רווח של 2 מיליארד שקל לבנק הפועלים ברבעון: זינוק של כ-50% בהכנסות מריבית

הבנק רשם ברבעון הראשון תשואה להון של 17% וחוזר לחלק דיבידנד בשיעור של 40%, שיעמוד על 803 מיליון שקל • עיקר הרווח מגיע מהכנסות של 4 מיליארד שקל מהריבית, כשתיק האשראי צמח ב-1.5% בלבד

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים  הציג ברבעון הראשון של שנת 2023 רווח נקי בסך 2 מיליארד שקל, זינוק של 21.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה ברווח נבעה מגידול בהכנסות שנרשם על רקע הצמיחה בפעילות הליבה של הבנק ושינויים בפרמטרים המאקרו-כלכליים, בעיקר עליית הריבית והאינפלציה שהשיאה הכנסות כתוצאה מנכסים המוצמדים למדד.

דוחות הבנקים גילו: זה המוצר שהציבור בורח ממנו
ההכנסות מריבית זינקו: רווחי שיא לדיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי 
המנכ"לית האחרונה בבנקים עוזבת, זו המורשת שתשאיר אחריה

הרווח הגבוה הביא לתשואה להון של 17%, וכתוצאה הבנק הגדיל את שיעור הדיבידנד לציבור ל-40% מהרווח הנקי ויחלק דיבידנד לציבור בעלי המניות בהיקף של 803 מיליון שקל.

את מירב הרווח רשם הפועלים כתוצאה מההכנסות הגבוהות מריבית, שזינקה בשנה האחרונה מ-0.1% ל-4.25% וצפויה לעלות היום שוב. הפועלים רשם גידול של 47% בהכנסות מריבית לכדי סכום של יותר מ-4 מיליארד שקל. 

ירידה בקצב צמיחת האשראי

מנגד, את השלכות הריבית הגבוהה הרגישו בפועלים בירידה בקצב צמיחת האשראי, וזאת לצד החלטה בבנק, בהמשך למגמה של הרבעונים האחרונים, לייצר גידול מתון יותר מבעבר בתיק האשראי. הבנק המשיך ברבעון הראשון במגמת צמיחה אחראית תוך איזון בין מרכיבי סיכון, רווחיות וצמיחה ובהלימה לאי-הוודאויות בשווקים ולשמירה על מדדי אשראי איכותיים וחזקים התואמים את תיאבון הסיכון של הבנק: בהתאם, תיק האשראי צמח ברבעון הראשון בשיעור של 1.5% במספר מגזרי פעילות בהובלת האשראי העסקי (שצמח ב-5% מתחילת השנה) תוך שמירה על מדדי אשראי איכותיים וחזקים.

הוצאות להפסדי אשראי: ברבעון הראשון הבנק המשיך להגדיל את ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי לאור עליית אי- הוודאות בתנאים הכלכליים וההסתברות להאטה כלכלית. בהתאם, סך ההוצאות להפסדי אשראי הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-185 מיליון שקל. האשראי לדיור הסתכם ב-128.7 מיליארד שקל לעומת 127.7 מיליארד שקל בסוף שנת 2022, עלייה בשיעור של 0.8%.

כתוצאה מההבנה בציבור שהוא יכול להשיג תשואה גבוהה גם במוצרי חיסכון אחרים כמו קרנות הנאמנות הכספיות בעקבות עליית הריבית, נרשם גידול מתון יחסית בפיקדונות הציבור. הפיקדונות של הלקוחות הפרטיים בישראל הסתכמו ב-242.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-238.3 מיליארד שקל בסוף שנת 2022, עלייה בשיעור של 1.8%.