הודיעה על כוונה להגיע להסדר חוב: המניה שהתרסקה ביותר מ-40%

בול מסחר, הפועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי, בעיקר לחברות ויזמי נדל"ן, הודיעה כי היא מתכוונת לפעול לגיבוש הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה • איש העסקים צחי אבו אמור היה להזרים לחברה, הנמצאת בשליטת רונן בכור, עשרות מיליוני שקלים אולם המו"מ בין הצדדים לא הבשיל

רונן בכור, בעל השליטה, בול מסחר / צילום: יח''צ
רונן בכור, בעל השליטה, בול מסחר / צילום: יח''צ

מניית חברת בול מסחר והשקעות התרסקה ב-44% במהלך המסחר בבורסה (יום ד') ושתי סדרות האג"ח שלה צנחו בעשרות אחוזים לאחר שהודיעה כי היא מתכוונת לפעול לגיבוש הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה, חוב בהיקף של כ-120 מיליון שקל .

"עולים להתקפה": שינוי הכיוון של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם 
עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר לרגב | בלעדי

החברה, שמתמקדת בהעמדת אשראי לתחום הנדל"ן ונשלטת בידי רונן בכור, דיווחה כי הדירקטוריון החליט "להסמיך את הנהלת החברה לפעול לגיבוש הסכמות והסדרים עם מחזיקי אגרות החוב (סדרה א' וסדרה ב') של החברה, וזאת לאור מידע שהתקבל מהנהלת החברה בדבר הערכתה לאי יכולתה של החברה לעמוד בתשלומים למחזיקי אגרות החוב במועדם בשל קשיים תזרימים צפויים עקב פערים בין מועדי הפירעון של אגרות החוב לבין מועדי התקבולים הצפויים מלקוחות החברה. לאור האמור, בכוונת הנהלת החברה לפעול מול מחזיקי אגרות החוב לגיבוש הסכמות כאמור".

המניה צנחה ביותר מ-80% בשנה האחרונה

בול מסחר פועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי, בעיקר לחברות ויזמי נדל"ן. החברה החלה לפעול ב-2009 וגייסה בהנפקת מניות לפני כשנתיים כ-30 מיליון שקל לפי שווי של יותר מ-100 מיליון שקל. בהמשך, גייסה כ-120 מיליון שקל נוספים בהנפקת שתי סדרות אג"ח, בינואר וביוני 2022. הירידות ביום ד' השלימו קריסה של 80% במחיר הממניה מההנפקה .

את הרבעון הראשון של השנה סיימה בול מסחר עם הכנסות מימון נטו של כ-7.1 מיליון שקל, לעומת כ-9.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח כולל של כ-2.2 מיליון שקל לעומת רווח כולל של כ-4.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד .

בקופת החברה היו בסוף מרץ האחרון מזומנים בהיקף של כ-13 מיליון שקל וסעיף "אשראי ללקוחות לזמן קצר" הגיע להיקף של כ-270 מיליון שקל. החברה הגיעה למצבה הנוכחי, ככל הנראה, על רקע עליית הריבית במשק שפגעה ביכולת גיוס הכספים שלה מחד, ובלקוחותיה שמתקשים לעמוד בהחזרים על ההלוואות שלקחו, מאידךי .

איש העסקים צחי אבו תמורת הקצאת כשליש ממניותיה, אולם המו"מ בין הצדדים לא הבשיל ובול מסחר הודיעה בתחילת השבוע כהאחרון י "תקופת הבלעדיות הגיעה לסיומה וכי המשא ומתן שניהלו הצדדים לא הבשיל לכדי התקשרות ".

הענף חווה טלטלה

ענף המימון החוץ בנקאי, שמעניק אשראי למי שבדרך כלל מתקשים לקבלו בבנקים (בדרך כלל באמצעות ניכוי צ'קים), נהנה בשנים קודמות מהתרחבות מרשימה בהיקפי פעילותו ובמספר החברות הפועלות בענף שהנפיקו את מניותיהן בבורסה בת"א. זאת על רקע סביבת הריבית האפסית שהניעה חגיגת צריכה והשקעות במשק. ואולם, בחודשים האחרונים, על רקע הזינוק בגובה הריבית במשק, עלה באופן משמעותי הסיכון בפעילותן של החברות שמניותיהן רשמו בדרך כלל ירידות חדות .

זאת ועוד: בשנה החולפת חווה הענף - שאחראי על קרוב ל-5% מעוגת האשראי במשק - טלטלה לא פשוטה, לאחר ששתיים מהחברות הפועלות בתחום - גיבוי אחזקות ויונט קרדיט , קרסו בעקבות אי סדרים כספיים חמורים בהיקף עשרות מיליוני שקלים שהתגלו בכל אחת מהן. קריסתן של השתיים הוציאה שם רע לענף כולו, שכבר החל ליהנות מלגיטימציה בקרב המשקיעים, ופגעה קשות בתדמיתן של רבות מהחברות הפועלות בו.