הסטארט-אפ שקיבל אישור FDA וחברת התרופות שמגיעה לנאסד"ק

החברה הישראלית Pathkeeper קיבלה אישור למערכת לניתוחי עמוד שדרה ללא קרינה • חברת אליסיו התמזגה לשלד בורסאי בנאסד"ק והציגה תוצאות ראשוניות טובות בתרופה לטיפול בסרטן • גיוס ושינוי שם לחברת הסוכר החלופי • השבוע בביומד, מדור חדש 

חדשות הביומד (בעיגול: אסף סגל) / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
חדשות הביומד (בעיגול: אסף סגל) / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המערכת שתסייע למנתח בזמן אמת בחדר הניתוח 

חברת הסטארט-אפ הישראלית Pathkeeper קיבלה את אישור ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) למערכת ניווט לניתוחי עמוד שדרה ללא קרינה.

המערכת משלבת מצלמת תלת-ממד העוקבת אחר כל חלקי עמוד השדרה וחוליות הגב ואחר תנועת כלי המנתח לאורך כל ההליך. התמונות מנותחות באמצעות AI (בינה מלאכותית) ומשווה אותן עם סריקת CT שבוצעו לפני ניתוח. שיתוף הפעולה נוהל באמצעות "הדסית" - חברת המסחור וזרוע החדשנות של המרכז הרפואי הדסה.

"מפתחי בינה מלאכותית התרחקו מהמוח האנושי כמקור השראה. כדאי שיחזרו אליו" | חזית המדע
המשקיעים נוטשים את תאי הגזע לטובת תרופות למניעת השמנה | ניתוח
הגרף שנותן תקווה למדד הביוטק והחברה הישראלית שגייסה 26 מיליון דולר 

המערכת מאפשרת למנתח בחדר הניתוח לראות בכל רגע נתון היכן נמצאים כלי הניתוח ביחס לעמוד השדרה ולעצבים, על מנת למנוע את הצורך בהדמיה מבוססת קרינה.

המערכת פותחה על ידי היזם ארז למפרט, מומחה בתחום ההדמיה הרפואית התלת-ממדית וד"ר ג'וש שרודר, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי הדסה. למפרט שימש כדירקטור למחקר ופיתוח ב-Align Technology היצרנית של סורק השיניים "D Invisalign 3", והוביל את הפיתוח של המוצר בישראל. שרודר, הוא מנתח ותיק של עמוד השדרה במערך האורתופדי בהדסה.

"בפעם הראשונה שפגשתי את ג'וש, הוא אמר לי: 'אם אתה מסוגל ליצור משהו דומה לסורקי השיניים התלת-ממדיים שעבדת עליהם, אך לשימוש בתחום ניתוחי עמוד שדרה, זה ישנה את פני ניתוחי עמוד השדרה ברחבי העולם"', מספר למפרט. "זו הייתה בעיטת הפתיחה של שיתוף פעולה אינטנסיבי, כמה שנים של סיעור מוחות ומחקר ופיתוח, שהובילו בסופו של דבר ליצירת הטכנולוגיה".

"הדסית", החברה למסחור וחדשנות של המרכז הרפואי הדסה, ליוותה את שרודר וחברת Pathkeeper החל משנת 2019 במטרה לקבוע מסגרת לשיתוף פעולה מתאים שיתמוך בחברה בשלביה הראשונים. Pathkeeper התקבלה לקבוצה הראשונה של אקסלרטור הדסה המופעל על יד IBM Alpha Zone. המערכת הוכנסה לשימוש בשלב בחינת הבטיחות בחדר הניתוח בהדסה וד"ר שרודר עושה בה שימוש, כרגע תחת הגדרה של ניסוי קליני.

Pathkeeper פועלת בערך באותו תחום של חברת מזור, אשר פיתחה רובוט ניתוחי לעמוד השדרה, אשר מבצע בפועל את הניתוח בהנחיית רופא. המערכת של מזור מכילה גם רכיב של הנחיה של הרובוט. מזור נמכרה למדטרוניק ב-1.64 מיליארד דולר והפכה לחברה משמעותית בפעילות ניתוחי עמוד השדרה שלה.

אליסיו: מיזוג מוצלח ותוצאות טובות בניסוי ראשוני בסרטן

חברת כלל ביוטכנולוגיה  הנסחרת בבורסה בתל אביב הודיעה היום (א') כי החברה הבת שלה, אליסיו, החלה להיסחר בנאסד"ק בעקבות מיזוג לתוך השלד הבורסאי Angion. ביום המסחר הראשון נרשמה עלייה של 81% במחיר המניה והחברה הממוזגת הנסחרת תחת השם אליסיו, הגיעה לשווי של 158 מיליון דולר. בינואר, כאשר המיזוג הוכרז לראשונה, מניית Angion קרסה וכעת היא חוזרת למעשה למחיר המניה טרם הקריסה.

כלל ביוטכנולוגיה מחזיקה ב-7.5% מהחברה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-94 מיליון שקל, כלומר אחזקתה באליסיו לבדה מהווה כמחצית משוויה. בנוסף לכלל ביוטכנולוגיה אחזקות קטנות בשתי חברות מתוך שלוש שקיבלו אישורי שיווק לתרופות השנה - גמידה סל  ומדיוונד , והיא ממתינה לאישור שיווק לתרופה נוספת, של החברה-הבת ביוקיין.

אילקס חתמה על "העסקה הגדולה ביותר של מערכת הבריאות בישראל" 
תרופה לסרטן של גמידה סל קיבלה אישור FDA 

ב-2021 הגישה אליסיו תשקיף חסוי להנפקה לפי שווי של כמה מאות מיליוני דולרים, על בסיס המוצר הזה וגם מוצר לקורונה שהחלה לפתח, אך הנפקה זו לא יצאה לפועל ובינתיים השוק השתנה, וגם המוצר לקורונה הוקפא.

אליסיו מפתחת תרופות לטיפול בסרטן תוך שימוש במערכת החיסונית ("חיסון לסרטן"). היא מהנדסת במעבדה שלה חלבונים ייחודיים לתאי סרטן, שמופיעים פחות על תאים בריאים, ואז מציגה אותם למערכת החיסון, יחד עם אדג'ובנט (מחזק חיסון) שמביא את האנטיגן ישירות לתוך בלוטות הלימפה.

בעבר חיסונים לסרטן הניבו תגובה חלשה יחסית, אך אליסיו מקווה כי החיסון שלה יהיה יעיל יותר, גם בזכות מנגנון הצגת האנטיגן ישירות לבלוטות הלימפה, וגם משום שהמוצר שלה תוקף כמה חלבונים כאלה בבת אחת.

המוצר הראשון של החברה מכוון לסוגי סרטן הנושאים מוטציות במסלול Kras על פי הערכות החברה, מנגנון זה מעורב בכ-25% מהגידולים המוצקים (כלומר, לא סרטני דם). ניתן לדעת האם סרטן מסויים הוא כזה באמצעות בדיקה גנטית של התאים הסרטניים.

בסוף השבוע הודיעה החברה על תוצאות ראשוניות טובות מהמוצר הראשון שלה. הוא ניתן למטופלים שעברו טיפול מוצלח בניתוח עם כימותרפיה, אך אותרו אצלם שאריות של הגידול המקורי ולכן הם בסיכון לחזרת הגידול. החברה איתרה באמצעות סמנים ביוכימיים, סמנים לנסיגת הגידולים השיוריים. כמו כן אותרה תגובה חיסונית הכוללת תאי T, אצל 87% מהמטופלים, עדות לכך שמערכת החיסון הופעלה.

מתוק לו, מתוק לו: חברת תחליף הסוכר שהודיעה על גיוס ושינוי שמה

חברת דומתוק (Douxmatok) המפתחת תחליף סוכר המבוסס על כמות מופחתת של סוכר בתוספת טכנולוגיה המגבירה את מתיקותו, הודיעה על גיוס של 30 מיליון דולר ועל שינוי שמה ל-Incredo. השם החדש של החברה הוא כשמו של מוצר הדגל שלה, Incredo Sugar.

את הגיוס הובילו Dsm-firmenich Venturing, זרוע ההשקעות של תאגיד Dsm-firmenich ההולנדי הפועל בתחום המזון, הכימיה והבריאות ו-Sienna Venture Capital, קרן ההשקעה בצמיחה של קבוצת סיינה. משקיעים נוספים הם חברת השוקולד פררו, פיטנגו, Teseo Capital ,BlueRed Partners ועוד.

ההשקעה מגיעה לאחר השקה של המוצר של החברה והוא נועד להרחיב את מאמצי השיווק שלה. כיום לחברה שיתופי פעולה עם Batory Foods ויצרנית השוקולד הגדולה ביותר בארה"ב Blommer.

"אינקרדו פיתחה את אחד החידושים המבטיחים ביותר בתחום המזון שראינו - מוצר טעים במחיר נכון ותווית נקייה שיכול להפחית את הסוכר במזונות ללא תחליפים שונים או שינויים בטעם", אמרה איזבל עמיאל אזולאי, שותפה מנהלת ב-sienna venture Capital. "ל-Incredo יש הכל על מנת ש-Incredo Sugar יופיע במוצרים ברחבי העולם, והזרקת ההון שלנו תעזור לתמוך בחברה מונעת המשימה הזו כדי להאיץ את צמיחתה".