הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילה בבורסה; מדד מניות הביטוח נסוג ב-1.3%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.15% ות"א 90 ירד בכ-0.2% • ירידות חדות רשמו אלוני חץ, אנרג'יאן, ורידיס, נכסים ובנין, אקרו, אינטרקיור וקומפיוג'ן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

ירידות קלות נרשמו בנעילת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.15% ות"א 90 ירד בכ-0.2%. מדד מניות הביטוח בלט בירידה של כ-1.3% ומדד מניב ישראל נסוג בכ-1.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

ירידות חדות רשמו בין השאר אלוני חץ , אנרג'יאן , ורידיס , נכסים ובנין , אקרו, אינטרקיור  וקומפיוג'ן. 

מנגד, עליות בולטות רשמו טקטונה , אבוג'ן, פז, אל על , חברה לישראל, גבעות, איי.סי.אל  ורציו.

בשוק האג"ח הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת ובשוק הקונצרני רשמו מדדי התל בונד המרכזיים עליות של כ-0.2%.

16:02

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.4%. ת"א ביטוח צולל ב-1.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-959 מיליון שקל.

בשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת ובשוק הקונצרני רושמים מדדי התל בונד המרכזיים עליות של כ-0.2%.

14:45

המדדים המרכזיים חזרו להיסחר בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.6%. ת"א ביטוח צולל ב-1.8%.

מניית חברת קומפיוגן , העוסקת במחקר וגילוי תרופות ומוצרים דיאגנוסטיים, נסחרת בירידות שערים חדות לאחר שדיווחה כי מטופלת ראשונה בניסוי קליני להוכחת היתכנות של טיפול בסרטן שחלות, נמצא עמיד לטיפולי התרופה.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות שערים קלות. גם תשואות האג"ח הממשלתיות שקליות נסחרות ביציבות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

13:29

המדדים המרכזיים בבורסה עברו להיסחר במגמה מעורבת. ת"א 35 עולה ב-0.1% בעוד ת"א 125 יורד ב-0.1%.

בולטות לחיוב מניות פז נפט , אלקטרה נדלן , לייבפרסון , חברה לישראל  ואפולו פאוור .

מנגד, קרסו נדלן , מגה אור , אלוני חץ  וטאואר , נסחרות בירידות.

חברת חלל תקשורת  הודיעה לנאמני אגרות החוב שלה על דחיית מועד תשלום קרן של אגרות חוב של סדרה טז' ודחיית מועדי תשלום ריבית של אגרות חוב סדרות טז', יז' ו- יח'.

12:15

מדדי המניות בבורסה נסחרים בירידות שערים קלות.

מניית פז נפט  בולטת לחיוב ומזנקת בכ-5% לאחר שדווח כי שפיר הנדסה ביצעה עדכונים בהסכם ההשקעה ההונית בחברת פז.

בשוק המט"ח, השקל צולל מול האירו בכ-1.6% ונסחר סביב 4 שקלים. גם מול הדולר השקל נחלש בכ-1% ונסחר סביב 3.63 שקלים.

11:38

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 125 מאבד מערכו כ-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח צולל בכ-1.2% ות"א פיננסים יורד ב-0.8%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית איי.סי.אל  יחד עם לאומי , פועלים , נייס  ודיסקונט .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות שערים קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות ביציבות.

בול מסחר  מרכזת עניין לאחר שמדרוג הורידה את דירוג המנפיק והאג"ח של החברה מ- Baa3 ל- Ca ומציבה את הדירוג תחת בחינה עם השלכות ללא כיוון ודאי. אמש דווח כי בכוונת החברה לנהל מגעים להסדר חוב, שנתיים בלבד לאחר שהונפקה בבורסה. 

10:26

ירידות השערים בבורסה מתמתנות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ות"א 90 נסחר ביציבות.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.5% ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בכ-1.1% ונסחר סביב 3.98 שקלים.

10:04

המסחר בבורסת ת"א נפתח בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 125 משיל מערכו כ-0.4%.

בולטות לחיוב מניות פז נפט , לייבפרסון ואורמת טכנו .

גם מניית או פי סי אנרגיה  פתחה את המסחר בעליות שערים לאחר שדווח כי החברה תחל היום (חמישי) בהפעלתה של תחנת הכוח צומת , הסמוכה לצומת פלוגות. תחנת הכוח מונעת על בסיס גז טבעי, והוקמה בהשקעה כוללת של כ-1.5 מיליארד שקל.  

מנגד, בולטות לשלילה ישראל קנדה , חברה לישראל , טאואר  ואיי.סי.אל .

08:26

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול המטבעות המרכזיים. מול הדולר, השקל נחלש ב-0.5% ונסחר סביב 3.62 שקלים. מול האירו השקל מתחזק בכ-1.1% ונסחר סביב רמה של 3.97 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח ככל הנראה בירידות שערים קלות, לאחר שאמש המדדים המרכזיים ננעלו בירידות של כ-1% בסיכום יום מסחר תנודתי. את הירידה הבולטת רשמה מניית חברת המימון החוץ בנקאי בול מסחר , שאיבדה כ-44% מערכה לאחר שהחברה דיווחה על כוונתה לנהל מגעים להסדר חוב, שנתיים בלבד לאחר שהונפקה בבורסה.

הרשות להגנת הצרכן הודיעה כי בכוונתה לדרוש מחברות המשקאות הקלים לבטל את העלאות המחירים שעליהן הכריזו לאחרונה. בתגובה, מניית קרור , המחזיקה בכ־70% מחברת המשקאות יפאורה, ירדה בכ־3%.

הממונה על התחרות שוקלת להטיל על שטראוס  עיצום כספי בסך 111 מיליון שקל בכפוף לשימוע. הממונה על התחרות הודיעה על כוונתה לקבוע, בכפוף לשימוע, כי שטראוס ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל בניגוד לחוק התחרות הכלכלית. על משק ויילר עשוי להיות מוטל עיצום בסך 1.5 מיליון שקל. כמו כן הודיעה הממונה על התחרות כי על הטלת קנסות על נושאי משרה בכירים בחברות.

בדרך לקיפאון בהתחלות הבנייה? הנתונים המדאיגים שמסתתרים בדוחות הלמ"ס 

הבורסה תסכם בשבוע הבא את המחצית הראשונה של השנה עם ביצועים חלשים יחסית בהשוואה למדדי וול סטריט, זאת בעיקר בשל חששות המשקיעים מהשפעת קידום הרפורמה המשפטית על כלכלת ישראל.

מול תשואה אפסית של מדדי הדגל בתל אביב בתקופה זו זינק מדד הנאסד"ק מתחילת השנה 38%. ואילו מדד S&P 500 טיפס ב־15%.

אמש בוול סטריט, מדדי המניות נסחרו בירידות שערים ברקע לעדותו החצי שנתית של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שם הדגיש כי הוא צופה עוד העלאות ריבית השנה (הרחבה בהמשך). 

אמזון   ריכזה עניין אמש, לאחר שדווח כי ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב הגישה נגד החברה תביעה בטענה כי היא משבשת את תהליך ביטול מנוי הפריים של לקוחותיה. עוד נמסר מועדת הסחר כי "אמזון מרמה את לקוחותיה ולוכדת אותם במסלול הפריים של החברה תוך כדי שהיא מעכבת את תהליך ביטול מנוי הפריים".

גם מניית אינטל  ריכזה עניין אמש כאשר צללה בכ-6%. זאת לאחר שענקית הטכנולוגיה דיווחה על כוונתה להפוך לחברה לייצור שבבים, במטרה להתחרות בחברת TSMC - יצרנית שבבים מטאיוואן. במקביל, דיוויד זינסנר סמנכ"ל הכספים של אינטל, הוסיף כי אינטל עתידה לשנות את מבנה דיווח התוצאות הכספיות של החברה כאשר חברת שירותי הייצור שלה- IFS, תציג בנפרד את ביצועיה לרבעון, על מנת לייצר שליטה בעלויות ולקצץ כ-10 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות.

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בפסגות, מתייחס להצהרת אינטל ומרחיב: " חברת Intel ערכה אתמול יום משקיעים ובו הציגה את תכנית הפעילות שלה בתחום הייצור בשנים הקרובות. בכוונתה להפריד את פעילות ייצור השבבים ולהציגה כמגזר נפרד. כך היא תוכל למדוד באופן איכותי ומהימן את ביצועי התחום, ללא ערבוב עלויות מול התכנון. הדבר גם אמור לשפר את יכולת החברה לפעול כ-Foundry ולייצר לאחרים, ללא מתן קדימות לפעילות הפנימית. החברה גם מעריכה שהדבר יביא לשיפור תפעולי ויסייע לה להשיג את היעד של הפחתת עלויות בהיקף 8-10 מיליארד$ עד 2025".

עוד מוסיף כרמי כי: "תחום הייצור אמור להכניס לה כ-20 מיליארד $ בשנה הבאה (כולל מכירות פנימיות). כחלק מהפרדת התכנון מהייצור, יתכן כי חלק הולך וגדל מהשבבים של אינטל ייוצרו במיקור חוץ. כך למשל יהיה ה-Meteor Lake שאמור להיות מושק במחצית השניה של 2023, יכלול גם קומפוננטות המיוצרות ע"י TSMC".

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים.  טאואר בולטת עם פער שלילי של כ-4.8% ומנגד לייבפרסון  עם פער חיובי של 3.4%.

החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים הבוקר בירידות שערים קלות.

הבוקר במסחר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד ב-0.2%, והקוספי עולה בחצי אחוז. בסין לא מתקיים היום מסחר לרגל חג סירות הדרקון.

2. שוקי האג"ח

באג"ח הממשלתיות הישראליות נרשמה ירידה חזקה בתשואות בבוקר יום רביעי. תשואת האיגרת ל־10 שנים ירדה ביותר מאחוז לרמה של 3.63%, ובאג"ח לשנתיים חלה ירידה מתונה יותר של 0.15% בתשואה ל־4.13%.

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב נסחרו אמש בתנודתיות בעקבות עדותו של יו"ר הפד בקונגרס. בסיום המסחר תשואות האג"ח רשמו ירידות קלות לאחר שעלו בחדות כשהאג"ח לשנתיים נסחרה סביב 4.70%, והתשואה על האיגרת ל־10 שנים ירדה לכ־3.71%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שוק המט"ח המקומי נסחר בתנודתיות כאשר השקל התחזק קלות לעומת סל המטבעות בתחילת היום. בצוהרי היום המגמה התהפכה והשקל נחלש. הדולר נסחר ברמה של 3.61, המהווה התחזקות של 0.4%. האירו התחזק בכ-1% ועמד על 3.97 שקלים. 

בשוק הסחורות, אמש מחירי החוזים על הנפט הגולמי נסחרו בעליות שערים של כ-2%. הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בירידות שערים של כ-0.3%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI  עומד על 72.3 דולרים, ומחיר הנפט ברנט נסחר סביב 77 דולרים.

בזירת המסחר בקריפטו, המטבעות החזקים נסחרו בעליות שערים חדות, כשברקע בקשת ענקית ההשקעות בלקרוק להנפיק תעודת סל מבוססת ביטקוין בארה"ב. הביטקוין התחזק בכ־7% ונסחר ב־30,078 דולר, בעוד האת'ריום התחזק בכ־5% לשער של 1,877 דולר.

4. מאקרו

אמש יו"ר הפד, ג'רום פאוול, נתן את עדותו החצי השנתית בקונגרס, שם הדגיש כי הוא צופה עוד העלאות ריבית השנה. עוד הדגיש פאוול בנאומו כי "כמעט כל חברי ועדת השוק הפתוח צופים שיהיה ראוי להוסיף ולהעלות את הריבית ברמה כלשהי לפני סוף השנה". פאוול הוסיף כי "האינפלציה התמתנה במידת מה מאז אמצע השנה שעברה, עם זאת הלחצים האינפלציוניים ממשיכים להיות גבוהים ולתהליך הורדת האינפלציה חזרה ל-2% יש עוד דרך ארוכה". 

בבריטניה פורסמו נתוני האינפלציה של חודש מאי. בהסתכלות חודשית, מדד המחירים לצרכן רשם עלייה של 0.7% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.5%. ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד עלייה של 8.7% , ללא שינוי לעומת אפריל ומעל הצפי ל-8.4% במאי. מדד הליבה עלה ב-0.8% במאי, לעומת צפי לעלייה של 0.6%, וב-12 החודשים האחרונים רשם המדד עלייה של 7.1% מעל הצפי ל-6.8%. 

האינפלציה לא דועכת: הלקחים המדאיגים של הכלכלה הבריטית 

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס לנתוני האינפלציה בבריטניה ולהשלכות הנתונים על החלטת הריבית של הבנק המרכזי, שצפויה להתפרסם בצוהרי היום: "בתגובה לנתוני האינפלציה של חודש מאי, עלו הסיכויים לכך שהוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי של אנגליה תעלה את הריבית ב-50 נ"ב ל-5.0% בפגישה מחר ולא ב-25 נ"ב כפי שהיה צפוי קודם לכן. האינפלציה לא ירדה בהתאם לציפיות ונותרה ללא שינוי ברמה של 8.7% ב-12 החודשים האחרונים". 

עוד מוסיף בפמן כי "החשש הגדול יותר נוגע לכך שאינפלציית הליבה עלתה שוב, והגיעה לשיא של 31 שנים של 7.1% ב-12 החודשים האחרונים. זה מבדל את בריטניה מכלכלות מתקדמות אחרות, כולל גוש האירו וארה"ב, שבהן אינפלציית הליבה החלה לרדת. נראה שהאינפלציה השפיעה על שוק העבודה וקביעת השכר במידה רבה יותר בבריטניה מאשר במקומות אחרים". 

בהמשך היום צפויה להתפרסם גם החלטת הריבית בשוויץ. במקביל, צפויים להתפרסם בארה"ב התביעות הראשוניות לדמי אבטלה.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס לעליות שנרשמו בשבועות האחרונים בוול סטריט ומסביר: "המניות ממשיכות בראלי, כאשר יותר חברות מצטרפות למגמה. שיעור החברות במדד S&P 500 שהגיעו לשיא של השנה האחרונה עלה לכ-10%, הגבוה מאז אפריל 2022. כפי שקורה לעיתים בשווקים, אופטימיות קצת מוגזמת החליפה פסימיות עמוקה. להערכתנו, זה עשוי להוביל לתיקון, אך אסטרטגית, אנו ממשיכים לצפות לכיוון חיובי במניות".