באוצר נפרדים מהכלכלנית הראשית, אבל בקושי התחילו באיתור מחליף

שירה גרינברג תסיים השבוע את תפקידה כראש אגף באוצר, אולם הליך איתור המחליף נמצא בחיתוליו • התפקיד מצטרף לשורה של כסאות ריקים בצמרת הכלכלית בישראל

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

במשרד האוצר ערכו ביום ראשון טקס פרידה מהכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, שתסיים כהונה של 4.5 שנים בסוף החודש. על הרמת הכוסית החגיגית העיבה העובדה שלגרינברג טרם נמצא מחליף, ונראה ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', עוד לא ממש התחיל לעסוק במינוי החשוב. גורמים במשרד אומרים שהליך האיתור נמצא ממש בחיתוליו.

להתרחק מיזמיות נדל"ן: מנהל קרנות הגידור ממליץ איך להכות את השוק | ראיון 
הממשלה אישרה: הקמת תחנת קסם וקידום חידוש ייצור החשמל ברידינג 
מכשול בעסקת הפניקס-צרפתי? "המחיר צריך לעלות ב-50%" | בלעדי

המשמעות היא שבעוד מספר ימים כנראה שתישאר משרת הכלכלן הראשי באוצר בלתי מאוישת. גרינברג עמדה כסמן הימני מבין אנשי המקצוע באוצר בעמדתה נגד הרפורמה המשפטית של הממשלה והייתה הראשונה במשרד להתריע מפני הנזקים הכלכליים הצפויים אם תעבור החקיקה.

במהלך הטקס אירעה תקרית חריגה כאשר מנכ"ל האוצר הקודם, רם בלינקוב, אמר שהביקורת שהשמיעה גרינברג כלפי השלכות הרפורמה המשפטית הייתה רועמת במיוחד "על רקע שתיקת הכבשים" במשרד, כאשר הביקורת שלו הופנתה כלפי שאר ראשי האגפים באוצר.

לפי הערכות באוצר, סמוטריץ', שהוא ממובילי המהפכה המשפטית בממשלה, מעוניין כעת למצוא מחליף לגרינברג עם עמדות נוחות יותר עבורו. אלא שבינתיים נראה שלא מטריד אותו להותיר את התפקיד בלתי מאויש. בדיוק כמו ברשות לניירות ערך, שגם נותרה ללא יו"ר מאז פרישת ענת גואטה בשל הסחבת בהליך המינוי של סמוטריץ'. גם מנהל רשות המסים ערן יעקב צפוי לפרוש בקרוב וטרם נמצא לו מחליף.

באופן מסורתי, לתפקיד הכלכלן הראשי באוצר מגיעים מועמדים פנימיים שצמחו בתוך האוצר. גם כיום, יש כמה גורמים באגף תקציבים באוצר שהיו מעוניינים להגיע לתפקיד.

עתיד מאקרו מטריד, ואף אחד שיבחן אותו

לפני כשבועיים, רגע לפני אישור תקציב המדינה, גרינברג הודיעה על הפחתת תחזית הכנסות המדינה והאטה בצמיחה. דווקא בעת מאתגרת מבחינת נתוני המאקרו, הגורם באוצר שאחראי על התחזיות והמחקרים עלול להישאר בלתי פעיל בתקופה הקרובה.