דיווחים: המערב שוקל הסכם סיוע ביטחוני "בסגנון ישראל" לאוקראינה

לפי הפרטים המסתמנים, מדינות המערב יחתמו על שורת הסכמים ביטחוניים שיעניקו עדיפות לאספקת נשק מתקדם לאוקראינה ולסיוע ביטחוני במיליארדים • זאת בדומה להסכם הביטחוני בין וושינגטון לירושלים, במסגרתו מקבלת ישראל גישה לטכנולוגיה מתקדמת אמריקאית, מטוסי קרב ותחמושת - כל זאת מבלי שהיא מחויבת לכך רשמית וללא חברות בנאט"ו

מטרת ההסכם היא למנוע מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ''להאריך את המלחמה'' / צילום: Associated Press, Susan Walsh
מטרת ההסכם היא למנוע מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ''להאריך את המלחמה'' / צילום: Associated Press, Susan Walsh

מדינות המערב ובראשן ארה"ב שוקלות לחתום על הסכם סיוע ביטחוני "בסגנון ישראל" בעבור אוקראינה - כך מדווח היום (ב') העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל".

לפי הפרטים המסתמנים, אוקראינה לא תצטרף לנאט"ו בעתיד הקרוב, אך מדינות המערב - ובראשן ארה"ב - יחתמו עמה על שורת הסכמים ביטחוניים בילטרליים המעניקים עדיפות לאספקת נשק מתקדם למדינה ולסיוע ביטחוני במיליארדים בשנים הקרובות. "הסכם ביטחון בסגנון ישראל לאוקראינה יעניק עדיפות לאספקת נשק ולטכנולוגיה מתקדמת", אמר לעיתון נשיא פולין, אנדז'יי דודא, המעורב במגעים.

הנשיא האוקראיני הוא הכוכב העליון בפסגת ה־G7 ביפן, סין ורוסיה על הכוונת 
הבנק השני בגודלו ברוסיה פתח סניף ראשון בטהרן, וזו רק ההתחלה 
משרד אחד, 3,900 עורכי דין: מגה-מיזוג בארה"ב מאותת על המגמה העולמית בענף 

העיתון מציין כי במסגרת ההסכם הביטחוני בין וושינגטון לירושלים, המחודש מדי עשור (האחרון שבהסכמים תקף לשנים 2019-2028 ועומד על כ-38 מיליארד דולר), מקבלת ישראל גישה לטכנולוגיה מתקדמת אמריקאית, כולל מטוסי קרב. ארה"ב גם מספקת תחמושת באופן שוטף לישראל ונכונה להפעיל "רכבת אווירית" במקרה של מלחמה. כל זאת מבלי שהיא מחויבת לכך רשמית וללא חברות ישראל בנאט"ו.

לפי הדיווחים, מי שניסחו את ההסכם בחודשים האחרונים הם מזכ"ל נאט"ו לשעבר הדני אנדרס פו רסמוסן, ואנדרי ירמאק, אחד מיועציו הבכירים של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. ההסכם - שייערב חתימה מצד ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת - עשוי להיחתם כבר בפסגת נאט"ו הקרובה בחודש יולי בווילנה בירת ליטא.

ההסכמים יפרטו את התמיכה הביטחונית של מדינות במערב, אך לא יכללו מעורבות של הארגון עצמו בסיוע צבאי לאוקראינה. לפי העיתון, האתגר של המערב הוא כיצד להפוך את אוקראינה לכלי עוצמתי במאבק נגד שאיפות המלחמה של רוסיה, מבלי "לשבור את הכלים" מול המדינה ולצרף את אוקראינה לנאט"ו. גם כיום הברית מבהירה כי כל מדינה "חופשית לספק נשק" לאוקראינה, אך כי הדבר אינו נעשה על ידה באופן רשמי.

הרוסים: יהיה מדובר ב"סיכון עצום" מצד המערב

בימים אלו דורשים האוקראינים לראשונה סיוע אווירי ואספקת מטוסי קרב מתקדמים מארה"ב וממדינות אחרות. ארה"ב כבר הביעה נכונות לאמן טייסים אוקראינים, והדלפות בדבר אספקה אפשרית של מטוסי קרב התפרסמו בתקשורת האמריקאית. הרוסים הגיבו במהירות ואמרו כי יהיה מדובר ב"סיכון עצום" שהמערב ייקח על עצמו, אם יסכים לספק מטוסי קרב לאוקראינה.

לפי העיתון, "מקור בממשל האמריקאי אמר כי הדיון במודל הישראלי צמח כדרך לדאוג לאינטרסים הביטחוניים הבסיסיים של אוקראינה, מתוך הבנה שהיא לא תצטרף לנאט"ו בקרוב". אך הוא הבהיר כי עדיין מתקיימים דיונים בנושא. ישראל, מזכיר העיתון, היא בעלת הברית הגדולה ביותר של ישראל במזרח התיכון והמדינה שמקבלת את הסיוע הביטחוני הגדול ביותר מהממשל האמריקאי לאורך עשורים.

המטרה של הסכם ביטחוני שכזה, המבטיח סיוע רב לאורך זמן, היא למנוע מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "להאריך את המלחמה" מתוך מחשבה שהתמיכה האמריקאית והאירופית באוקראינה תישחק, נכתב. במיוחד לקראת הבחירות בארה"ב בשנה הבאה. "רוסיה חייבת להבין שלאוקראינה יש ערבויות ביטחוניות ושהן לא הולכות להיעלם בגלל עייפות ושחיקה במערב", אמר דודא, אחד הקולות הבולטים ביותר למען תמיכה צבאית במאבק של אוקראינה נגד רוסיה, שפלשה אליה בפברואר 2022. "אוקראינה זקוקה לתמיכה חד-משמעית", אמר ירמאק לעיתון, עד שהיא תצטרף לנאט"ו. רוסיה הגדירה הצטרפות שכזו כ"קו אדום".