מצטרפים ל-300 הכלכלנים: בכירי האוצר לשעבר נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים

לאחר ש כ-300 כלכלנים בכירים יצאו אתמול נגד תקציב המדינה הכולל הגדלה משמעותית בתקציבים למגזר החרדי - 120 בכירי משרד האוצר ואגף התקציבים לשעבר מצטרפים היום ומתריעים גם הם מפני הנזק שייגרם לכלכלה בשל העברות הכספים הקואליציוניים: "ינציחו מעגל של תלות ברווחה במקום לטפח עצמאות"

ירום אריאב, יואל נווה, טלי ירון-אלדר / צילום: ששון תירם, איל יצהר
ירום אריאב, יואל נווה, טלי ירון-אלדר / צילום: ששון תירם, איל יצהר

לאחר שכ-300 כלכלנים בכירים יצאו אתמול (א') נגד תקציב המדינה שיעלה השבוע להצבעה וכולל הגדלה משמעותית בתקציבים למגזר החרדי - 120 בכירי משרד האוצר ואגף התקציבים לשעבר מצטרפים היום לאותם כלכלנים ומתריעים מפני הנזק החמור שייגרם לכלכלת ישראל בשל העברות הכספים הקואליציוניים במסגרת תקציב המדינה. 

בין החותמים על המכתב שהופץ היום (ב'): ירום אריאב, יואל נווה, טלי ירון-אלדר, עודד שריג, בארי טאף, רן קרול, דיויד גילה, גדעון בר לב, אהרן אהרן, אברהם ביגר, יובל וולמן, אסף אילת, מיכל הלפרין, מיכל פרנק, רענן דינור, יעקב ליפשיץ, אסף אילת, ארנה ברי, דב מישור, ברודט דוד ועוד. 

התקציב מגיע לישורת האחרונה: הקשיים הפוליטיים וההערכות באוצר
"נהפוך למדינה נחשלת": מאות כלכלנים נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים
ראש אגף התקציבים נגד העברת הכספים הקואליציוניים לחרדים: "יגדיל את התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה"
בכירי האוצר באזהרה יוצאת דופן נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים

"כאזרחים מודאגים ואנשי מקצוע העוסקים במגזר הכלכלי", כתבו בכירי האוצר לשעבר, "אנו מתריעים בפני ההעברות הכספים בהסכמים הקואליציוניים בישראל. להעברות אלה עלולות להיות השלכות משמעותיות וארוכות-טווח על כלכלת ישראל ועתידה.

"לדאבוננו, ההתרעות של מאות הכלכלנים לא זכו לאוזניים קשובות, והקואליציה ממשיכה ביוזמות החקיקה תוך התעלמות מופגנת מהאזהרות מהארץ ומהעולם לנזקים הצפויים לכלכלה.

"אנו, בכירי משרדי הכלכלה ובוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר, עומדים יחד עם 300 הכלכלנים שמביעים את חששותיהם. אנו מפצירים בקובעי המדיניות ובמקבלי ההחלטות לשקול מחדש את העברות הכספים הללו ולהבטיח שהן יתאימו עם המטרות הרחבות יותר של טיפוח צמיחה כלכלית. הדבר עלול להנציח מעגל של תלות ברווחה במקום לטפח עצמאות". 

"לא רק האוכלוסייה החרדית תיפגע" 

לדבריהם, "עתידה של ישראל כמדינה משגשגת תלוי בכלכלה חזקה וגמישה ובתעדוף השקעות בחינוך, מחקר ופיתוח, תשתיות ויצירת מקומות עבודה. כדי לשמור על עתיד זה, הכרחי שהקצאת הכספים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים תתבסס על עקרונות כלכליים תקינים והבנה כוללת של ההשלכות ארוכות-הטווח.

"הפגיעה ביכולתו של הציבור החרדי להשתלב בשוק עבודה מודרני תפגע, בראש ובראשונה, במצבו הכלכלי של הציבור החרדי עצמו, תקטין את הסיכוי של בוגרים חרדים להתפרנס בכבוד, ותגדיל את שיעור העוני בקרב האוכלוסייה החרדית.

"אלא שלא רק האוכלוסייה החרדית תיפגע: כאשר שיעור ניכר מילדי ישראל אינם רוכשים מיומנויות יסוד, ברור מאליו שמדינת ישראל לא תוכל להמשיך ולהימנות עם הכלכלות המפותחות בעולם.

"בפרט, משרד האוצר חוזה כי כלכלת ישראל תפסיד קרוב ל-6.7 טריליון שקל עד 2060 בגלל העלייה בשיעור האוכלוסייה הנעדרת מיומנויות יסוד ומתקשה להשתלב בשוק עבודה מודרני.

"אנו מאמינים כי רק על-ידי שמירה על עקרונות ממשל אחראי ודמוקרטי עם קבלת החלטות מושכלת והקצאה הוגנת של משאבים, ישראל יכולה לצמוח ולהבטיח עתיד משגשג לאזרחיה", סיכמו הבכירים לשעבר.