משקיעי מגדלור חשופים ב-36 מיליון שקל לרשת מאפיות שקרסה

בית ההשקעות האלטרנטיביות מחזיק באמצעות קרן אשראי שגייס את רוב החוב של רשת מאפיות שיפון-האופה מבגדד, שפנתה בבקשה להקפאת הליכים

מאפיית "האופה מבגדד"
מאפיית "האופה מבגדד"

ביום חמישי האחרון פנתה רשת מאפיות שיפון לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה להקפאת הליכים לאחר שנקלעה לקשיים. מהבקשה עלה כי לרשת חובות של 62 מיליון שקל, יותר ממחציתם לקרן אשראי של חברת מגדלור, בית השקעות שמניותיו נסחרות בבורסה. המקור שהוביל להסתבכות של שיפון, כך עלה מהבקשה, היה עסקה שהושלמה ביולי 2022 לרכישת רשת "האופה מבגדד", אשר נועדה להרחיב את פעילותה.

"אני שחקן הנדל"ן הכי גדול בפלורנטין": החיים של רן בלינקיס אחרי האקזיט ב־AM:PM
600 מיליון דולר: מה עומד מאחורי האקזיט הענק של משפחת פפושדו בחוות השרתים | בדיקת גלובס

קבוצת שיפון נמצאת בבעלות האחיות התאומות נעמה ימין ושרלי לאלון. הקבוצה מעסיקה כ-300 עובדים ולה 13 סניפים ברחבי הארץ ועוד שבעה סניפים בזכיינות, חלקם תחת מותג האופה מבגדד.

בבקשה שהוגשה באמצעות עורכי הדין של הקבוצה, נדב לב ואביחי אליהו ממשרד נדב לב, נכתב בין היתר כי "בעלות המניות והנהלת החברה הגיעו למסקנה, כי בשל הגירעון המצטבר ונוכח מצב הדברים והקושי התזרימי, החברות אינן יכולות להמשיך עוד בפעילות עסקית רגילה, והן נזקקות לעזרתו של בית המשפט כדי לנסות להביא לשיקומן, באמצעות מינויו של נאמן זמני". בית המשפט התבקש למנות לחברה נאמן שיבחן את שיקומה.

בתחילת השבוע, ביום ראשון החליט השופט אביגדור דורות, מבית המשפט המחוזי בירושלים לתת צו הקפאת הליכים לתקופה של 30 יום ולמנות נאמנים זמניים שילוו את הקבוצה. "לאחר ששקללתי את כלל הנסיבות", ציין השופט דורות, "יש מקום למתן צו הקפאת הליכים זמני ומינוי נאמן זמני, לשם הבטחת הפעלת וניהולה התקין של הקבוצה ושמירה על נכסיה". לתפקיד הנאמנים הזמניים מונו עו"ד אורי גאון ממשרד ב.לוינבוק ושות' ואיתו רו"ח בעז ברזילי.

ההלוואות שהעמידה קרן האשראי של מגדלור  לשיפון, בסך 31 מיליון שקל ובתוספת ריבית של עוד 5 מיליון שקל, מגובות אומנם בבטוחות, אך לא ברור עד כמה הללו יוכלו להשיב את החובות הכבדים לקרן. לפי גורמים המעורים בתהליך, מגדלור היא נושה בכיר ומובטח לפני יתר הנושים, כשלטובתה שיעבוד צף על כל נכסי רשת המאפיות, המוניטין שלה וגם שיעבוד על מלאים וסחורות שברשותה, המוערכים בכ-5 מיליון שקל. בנוסף ניתנו למגדלור ערבויות אישיות של בעלות המניות.

"נקלעה לסחרור בעקבות צ'ק שקפץ"

מגדלור פועלת בתחום ההשקעות האלטרנטיביות באמצעות קרנות גידור, קרנות השקעה בנדל"ן מניב (מקבצי דיור) בארה"ב, קרנות אשראי (P2P) ועוד.

בית ההשקעות, שמוחזק על ידי שלומי אלברג, אסף בנאי, מרדכי וייס (היו"ר) ורן צדיקריו, המשמש כמנכ"ל, הנפיק את מניותיו בת"א בדצמבר 2021. מאז ההנפקה צנחה המניה בכ-80% ומחירה משקף לחברה שווי של 62 מיליון שקל.

גורם בסביבת מגדלור אמר לגלובס, כי "מהלך ההתרחבות העסקית של קבוצת שיפון, שכלל את רכישת האופה מבגדד, רשת שהייתה גדולה ממנה פי שניים, כללה השקעה של סכומי כסף ניכרים בהתרחבות. הקבוצה נקלעה לסחרור בעקבות צ'ק שלה שקפץ באחד הבנקים. ספקים של הקבוצה נבהלו, ועברו לעבוד בתשלום במזומן, מה שיצר מחנק אשראי והוביל לבקשה לבית המשפט".

בבקשה שהוגשה לבית המשפט נכתב בין היתר כי רכישת האופה מבגדד הובילה לתסבוכת עסקית. נתגלו בגינה עלויות לא צפויות של התאמת הכשרויות של המאפיות שנרכשו, כמו כן, לא התקבלו החזרי מע"מ בגין שיפוצים שעברו הסניפים החדשים. הקבוצה גם מצאה אי-התאמות במלאים שרכשה של חומרי גלם, שחלקם התגלו כפגומים או פגי תוקף. ולצד זה נתגלה כשל ארגוני בניהול הסניפים שנרכשו.

בסביבת מגדלור מציינים, כי "הנזק למשקיעי הקרן עדיין לא ידוע. באירועים כאלה צריך לראות אם קבוצת שיפון תמשיך להתנהל כ'עסק חי' ומתפקד. בשלב הנוכחי הנושים, לרבות מגדלור, עדיין 'בתוך האירוע', והקבוצה גם הציבה שמירה למנוע ביזה. ככל שיפעלו במהירות, כך יש סיכוי לאושש את הפעילות. מגדלור לא בורחת ולא הולכת לאף מקום".

גורם המעורה בנושא התקשה להעריך מה סיכוייה של קבוצת שיפון לשרוד את ההליך, "משום שבתור רשת אין להם יתרון יחסי. זו מאפייה בסופו של יום, ואין לה פטנטים ייחודיים בתחום. אם הייתי צריך להעריך, הייתי אומר שבסוף שחקן גדול ירכוש את כלל הפעילות".

לא הפעם הראשונה: הלוואה בעייתית ל-TCM

אין זו ההלוואה הראשונה של קרן אשראי של מגדלור שנמצאת במצב מורכב. בעבר הועמדה שם הלוואה בסך של 42 מיליון שקל לחברת TCM של בני הזוג גבי ושני בר, שהציעה למאות ישראלים השקעות ב"נכסים דיגיטליים" באתרי מסחר מקוון, ובהן הקמה והשבחת חנויות באמזון ובשופיפיי.

את ההלוואה ההיא, שנועדה לסגור חוב קודם של TCM, העמידה מגדלור בריבית של 13% וכנגד שיעבודים של "נכסים טכנולוגיים משמעותיים". אלא שתנאי ההלוואה הופרו בחודש אפריל 2022, לאחר שהחברה של בני הזוג בר לא עמדה בתשלומים והפכה למעשה לחדלת פירעון.

מגדלור, שהגישה באוקטובר אשתקד בקשה לאכיפת השיעבוד, טוענת כי TCM הפרה את ההסכם זמן קצר לאחר שנחתם, ואף סירבה להעביר מידע על מצבה. בדיון שהתנהל בבית המשפט אמר בא כוחה של מגדלור, עו"ד רונן מטרי, ממשרד מטרי, מאירי, וכט ושות', כי החברה נמצאת ב"פרפורי גסיסה", שכן "הנושים עטים על החנויות ומתחילים לעקל".

בני הזוג בר עברו בחודש אוגוסט שעבר לארה"ב, לטענתם כדי להגדיל את ההזדמנויות ולגייס הון לחברה. אולם 140 מתוך 400 המשקיעים של החברה חוששים כי השקעתם, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ירדה לטמיון, ופנו בנובמבר לבית המשפט על מנת לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד החברה, אשר מונתה לה נאמנת.