האם מאמצי החברות להחזיר את העובדים למשרד יצילו את הנדל"ן המניב בארה"ב?

שיעורי התפוסה בבנייני המשרדים בארה"ב עומדים על פחות מ־50% מהמצב לפני מגפת הקורונה • החברות הגדולות מנסות להחזיר את העובדים למשרד - חלקן באיומים וחלקן ברעיונות יצירתיים

משרדי סיילספורס / צילום: Shutterstock
משרדי סיילספורס / צילום: Shutterstock

חברת AT&T, שמחזיקה 350 משרדים בארה"ב, הודיעה השבוע לעובדיה כי הם חייבים לחזור לעבוד מהמשרד - אולם רק בתשע ערים, כך על פי דיווח בבלומברג. ההחלטה תהיה רלוונטית ל־60 אלף עובדים, ולפי הערכות, כ־15% מהם, כלומר כ־9,000 איש, יצטרכו להחליט אם לעבור דירה או לוותר על העבודה.

העבודה ההיברידית הפילה את שווי הנכסים המניבים בעולם. ובישראל?
הזדמנות השקעה או סיכון גדול? הצרות של שוק הנדל"ן בניו יורק מרימות ראש בת"א | בדיקת גלובס
הבצורת החמורה זה 500 שנה: אירופה נכנסת לעידן היובש | ניתוח

ההחלטה של AT&T מגיעה על רקע קשיים של חברות רבות בארה"ב להחזיר את העובדים שלהן למשרדים לאחר מגפת הקורונה. רק לפני חודש פרסם מגזין "טיים" כתבה גדולה תחת הכותרת "החזרה למשרד בהיקף מלא מפסידה. העבודה ההיברידית בעלייה". לפי הנתונים שהביא טיים באמצעות The Flex Report, האוסף מידע מיותר מ־4,000 חברות המעסיקות יותר מ־100 מיליון עובדים ברחבי העולם, שיעור האנשים שנמצאים במשרד במשרה מלאה ירד ל־42% ברבעון השני של 2023, ירידה מ־49% ברבעון הראשון.

אולם בשבועות האחרונים נראה שהסנטימנט משתנה, ויותר חברות מנסות להחזיר את העובדים, בשיטות המערבות תמריצים ואיומים.

המשרדים אינם מתאוששים מהמגפה

את הקושי בהחזרת העובדים למשרדים ניתן לראות גם בשיעורי התפוסה של המשרדים - שלא חוזרים לרמה שהייתה לפני המגפה. שיעורי התפוסה בבנייני המשרדים בארה"ב עומדים על פחות מ־50% מהשיעורים לפני המגפה, לפי נתונים של Kastle Systems שפורסמו ב"וושינגטון פוסט". אם ניקח את סן פרנסיסקו כדוגמה, שיעור המשרדים הפנויים בעיר הגיע לשיא של 29%.

לשיעורי התפוסה הנמוכים יש השפעה גם על בנייני המשרדים וגם על המסחר.

נתונים מ־Placer.ai, העוקבים אחר תנועות אנשים על סמך שימוש בטלפון סלולרי, מראים חלוקה חדה בין אזורי משרדים למגורים, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל": "בדאון טאון לוס אנג'לס, תנועת המבקרים ברגל היא 30.7% מתחת לרמות הטרום מגפה, בעוד שתנועת הרגליים של המבקרים במרכז העיר שיקגו נמוכה ב־27.2%. לעומת זאת, באזורי המגורים של סאות' גלנדייל והיילנד פארק ליד לוס אנג'לס ובשכונת המגורים לוגאן סקוור בשיקגו, תנועת הרגליים של מבקרים עלתה וכמעט חזרה לרמות של טרום המגפה.

"משלוחי מזון ממחישים גם הם את השינוי. בשנת 2019, כמעט 95% מהזמנות ארוחות הצהריים של ארגונים בעיר ניו יורק הגיעו מרובע העסקים של העיר, לפי אפליקציית הזמנת המזון Grubhub. השנה הוא ירד לסביבות 85%. בשיקגו, רובע העסקים המרכזי היווה יותר מ־80% מהזמנות הצהריים הארגוניות ב־2019, אך מעט יותר מ־60% השנה".

יש ימים בשבוע שבהם מצב המסחר קשה במיוחד. רוב העובדים, לפי הנתונים שהתפרסמו ב"טיים" בחודש שעבר, מגיעים למשרדים בימים שלישי־רביעי־חמישי. ביום שני, אחרי סוף השבוע בארה"ב, היו רק 24% מהעובדים במשרד, וביום שישי - 7% בלבד. באמצע השבוע התפוסה הממוצעת מטפסת ליותר מ־60%. זו גם הסיבה לכך שרוב החברות אינן משחררות בקלות שטחי משרד - יש ימים בשבוע שבהם המשרד יחסית מלא. חלקן גם חתומות בחלקן על חוזים לטווח ארוך ומתקשות להחזיר שטחים למשכיר או להשכיר בשכירות משנה.

AT&T לא לבד: ענקיות הטק לוחצות

כבר באפריל הודיעה חברת גוגל לכל העובדים שלה כי עליהם לשוב לעבוד מהמשרד שלושה ימים בשבוע. לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", כעת הודיעה החברה כי מי שלא יעמוד בדרישה הזו, הדבר עלול לעמוד לחובתו במשובי ההערכה. לפי הדיווח, מנהלת מחלקת אנשים בחברה, פיונה צ'יקוני, שלחה הודעה ברוח זו לעובדים בשבוע שעבר. על פי פורבס, באימייל ששלחה צ'יקוני, היא כתבה, "אין תחליף לפגישה פנים אל פנים", והוסיפה: "כמובן שלא כולם מאמינים בפגישות הקסם במסדרון, אבל ברור שלעבודה משותפת יש אפקט חיובי".

אפל העולמית הודיעה כבר במרץ האחרון כי חוזרים לעבודה מהמשרד שלושה ימים בשבוע, וכי תבדוק זאת לפי תגי הנוכחות.

מטא, שבבעלותה פייסבוק, אינסטגרם ווטסאפ, הודיעה לעובדים כי חוזרים לעבוד במשך שלושה ימים בשבוע במשרד החל מספטמבר הקרוב. עם זאת, החברה מאפשרת לעובדים שהוגדרו מראש כעובדים מרחוק לשמור על הסטטוס קוו. בהודעה שנמסרה ל־CNN כתבה החברה: "אנחנו מחויבים לעבודה המבוזרת, ואנחנו בטוחים שאנשים יכולים לחולל אימפקט משמעותי גם מהמשרד וגם מהבית. אנחנו מחויבים גם לכוונן את המודל שלנו כדי לעודד שיתוף פעולה, מערכות יחסים ותרבות שנחוצים לעובדים כדי לעשות את העבודה הטובה ביותר".

בחברת סיילספורס החליטו לפעול בשיטת הגזר, והודיעו כי החברה תתרום כסף לצדקה עבור כל יום שבו העובדים יגיעו למשרד. על פי דיווח בפורצ'ן, החברה תתרום 10 דולר על כל יום שעובד יגיע למשרד בין התאריכים 12 ליוני ועד ב־23 בחודש, והיא מתכננת לגייס כך לפחות מיליון דולר לצדקה, ועד 2.5 מיליון דולר. "לתת בחזרה, זה דבר שטבוע בכל מה שאנחנו עושים, ואנחנו גאים לעודד עובדים לסייע לנו לגייס מיליון דולר לעמותות מקומיות", נאמר בהודעת החברה. על פי דיווח בגיזמודו, בכוונת החברה לבדוק את הנוכחות באמצעות תגי הנוכחות של העובדים, אולם לא נקבע כמה שעות אמורים לעבוד במשרד. מארק בניוף, מייסד החברה, התבטא בעבר בגלוי נגד הפרודוקטיביות של עובדים שעובדים מרחוק, ובמיוחד אם הם חדשים.

העובדים מסרבים לוותר על הגמישות

בחברות אולי רוצים לקדם שיתוף פעולה, חדשנות, גיבוש והזדהות עם ערכי הארגון, אולם העובדים, שרבים מהם כבר ארגנו את חייהם סביב העבודה מהבית (למשל עברו דירה, הוציאו ילדים ממסגרות חינוכיות וכו'), מסרבים לוותר על הגמישות. בחלק מהמקרים נשמעו תגובות קשות לרצון של החברה להחזיר אותם לעבודה.

במכתב פתוח שעליו חתמו יותר מאלף עובדי אפל הם כתבו למנהלי החברה: "באימייל הראשון ששלחתם בנוגע לחזרה לעבודה, כתבתם על סרנדיפיטי שנובעת מהפגישה עם קולגות כשכולם נמצאים במקום אחד, אבל לא כולנו נמצאים במקום אחד. יש לנו הרבה משרדים, ולפעמים משרדים ייעודיים לתחום מסוים. גם העבודה בסילואים נפרדים היא חלק מהתרבות שלנו".

עובדים ב־AT&T אמרו לבלומברג כי המדיניות שעליה הכריז המנכ"ל סטנקי משמעותה בעצם פיטורים - אבל בלי הכיסוי התקשורתי הגרוע. "אלה פיטורים בעור כבש של החזרה לעבודה", אמר מנהל בחברה. עובד אחר טען שהתזמון גרוע במיוחד, שכן בקיץ מחירי הדיור עולים. "ההחלטה של החברה לכלול את ההגעה למשרדים בהערכת הביצועים של העובדים נתפסת כצעד האגרסיבי ביותר בניסיון להחזיר את העובדים הביתה", צוטט בוושינגטון פוסט אחד העובדים בגוגל. גם במקרה זה סבורים שרבים יעזבו או יפוטרו.

נראה כי גורלה של העבודה מהבית עדיין לא נקבע והחודשים הקרובים יראו לאן נושבת הרוח.