הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

לאחר הצהרת נתניהו וגלנט: צבע אדום בשדרות, בנתיבות ובאשקלון

אזעקת צבע אדום הופעלה בגוש דן, ביישובי עוטף עזה, בדרום ובשפלה משעות הצהרים • הדי פיצוצים של יירוטי כיפת ברזל בשמי המרכז והדרום • רקטה פגעה בבית ריק בשדרות • נתניהו: "הנחתנו על הג'יהאד האסלאמי את המכה הקשה בתולדותיו"

טילים נורים מרצועת עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Fatima Shbair
טילים נורים מרצועת עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Fatima Shbair

22:30

שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. בשיחתם, השר גלנט פירט על פעולות צה״ל נגד ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

שר הביטחון הדגיש בפני אוסטין את הצורך המהותי שהיה בחיסול הנהגת הג'יהאד ברצועת עזה, שהייתה אחראית על שיגור רקטות לעבר מדינת ישראל ועל אכוונת פיגועים משטחי יהודה ושומרון נגד אזרחים ישראלים.

גלנט אמר לעמיתו האמריקני כי ישראל נחושה להגן על עצמה ולמנוע בכל מחיר פגיעה באזרחיה. כמו כן, הדגיש את המעורבות האיראנית לתמיכה ולמימון פעולות הטרור של הג'יהאד האסלאמי.

גלנט הודה לאוסטין על עמידתה האיתנה של ארצות הברית לצד ישראל במאבק נגד הטרור, ועל תמיכתו האישית בפעולות מערכת הביטחון.

יירוט מבצעי ראשון ל"קלע דוד"

צה"ל ביצע היום יירוט מבצעי ראשון באמצעות מערכת "קלע דוד", מעל שמי גוש דן של רקטה ששוגרה מרצועת עזה.

מערכת ״קלע דוד״ (שרביט קסמים) מיועדת ליירוט איומים מתקדמים בהם טילים בליסטיים, טילי שיוט, כלי טיס ומל״טים. המערכת פותחה במשותף ע"י מנהלת "חומה" במפא"ת שבמשרד הביטחון וה-MDA האמריקני, בהובלת חברת "רפאל" וחברת "ריית'און".

21:42

כלי טיס של צה"ל תקף לפני זמן קצר עמדת ירי נ"ט של הג'יהאד האסלאמי בדרום רצועת עזה. לפי ההערכה, העמדה שימשה את חוליית הטרור שהותקפה ברכבה על ידי מטוסי צה"ל אמש סמוך לחאן יונס, במטרה לשגר טילי נ״ט לעבר שטח ישראל.

אחד מהפעילים שסוכלו אתמול הוא סאא'ד ג'ואד עבד פרואנה, שהיה חבר בחוליית נ"ט שקידמה פיגועים במבצע "שומר החומות" והיה מעורב בשורת ניסיונות לבצע פיגועי ירי נ"ט בתקופה האחרונה.

הפעיל השני שסוכל הוא ואאל מוחמד צברי אגא, חבר חוליית נ"ט בחאן יונס שהיה מעורב בניסיונות קידום פיגועי נ״ט במבצע "עלות השחר".

21:24

שדרות: רקטה פגעה בגינה בבית בשדרות. נפגע חרדה אחד, נזק לגינה. 

פגיעות ישירות גם באשקלון ובניר עם. אין נפגעים בזכות הקשבה להוראות פיקוד העורף.

21:00

צבע אדום בשדרות, בנתיבות, באשקלון וביישובי עוטף עזה לאחר הצהרת נתניהו וגלנט.

20:50

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט קיימן מסיבת עיתונאים הערב.

נתניהו: "הנחתנו על הג'יהאד האסלאמי את המכה הקשה בתולדותיו, כל מי שדמו בראשו קיבל משמעות במבצע. יצרנו משוואה חדשה, אנחנו אומרים למחבלים שהם לא יכולים להתחבא ואנחנו בוחרים את המקום והזמן. גם הרגיעה היא החלטה שלנו. חיסלנו שלושה, פגענו במחסני הרקטות. כרבע מהרקטות של הג'יהאד האסלאמי נפלו בשטחה, מרבית היתר יורטו. נכנסו מערכות חדשות, אף אזרח ישראלי לא נפגע ואני מבקש להמשיך להישמע להוראות פיקוד העורף".

גלנט: "כ-400 רקטות שוגרו, רבע נפלו ברצועת עזה, חלק בשטחים פתוחים ולצערנו מעט פגיעות בבתים. ההישגים של הטכנולוגיה הישראלית הם מרשימים ביותר, ואני משבח על כך. השגנו הישגים משמעותיים, בראש ובראשונה בזכות כוחות של צה"ל, שב"כ והתיאום. רמת תיאום כמו שקיימת כיום בין צה"ל לשב"כ לא ראיתי, והמרכיב הזה הוא מרכיב עוצמה רב-חשיבות עבור מדינת ישראל. אנחנו ערוכים לפעול נגד הג'יהאד האסלאמי ונגד איומים אחרים שעלולים להתפתח. המציאות שבה עלולים להיפגע ילדים ישראלים לא מקובלת ולא נאפשר אותה. בכל מצב כזה נגיב. התגובה הנוכחית הייתה מפתיעה וקטלנית, ואנחנו יכולים לעשות אותה בכל מקום אחר.

"המערכה לא תמה, אני מקווה שנביא לסיומה בקרוב אך ערוכים שתהיה ממושכת. נעשה כל שנדרש להגן על אזרחנו".

20:38

מסוקי קרב תקפו לפני זמן קצר ארבעה מתחמים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, בהם מתחמים המשמשים לאחסון אמצעי לחימה.

בנוסף, הותקף מתחם צבאי המשמש את הכוח הימי של הארגון.

כלל הרקטות שנורו לעבר שדרות בשעה האחרונה יורטו.

20:10

לאחר התקיפות של צה"ל ברצועת עזה: מטח טילים נוסף לשדרות וליישובי הסביבה.

20:00

בתגובה למטח הטילים: צה"ל תוקף כעת מטרות של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

19:30

למרות הדיווחים על הפסקת אש, מטח טילים נוסף לעבר ישראל מרצועת עזה. אזעקות צבע אדום בתל אביב, ברמת גן, בחולון, בגבעתיים, באור יהודה, בנתיבות, בגבעת שמואל, בראשון לציון, בבאר שבע, באשקלון, בשדרות וביישובי עוטף עזה.

19:01

אזעקת צבע אדום בכיסופים.

18:45

דיווחים במצרים: הושגה הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי.

18:15

מצרים, קטאר וארה"ב פועלות להביא להפסקת אש, כך לפי דיווחים ברשת "אל-ג'זירה" הקטארית ובמצרים. גם ב"אל-מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, מדווחים על משא ומתן להפסקת אש.

בדברים שנשא דובר צה"ל דניאל הגרי הוא לא הכחיש את המגעים, אך אמר כי "עד שאין הודעה רשמית על הפסקת אש נמשיך בהגנה ובהתקפה". הוא גם ציין כי מבחינת ישראל, המטרה הושלמה אתמול עם חיסולם של שלושת הבכירים בג'יהאד האסלאמי.

17:25

אזעקת צבע אדום בגן יבנה, חצור.

16:50

מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי ומסוקי קרב תקפו בשעות האחרונות כ-40 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברחבי רצועת עזה. צה"ל ממשיך גם בשעה זו לתקוף משגרים ועמדות נוספות של ארגון הטרור. בדוברות הוסיפו כי התושבים מתבקשים להישמע להנחיות פיקוד העורף המתעדכנות בפורטל החירום הלאומי.

15:45

מטוסי צה"ל תקפו לפני זמן קצר שתי עמדות שיגור מרגמות השייכות לג'יהאד האסלאמי ברחבי רצועת עזה.

15:04

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, פנה היום (ד') לתושבי רצועת עזה דרך עמוד הפייסבוק שלו בשפה הערבית (אלמונסק), בעקבות סיכול בכירי הג'יהאד האיסלאמי - שקידמו ומימוש פעולות טרור נגד ישראל.

המתפ"ש הטיל על הג'יהאד האיסלאמי את האחריות המלאה לפגיעה ביציבות הביטחונית ברצועת עזה, שעלולה להוביל לפגיעה במדיניות האזרחית כלפי הציבור העזתי שמקדמת מדינת ישראל בתקופה האחרונה.

"תושבי עזה, הנהגת הג'יהאד האסלאמי עשתה טעות ועל טעויות משלמים. ההנהגה והאחראים מטיילים בחו"ל ומבתי המלון שולחים את אנשיהם לירות רקטות לעבר ישראל. במקום להגן על הצרכים שלכם, על האופק הכלכלי, על השיפור במצבכם. הם מסכנים אתכם ואת משפחותיכם, על אירועים שקריים שלא נוגעים בכלל לעזה".

14:51

בבית החולים ברזילי מדווחים על 5 נפגעים עד כה. 3 מהם נפגעי חרדה שטופלו ושוחררו ועוד שני נפגעי גוף שנחבלו כתוצאה מריצה לממ"ד בזמן האזעקה.

מדוברות אשכול נמסר כי עד כה נורו למעלה מ-40 רקטות לעבר יישובי אשכול. רקטה אחת פגעה בגג גן ילדים בישוב ונזק קל נגרם. אין נפגעים בגוף.

שאר הרקטות נפלו בשטחים פתוחים מחוץ לישובים.

מרשות שדות התעופה נמסר כי "נמל התעופה בן גוריון פועל כבשגרה. לא קיימת כרגע השפעה על לוח הטיסות. נתיבי הטיסה הותאמו בהתאם לצורך ומתואמים עם חיל האוויר"

14:33

אזעקות ביבנה באזור ראשון לציון ופלמחים.

יירוט כיפת ברזל בשמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen
 יירוט כיפת ברזל בשמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

עקב מתקפת הטילים מרצועת עזה לעבר מדינת ישראל בתגובה לפעילות צה"ל במסגרת מבצע מגן וחץ, הועלתה רמת הכוננות בארגון 'הצלה' לרמה הגבוהה ביותר.

14:22

אזעקות בגוש דן: רמת גן, תל אביב וגבעתיים. צבע אדום נשמע גם באזור.

בעקבות ירי הטילים ומבצע מגן וחץ עמותת נט"ל מתגברת את קו הסיוע. המספר הוא: 1-800-363-363 או באתר האינטרנט של העמותה. הקו מעניק סיוע נפשי לכל מי שחש לחץ, חרדה וזקוק לתמיכה וסיוע נפשי בעקבות המצב.

14:14

רקטה פגעה בבית ריק בשדרות. אין נפגעים בגוף, נגרם נזק לבית.

שיגורים מעזה לישראל / צילום: Reuters, Mohammed Salem
 שיגורים מעזה לישראל / צילום: Reuters, Mohammed Salem

14:07

אזעקת צבע אדום נשמעת בגן יבנה, אשדוד וביישובים בשפלה. פיצוצי יירוטים נשמעים בשמי המרכז. בשדרות מדווחים על נפילה בשטחי העיר.

13:44

כ-36 שעות לאחר חיסולם של שלושת בכירי הג'יהאד האסלאמי, הופעלה היום (ד') בצהריים אזעקת צבע אדום במועצה האזורית לכיש, בשדרות, באשקלון ובשער הנגב. השיגורים התרחשו שעה קלה לאחר שצה"ל תקף אמצעי שיגור של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. מד"א הודיע לאחר המטח כי לא התקבלו דיווחים על נפגעים.

הכסף לג'יהאד והגז שחמאס עלול להפסיד: מנופי הלחץ הכלכלי בעזה 

לשדרות לבדה שוגרו תשע רקטות, כולן יורטו על ידי כיפת ברזל. בתגובה, צה"ל תקף משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברחבי רצועת עזה.

לפי דיווחים פלסטינים, מטוסי חיל האוויר תקפו יעדים בסביבת בית לאהיה וג'באליה שבצפון הרצועה. כרגע לא ברור עד כמה חמאס רוצה להיכנס להסלמה, שהרי אם הוא היה שש לעשות זאת - השיגורים היו מתחילים, כנראה, אתמול (ג').

חמאס בוודאי לוקח בחשבון את החלטתו של מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן על סגירה כבר אתמו, עד הודעה חדשה, של המעברים ארז וכרם שלום לתנועת עוברים וסחורות מרצועת עזה לישראל - ולהיפך. נזכיר כי בספטמבר האחרון, שר הביטחון לשעבר בני גנץ הגדיל את מספר היתרי העבודה והמסחר של פלסטינים תושבי רצועת עזה ב־1,500 ל־17 אלף. מעבר לפועלים, סגירת המעברים משפיעה גם על העברת הסחורות, אחרי שבשנה שעברה הוקלו תקנות העברת מוצרי טקסטיל וחקלאות.

ההחלטה הזו מהווה מנוף לחץ על חמאס מכיוון ששיעור האבטלה בעזה עמד על 45.3% ב־2022, יותר מפי שלושה מהמצב ביהודה ושומרון (13.4%). הפערים הללו מוסברים באמצעות הפער הגדול בין היקף המועסקים בישראל. בעת שבה 22.5% מהפלסטינים העובדים שמתגוררים ביהודה ושומרון הועסקו בישראל, 0.8% בלבד מתושבי רצועת עזה שעובדים הועסקו בישראל, כך לפי הבנק העולמי.

החשיבות של הפועלים הפלסטינים שנכנסים לישראל ככלל, ואלו שנכנסים מעזה בפרט על הכלכלה הפלסטינית, היא גדולה משום ששכרם היומי בישראל הוא יותר מכפול מאשר בשטחים הפלסטיניים. לשנת 2023 נכנסה הכלכלה הפלסטינית במצב לא פשוט, לאחר האטה מצמיחה של 7% ב־2021 ל־3.9% אשתקד. לפי הבנק העולמי, הצמיחה הפלסטינית תעמוד בשנים הקרובות על כ־3%.