דירוג אשראי | שאלות ותשובות

הרגע הדרמטי של כלכלת ישראל מתקרב: כך תתקבל החלטת דירוג האשראי של S&P

חברת דירוג האשראי S&P תפרסם היום את החלטתה לגבי ישראל • על בסיס אילו קריטריונים מקבלים את ההחלטה, באיזה סעיף ישראל כבר בולטת לרעה, מה ההבדל בהשוואה לשיטה של מודי'ס ומה צופים בשוק? • גלובס עושה סדר

לקראת החלטת דירוג האשראי הדרמטית של S&P / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
לקראת החלטת דירוג האשראי הדרמטית של S&P / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בצמרת הכלכלית של ישראל דרוכים לקראת היום (ו') בלילה - אז תפרסם חברת דירוג האשראי S&P את הדירוג המעודכן של ישראל ואת תחזית הדירוג. הסטטוס הנוכחי של ישראל עומד כעת על רמה גבוהה מאוד באופן יחסי - AA מינוס עם תחזית יציבה.

שיחת ההרגעה: מה אמר נתניהו לבכירי S&P לקראת החלטת הדירוג? | בלעדי
הפוליטיקאים שניסו לבלבל אותנו בנוגע לדוח של מודי'ס | המשרוקית של גלובס
מדינה אחת, שתי כלכלות ומהפכה משפטית: שלוש תובנות מדוח קרן המטבע
"החקיקה המשפטית גורמת לחוסר ודאות": קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה של ישראל  

לאחר פרסום הדוח של חברת מודי'ס בחודש שעבר, שבו הודיעה על הורדת תחזית הדירוג מתחזית "חיובית" ל"יציבה", החשש הוא שלמרות נתוני המאקרו המעולים של ישראל, חברת S&P תנהג כמו מקבילתה ותוריד את תחזית הדירוג של ישראל. ההבדל הגדול הוא שאם זה יקרה, התחזית תרד ל"שלילית", מה שעשוי להוביל בעתיד להורדת הדירוג עצמו.

אילו קריטריונים בוחנת חברת הדירוג?

נסביר איך בכלל נבנה הדירוג. השאלה המרכזית שניצבת בפני האנליסטים בחברות הדירוג היא עד כמה המדינה יכולה לעמוד בהחזרי החובות שלה. האנליסטים בוחנים שורה של פרמטרים ומעניקים לכל אחד מהם ציון שנע על סולם של 1־6 בסדר יורד. אחד הוא הגבוה ביותר ושש הנמוך ביותר.

 

בין היתר, בוחנת החברה את המצב הכלכלי של ישראל בדגשים של מדיניות פיסקלית ומדיניות מוניטרית. כך, נמדדים שורה ארוכה של נתוני מאקרו כמו יחס חוב־תוצר, גירעון, אבטלה, תחזית הוצאות והכנסות ועוד. בדוח האחרון של החברה, שפורסם בנובמבר האחרון, ישראל בלטה לטובה ברוב המדדים הללו.

סעיף נוסף שירכז עניין רב נוגע ליציבות ותפקוד המוסדות במדינה. בדוח האחרון שפרסמה חברת דירוג האשראי S&P זכתה ישראל לציון נמוך מאוד באופן יחסי בפרמטר זה - 4 מתוך 6. בין הסיבות ציינו בחברה את חוסר היציבות הפוליטי שאופיין במערכות בחירות חוזרות ונשנות ואת המתיחות המדינית מול הפלסטינים. בדוח שפורסם מעט לאחר הבחירות האחרונות, ציינו האנליסטים כי למרות הרוב המוצק יחסית של הממשלה (64 מנדטים) בכנסת, המדינה עשויה לסבול מחוסר יציבות ומתנודתיות חברתית. הם ציינו בין היתר את המתח הפנימי בין אזרחי ישראל היהודים והערבים.

לשם השוואה, דירוג של 4 מתוך 6 בפרק יציבות המוסדות שם את ישראל בשורה אחת עם מדינות כמו פולין והונגריה כבר היום. המשמעות של הפחתה נוספת בדירוג בקטגוריה זו תביא את ישראל כבר לרמות של טורקיה, וגורם בכיר בשוק מעריך כי "לא נראה שישראל תרד באפיק זה למרות החשש של S&P מפגיעה במוסדות. אנחנו רחוקים מהמצב בטורקיה לדוגמה".

איך תשפיע הירידה בהכנסות המדינה ממסים?

רכיב אחר אשר השתנה לאחרונה הוא הרכיב הפיסקלי. הכנסות המדינה ממסים יורדות מתחילת 2023 וכעת נראה שהתקציב אותו מבקשת הממשלה להעביר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית עד סוף החודש עשוי להוביל לגירעון גבוה מהצפי המוקדם.

בעקבות הצפי לירידה בהכנסות המדינה, ההערכות הן שהגירעון הצפוי עשוי להגיע לרמה של כ־3%־4%. התחזית הראשונה הייתה ל־1%. לכך עשויה להיות השפעה שלילית על ההחלטה של חברת הדירוג.

מה התחזיות בשוק?

מה הסיכויים שב־S&P באמת יילכו בעקבות מודי'ס ויפגעו בתחזית הדירוג? גורם בשוק מספר לגלובס כי להערכתו זה כעת 50/50. לדבריו, "חברת הדירוג העלתה חשש מפעילות הממשלה ומהרפורמה המשפטית, ולמרות שהם לא מפרסמים אזהרה רשמית לפני כפי שעשו בסוכנות הדירוג מודי'ס, אין זה אומר שהם לא רואים את הפגיעה במוסדות שהתרחשה כאן כאלמנט הפוגע בישראל".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מדגיש בסקירה שפרסם כי "ההאטה הכלכלית בעולם, במיוחד בענף ההייטק שמהווה חלק משמעותי יותר בתוצר הישראלי וההשפעות של המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית יכולים בהסתברות גבוהה להביא לכך שאופק הדירוג של ישראל יירד לשלילי".

בכיר במערכת הפיננסית בישראל אמר בשיחה עם גלובס כי "בעת הזו נראה כי חברת הדירוג תתמקד בשני אלמנטים עיקריים, הגירעון הנובע מהתקציב החדש של ישראל, שככל הנראה יגדל עם הירידה מהכנסות המדינה ממסים והשפעות נוספות של הרפורמה המשפטית על מצבה הכלכלי של ישראל".

עד כמה הרפורמה המשפטית תשפיע?

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לאחרונה עם אנשי חברת הדירוג וסביר להניח שגם נושא זה עלה על הפרק.

במודי'ס הקדישו תשומת לב מיוחדת לרפורמה המשפטית ואף פרסמה דוח מיוחד בנושא שהזהיר מפני ההשלכות. גם ב־S&P התייחסו לעניין אם כי לא נקטו באקט זהה למוד'יס.

בתחילת השנה, התראיין מקסים ריבניקוב, האנליסט הראשי של הדירוג של ישראל ב־S&P, וציין כי הכלכלה בישראל הינה חיובית ואיתנה, כאשר שנת 2022 הסתיימה בעודף תקציבי לראשונה זה 35 שנה. "אנו לא מודאגים במיוחד מהתקציב כרגע, למרות הצהרות של חברי קואליציה בדבר הצורך בהוצאות גבוהות יותר", אמר. הוא הוסיף כי גם ההסדרים המוסדיים וחוזקם נלקחים בחשבון לקביעת הדירוג, כאשר השינויים הנראים כעת במערכת המשפטית עלולים להוות סיכון לדירוג האשראי של ישראל.

איך הדירוג של מודי'ס שונה מהדירוג הנוכחי?

גורם בכיר במערכת הבנקאית אומר לגלובס כי "לפי ידיעתנו, בסוכנות שמים דגש רב למאזן התשלומים והשקעות ישירות, מה שלאורך שנת 2022 היו נתונים מאוד חזקים בישראל, כך שניתן להניח שהדירוג שלה לא ירד". ההדגש של מצבה הכלכלי של ישראל בדירוג של S&P מצביע על הציון הגבוה שלה לעומת הציון המקביל במודי'ס. נזכיר, הציון בחברת מודי'ס עומד על A1 אשר שקול לA+ בדירוג של S&P, כך שהדירוג של ישראל בדירוג של S&P הוא דרגה אחת גבוה יותר.