מה הוביל לירידה המפתיעה באינפלציה ואיך יגיב בנק ישראל בהחלטת הריבית הקרובה?

מדד המחירים לחודש מאי הפתיע לטובה עם קצב שנתי של 4.6% - נמוך משמעותית מההערכות המוקדמות • כלכלנים מנתחים מה קרה למחירי המזון וההנעלה, ומספקים תחזית להחלטת הריבית ב-10 ביולי

מדד המחירים לצרכן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים לצרכן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי 2023 ב-0.2%. כך מפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-4.6%. הנתונים הללו חיוביים מהתחזיות המוקדמות, אשר ציפו לעלייה של 0.4%-0.6% ולמעשה להשאיר את המדד סביב קצב שנתי של 5%.

מה עומד מאחורי הנתון המפתיע, האם זה צפוי לקרות גם בחודש הבא ואיך תושפע החלטת הריבית של בנק ישראל בעוד שלושה שבועות?

״המבצעים של חג שבועות השפיעו״

"המדד ממשיך להפתיע, חודש שעבר הפתיע כלפי מעלה וכעת מפתיע כלפי למטה", קובע יונתן כץ, האסטרטג הראשי בבית ההשקעות לידר שוקי הון בשיחה עם גלובס. את הירידה המפתיעה מסביר כץ בסעיף המזון, שלא עלה כפי שציפו בשווקים. גם מחירי הביגוד ירדו באופן חריג ואף באופן עונתי מדובר על ירידה יוצאת דופן, לדבריו.

לפי גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, סעיפי מזון, ההלבשה והנעלה היו הגורמים המרכזיים להפתעה הדרמטית כלפי מטה במדד ואיפשרו את הירידה במדד המחירים מעבר למצופה בשווקים. "למרות הכרזות על העלאות מחירים נרחבות החל מחודש מאי, נראה כי ההוזלות לקראת חג השבועות הכריעו, וסעיף המזון נותר בחודש מאי ללא שינוי", אומר בית אור.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מסווג את העליות המחירים לקטגוריות: "ירידות המחירים נרשמו בתחומי סעיפים "הסחורות" כמו ריהוט וציוד לבית והלבשה והנעלה. אלו היו סעיפים שתרמו להפתעה במדד". לעומת סעיפי ה"סחורות" שירדו, בפמן מציג שבסעיפי "השירותים" נרשמה עלייה, כמו לדוגמא חינוך, תרבות ובידור, שעלה ב-0.6%.

מודי שפריר, אסטרטג שווקים ראשי בבנק הפועלים, מחזק את ההבנה שהפער במדד החודש נבע "מרכיב הלבשה והנעלה (0.8%-), לעומת עלייה עונתית חדה והערכה שהוא יעלה בכ-3%".

מה יעשה כעת בנק ישראל?

כץ מלידר שוקי הון טוען שכרגע אין סיבה להעלות את ריבית בנק ישראל ב-10 ביולי, מועד החלטת הריבית הבאה. "כבר לפני הפרסום הנוכחי היתה סבירות גבוהה שהריבית בחודש הבא לא תעלה. כעת המדד החיובי מן הצפוי והשקל שנהנה ממומנטום טוב מעידים על השתפרות במאבק של הבנק באינפלציה".

שפריר מהפועלים מדגיש שהשוק תמחר טרם המדד את העלאת הריבית ביולי בהסתברות של כ-60%. כעת מתמחר השוק הסתברות כמעט אפסית לכך.

להערכת בית אור מפסגות, שילוב של מספר גורמים מוביל לכך שבנק ישראל ככל הנראה ימנע מהעלאת הריבית בהחלטה הבאה. הגורמים לכך, לפי בית אור, הם ההפסקה בהעלאת הריבית מצד הפד בארה"ב, הייסוף החד בשער השקל-דולר בתקופה האחרונה והנתונים המעודדים המגיעים כעת ממדד המחירים לצרכן.

האם המגמה תימשך?

"התחזית הראשונית בהראל למדדים הקרובים היא לעלייה של כ-0.2% במדד יוני כאשר ירידה במחירי ההלבשה, הפירות והירקות תתקזז עם עלייה במחירי השכירות והתחבורה", מעריך עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. התחזית למדד יולי היא עלייה של 0.4%-0.3%, כך שהצפי הוא להמשך הירידה באינפלציה בהמשך השנה. קליין מוסר שתחזית האינפלציה שלו ל-12 החודשים הבאים יורדת ל-2.7%, בשער החליפין הנוכחי.

כץ מדגיש שכל המצב הזה תלוי בהתייצבות שער החליפין. "כל עוד נמשיך לראות את שער החליפין מתייצב זה יתבטא בירידה באינפלציה". אך הוא מזהיר כי שער השקל תלוי מאוד בהתפתחויות במצב הפוליטי.