו ובית המשפט טרם קיבל החלטה בעניין.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.