מחיפה ועד אילת: ברי היין מציעים אפשרות בילוי עדכנית וקלילה

יינות טובים ומנות קטנות ומסוגננות • באילו ברי יין כדאי לבקר? רשימת המלצות

בר היין ''בוקה'' באבן יהודה / צילום: רעי סולש
בר היין ''בוקה'' באבן יהודה / צילום: רעי סולש

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס 

ברי היין, שהתרבו לאחרונה כמעט כמו דגלי ישראל לקראת יום העצמאות, מציעים אפשרות בילוי עדכנית ובלתי פורמלית. בדייט רומנטי או מפגש חברי, בר היין נתפש כפחות מחייב ממסעדה. במקרים של "רעב קטן", לפני או אחרי הופעה, הצגה או קונצרט, הוא עשוי לסגור את הפינה בנעימים, עם כוס יין ונשנוש מעודן.

מהו בר יין?

המקומות שנקראים "ברי יין" נמצאים על רצף שנע מבר עם תפריט משקאות מתוגבר בכמה בקבוקי יין, ועד למוסדות של ממש, עם מרתפים של מאות יינות מרתקים. הדבר נכון גם באשר לאוכל שאמור ללוות את היין. מסרדינים שמגיעים היישר מקופסת השימורים שלהם, דרך מטבח קטן שמוציא צלחות קטנות ומשמחות ועד למטבח מקצועי ומנות שף. אם פעם נאלצנו להסתפק בקרש גבינות או במבחר בשרים קרים, בשנים האחרונות נוספו לתפריטים עוד אופציות נהדרות של שפים מוכשרים. זה טשטוש גבולות שמביא לעיתים לכך שמקום שנוסד כ"בר יין" הופך ל"מסעדה" - וההיפך.

בין ברי היין תוכלו למצוא מקומות היברידיים. בר יין בחנות יין, בחנות תקליטים או בחנות ספרים, בר יין בחלל המתנה למסעדה פופולרית, בר יין שהוא גם מועדון ג'אז או מעדנייה. אהבתם את היין? קחו בקבוק הביתה. אוהבים מוזיקה מסוימת? התקליט על המדף. כך, המושג "בר יין" נותן מסגרת מעורפלת לעולם תוכן שלם. במיטבו, תהיה בבר היין מומחיות שמאפשרת שיחת יין עם הצוות או עם לקוחות נוספים.

בצרפת נפוצים ה- Bar à vin, באיטליה - Enoteca ובספרד ה-Vinoteca או הטאפאס בר. אם אתם חובבי יין, אל תחמיצו ביקור בברי היין המומלצים בערים שאליהן אתם מזדמנים. התפריט יכול להיות אקלקטי או מוקדש לחבל ארץ או לסגנון, כך שתוכלו לכוון את עצמכם לאן שסקרנות החך שלכם פונה. גם בארץ יש מבחר ברי יין שלא יבייש יעדים אירופיים, והנה רשימה של כמה מהמוצלחים ביותר.

היכרות עם הצבע שכבש את הדור החדש של שותי היין
יקב שורק: ממחוללי מהפכת היין הישראלית
מסיציליה ועד רמת הגולן: היכרות עם היינות הוולקניים

חנויות שהם ברי יין בת"א

ג'יאקונדה (פרישמן 73)
בספריית היין הוותיקה של רפאלה רונן וענת סלע תוכלו לטעום ולקנות יינות מינימום התערבות, מהנחשקים בעולם. גן עדן לאוהבי ריזלינג.

בוסר (החשמל 5)
בחנות היין הארכי־מעודכנת של גל יעקובי ותור ורדימון תוכלו לטעום יינות עילית מיבואנים קטנים, כאלה שהסומליירים של העיר אוהבים.

יינות וטעמים (מול בית המשפט)
אחות לחנות הרמת־גנית שמצטיינת במבחר יינות מוקפד. המרפסת הנעימה מושלמת לפני תערוכה או ביקור חולים.

יין בכרם (נחלת בנימין 29)
יינות נהדרים ואוכל פשוט וטוב ברחוב הכי שווה בעיר.

ברי יין של שפים בת"א

סנטי (גורדון 17)
האוכל של השף גיא אריש (מסעדת "משייה") על שולחן מרכזי, היין והמוזיקה שבחר איש היין עידו קסלר. שילוב מופלא של אוכל, יין וסאונד.

תרצה (החלוצים 3)
רז רהב (מסעדת OCD) מגיש את האוכל הנהדר שלו במקום קטן ומלא אווירה, עם היין שבחר אביב חג'ג'.

ג'אנגו (בן יהודה 155)
השף שרון כהן (מסעדת "שילה") עובר את הכביש, ומרשה לעצמו להיות נועז יותר גם בתפריט היין.

וינונה פוראבר (שלמה המלך 2)
דו שיח בין השף אביתר מלכה ואיש היין אלעד שוהם (בר היין "קוט"). קסם של בר אוכל ויין, בפינה מול פלאפל "הקוסם". יינות טבעיים וחצופים לצד יינות יותר מיושבים.

ברי יין ומוזיקה בת"א

קיסה (פארק המסילה)
כיאה למתחם התדר, אחד מהמקומות הנכונים של העיר. קיסה הוא בר ג'אז בהשראה יפנית עם סאונד אנלוגי מרהיב, אוכל של אייל שני וצעירים תל אביביים מקיר לקיר.

חוד המחט (דיזנגוף 225)
וינילים נדירים, קפה דור 3, ויינות סופר מוקפדים שמשלימים אווירה רב־חושית.

קוט (אחד העם 33)
במבנה מרהיב, בין משרדי עורכי הדין, מסתתרת פנינת אירוח. התפריט והשירות של אלעד שהם, מבכירי אנשי היין בארץ, הם אינטליגנטיים ומוקפדים.

בריקס (סינמטק וכיכר גבעון)
בר שכונתי קטן, מתוחכם ומינימליסטי עם מבחר יינות של "דרך היין" השכנה שאצר אורי עוזיהו, לשעבר מסעדת "בר 51". זה מקום עם מחירים נוחים ואווירה נהדרת, ויינות בעיקר מיקבים קטנים.

ריהאב (לוינסקי 47)
מיזם משותף של רימה אוליברה (מסעדת "אואזיס") ואיש היין מינטו לה עם מעדניית "יום טוב" משוק לוינסקי. תמצאו כאן מבחר יינות יוצא דופן עם אווירה של ברוקלין.

שאטו שועל (מלכי ישראל 19)
בר תוסס במתחם העירייה. בניגוד להמלצות הקודמות, פה מדובר בבר גדול יותר, עם מבחר יינות ואוכל גדול יותר. תמיד חי, צעיר וכיף.

ברי יין בחיפה

יין תלפיות (סירקין 24)
בר היין ה"טבעי" הראשון של חיפה. יינות של אמני מינימום התערבות שבחר איל מנסור, לצד האוכל של "פו 26" המסעדה הווייטנאמית המצוינת הסמוכה.

View this post on Instagram

A post shared by Wine Talpiot (@wine_talpiot)

אווירון (שדרות בת גלים 11)
אחרי ההצלחה הסנסציונית של בית הקפה של אורן הורוביץ בשכונה המתחדשת, אך טבעי היה להמשיך את המהפכה עם יין.

חמרמורת (סירקין 27)
בר היין של אילן פרון, האיש שחתום על הרנסנס של שוק תלפיות. זה מקום אינטימי שחי את השעות הקטנות של הלילה, במרכזו מטבח פתוח ומוזיקת פאנק וסול מלווה בו את הסועדים.

טרואר (הנמל 35)
מבחר יינות מצוין בבר חמים, מוקפד ואלגנטי במתחם הנמל הטרנדי. זה מקום קליל עם מגוון רחב של לקוחות, מה שהופך אותו לנעים עוד יותר.

וויין בר (שדרות הנשיא 98)
מוסד היין הנהדר של אנדרה סוידאן, המחנך ואיש היין הוותיק של חיפה. בלי יינות תעשייתיים בתפריט, המקום מציע אווירה מקסימה ותפריט עשיר.

 מילה־מעלה (סירקין 21)
מעדנייה וחנות יין עם מרפסת אירוח נפלאה.

ברי יין בדרום

שאטו ד'אור (הרצל 32, ב"ש)
אור דאי מצליחה בדרכה הייחודית ומלאת הנשמה להנגיש את עולם היין וליצור חוויית אירוח חמה עם יינות קשים להשגה.

פרידה - דברים טובים ויין (יעקב כהן 4, ב"ש)
אבן שואבת לסטודנטים של באר שבע, עם תפריט עתיר יינות בורגון במבנה בלתי צפוי לחלוטין.

יינות אילת (הבורסקאי 17, אילת)
עולם היין של אילת התגלם במשך שנים באיש אחד, ערן לס. בר היין שלו הוא המקום התוסס והעדכני בעיר, עם מבחר יינות נפלא ומנות קטנות וטעימות.

בריי יין במרכז

בוקה (המייסדים 62, אבן יהודה)
הצעקה האחרונה של השרון היא דוגמא לשילוב מופתי: ניצוחו של גל מויאל, תפריט יין נפלא, אירוח ותוכן, מוזיקה ואנשים. ככה הופכים נקודה צנועה בקניון לאבן שואבת.

וויין סטורי (שדרות המכבים 13, מכבים רעות)
טל דותן מייתר את תל אביב, והופך מרכז מסחרי בורגני ורדום למקום שוקק יין וחיים. יינות ממיטב היקבים ואווירה בועטת.