אחרי התייקרות של 10%: למה אחוה מורידה את מחיר הטחינה ב-3%?

יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של אחוה: "כל תנודתיות בחומר הגלם מאוד מהותית. אם אני צריך להעלות מחיר שלוש פעמים בשנה, אעשה את זה. אבל כשאני יכול להוריד מחירים, למה לא? אין לי שליטה על המחיר לצרכן, אבל הכוונה היא שהוא ישופר"

טחינה אחוה / צילום: דרור קליש
טחינה אחוה / צילום: דרור קליש

במסגרת גל עליות המחירים שמשתולל בישראל בשנה האחרונה, גם חברת הטחינה אחוה - השחקנית הגדולה ביותר בשוק הטחינה הגולמית בארץ - הודיעה בפברואר האחרון על העלאת מחיר של כ-10%. אלא שכעת החליטו בחברה לשנות כיוון, והודיעו ללקוחותיהם בשוק הקמעונאי על הפחתת מחיר של כ-3%.

מנוי ב-30 שקל לחודש לכל החיים: הפרטים המלאים על מיזם הטלוויזיה החדש נחשפים 
דובי פרנסס: "ההפגנות חשובות, אפילו הלכתי לחלקן, אבל אנחנו במצב חירום מסוג אחר" | ראיון

במכתב שניסח יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של אחוה, נכתב כי "החלטנו דווקא בתקופה זו, על אף מחירי השומשום הגבוהים ושער הדולר, להקל על הצרכנים ולהוזיל את המוצר".

מה עומד מאחורי זיגזג המהלכים? "השומשום בשנה האחרונה כמעט הכפיל את מחירו, אבל במקרה הנוכחי קנינו כמות גדולה מאוד של שומשום. השאלה היא מהן יכולות המימון של המפעל - על זה העניין קם ונופל", מסביר מלאך לגלובס.

לדבריו, "במפעל שלנו, מרכיב חומר הגלם הוא יותר מ-50% מעלות המוצר - אין לנו הוצאות שיווק, אין שכר מנהלים, אין הוצאות מימון. לכן כל תנודתיות בחומר הגלם מאוד מהותית עבורנו. אם אני צריך להעלות מחיר שלוש פעמים בשנה, אני אעשה את זה. אבל כשאני יכול להוריד מחירים, למה לא? אין לי שליטה על המחיר לצרכן, אבל הכוונה היא שהוא ישופר".

שוק הטחינה בישראל מגלגל כ-300 מיליון שקל בשנה וכולל מספר יצרניות גדולות. לפי נתוני סטורנקסט, אחוה מובילה את שוק הטחינה עם נתח שוק כמותי של כ-30%, ואחריה ממוקמות בארכה, טחינה אל ארז, המותג הפרטי (כשהגדולים בהם שייכים לשופרסל ורמי לוי) וטחינה ירושלים. באחוה אומרים כי מחיר ממוצע לק"ג של טחינה גולמית כיום עומד על כ-24 שקל, כאשר המחיר הממוצע שלהם הוא כ-19 שקל לק"ג.

נציין כי החברה מייצרת גם דברי מאפה, ולדברי מלאך, "גם מחירי הקמח והשמן יורדים - אני משלם פחות ממה ששילמתי לפני ארבעה החודשים. לכן בגזרת עוגות השמרים הגברנו החודש מבצעים. בעיניי, כשחומר גלם עולה, צריך להעלות מחיר לצרכן. כשמחיר חומר הגלם יורד, צריך להוריד מחיר. ואצל כולם השומשום הוא אותו שומשום".

אחוה מעסיקה 235 עובדים בשלושה מפעלים באריאל, המייצרים טחינה גולמית, חלוה, דברי מאפה וסירופ לשתייה. מדי שעה מיוצרים במפעל כ-4 טון טחינה גולמית, והחברה משווקת לרשתות המזון בארץ ולמרבית מדינות העולם.

גרופר מתרחבת להולנד

חברת המשקה האורגני גרופר חתמה על הסכם הפצה עם שותף מקומי בהולנד בהשקעה של 5.5 מיליון שקל, שבמסגרתו המשקה יימכר החל מהחודש הבא ב-300 נקודות מכירה. בארץ המשקה נמכר בכ-2,000 נקודות מכירה, ביניהן שופרסל, סבן אילבן, am:pm, רשת שופרסל green, טיב טעם, ניצת הדובדבן, דור אלון וסופר יודה.

בנוסף, החברה יצאה לסבב גיוס המונים במטרה להמשיך את מגמת ההתרחבות באירופה ב-fundit, ועד כה גייסה במסגרתו כ-1.5 מיליון שקל, שישמשו להגדלת מספר נקודות ההפצה ל-2,000, הוספת טעמים, הורדת עלויות ייצור באמצעות שימוש בפחיות, קמפיין שיווקי ופיתוח מוצרים חדשים.

"חלק משמעותי מההתפתחות של גרופר הוא הקהילה שלנו, שמלווה אותנו מימי הדסטארט", אומר לירון קופר, סמנכ"ל המוצר בחברה. "זו הסיבה להחלטה שלנו לחזור לגיוס המונים שני". 

מצנח הזהב

גיורא בר-דעה, שכיהן עד לפני כחודשיים כמנכ"ל ונשיא קבוצת שטראוס, מצטרף לדירקטוריון קבוצת רב-בריח במקום רוני מילוא, שביקש להתמקד בתפקידו כיו"ר דירקטוריון חברת חוצה ישראל.

גיורא בר דעה / צילום: איל יצהר
 גיורא בר דעה / צילום: איל יצהר

חגי טל מונה למנכ"ל נגב אקולוגיה. קודם לכן כיהן כבכיר בשב"כ ומנכ"ל דרך ארץ (מפעילת כביש 6).

חגי טל / צילום: רפי דלויה
 חגי טל / צילום: רפי דלויה

עוז ברקוביץ, 44, יוביל את פעילות אבטחת המידע במגזר הביטחוני בסיסקו ישראל.

עוז ברקוביץ' / צילום: יח''צ סיסקו ישראל
 עוז ברקוביץ' / צילום: יח''צ סיסקו ישראל

אודי כהן קשי, 35, יוביל את הפעילות ההנדסית בתחום אבטחת מידע לשותפים העסקיים של סיסקו.

אודי כהן קשי / צילום: יח''צ סיסקו ישראל
 אודי כהן קשי / צילום: יח''צ סיסקו ישראל

קבוצת בלוסטון-לייב ניישן, המתמחה בהפקות ותוכן, ביצעה שורת מינויים: נוי אלוש ישמש כסמנכ"ל התוכן המוזיקלי, יהונתן גדול ודן וינברג יכהנו כמנכ"לים משותפים בחטיבת הלקוחות, ואלון ארמר ישמש כסמנכ"ל שיווק ושיתופי פעולה טיקטמאסטר.

לירן ליברמן מונה לסמנכ"ל פיתוח עסקי בסטארט-אפ Humanz, שפיתח פלטפורמת משפיענים מבוססת AI. לאחרונה גייסה החברה 5 מיליון דולר, מה שמביא את סך גיוסיה עד כה ל-17 מיליון דולר.

עומר רוף מונה למנהל פיתוח עסקי בתחום בריאות דיגיטלית במעבדת החדשנות של ענקית הביטוח היפנית סומפו בישראל.

עומר רוף / צילום: סומפו
 עומר רוף / צילום: סומפו

קרן יפה מונתה לסמנכ"לית שירות וחוויית לקוח בחברת סיבוס-סודקסו.

חדשות טובות

בערב הגאלה השנתי של ידידי שיבא, שהובילה מנכ"לית אגודת הידידים ורד גרינבוים, לקחו חלק כ-1,400 אורחים, ונתרמו כ-10 מיליון שקל - שיוקדשו למרכז השתלות האיברים בשיבא. האירוע נערך תחת הכותרת "75 שנה לשיבא", ובמהלך הערב הוצגו הישגיו פורצי הדרך של המרכז הרפואי.

אילן גרינבוים, משה אדרי וגבי רוטר / צילום: רפי דלויה
 אילן גרינבוים, משה אדרי וגבי רוטר / צילום: רפי דלויה

אורח הכבוד היה איש העסקים האמירתי מוחמד אלאבר, יזם ויו"ר AMAAR Group שפיתחה את אזור הדאון טאון בדובאי, ומי שאחראי בין היתר לבורג' חליפא.

לאורך הערב האורחים נהנו מהופעות של שירי מימון, מירי מסיקה ואמיר דדון, ומקטע הומוריסטי של ליאת הרלב, שהתבסס על דמותה כאירנה מ"ארץ נהדרת".

יורם טיץ, ורד גרינבוים ופרופסור קרייס / צילום: רפי דלויה
 יורם טיץ, ורד גרינבוים ופרופסור קרייס / צילום: רפי דלויה

יפעת ואורי לוין / צילום: רפי דלויה
 יפעת ואורי לוין / צילום: רפי דלויה