eBay | ראיון

הישראלי הבכיר באיביי: "ה־AI מאפשרת למוכרים להפיק הרבה יותר בפחות זמן"

ניצן מקל, שמכהן כראש תחום הבינה המלאכותית בענקית הסחר המקוון איביי, מאמין כי הרשתות החברתיות משפיעות על המגמות השיווקיות יותר מהנהוג לחשוב • בראיון לגלובס הוא מסביר מה למד מהן, ולמה עתיד האיקומרס טמון בחוויות התנסות מוקדמת ובמכירה מותאמת אישית

ניצן מקל, ראש תחום הבינה המלאכותית באיביי / צילום: eBay
ניצן מקל, ראש תחום הבינה המלאכותית באיביי / צילום: eBay

לא יהיה מוגזם לומר שבשנה החולפת הבינה המלאכותית משגעת את העולם. היא מגיעה לכל תחום, ואך טבעי הדבר שהיא תסחוף אחריה גם את האיקומרס.

ניצן מקל, הישראלי הבכיר ביותר באיביי, שזה שנתיים וחצי עומד בראש תחום הבינה המלאכותית בחברה, מסביר כי ב־2023 ל־ChatGPT ודומיו יש השפעה מרחיקת לכת על כל הענף. בענקית המסחר המקוון משקיעים בתחום, ובין היתר מתכננים להטמיע טכנולוגיות חדשות מבוססות AI. 

מייסד אולפני דרימוורקס: "ה־AI תשבש את תעשיית הקריאייטיב יותר מכל תחום"

ניצן מקל

אישי: בזוגיות, מתגורר בניו יורק
מקצועי: בעל דוקטורט מאוניברסיטת שיקגו. עבד כמנהל גלובלי בניתוח דאטה בבוסטון סיינטיפיק, סגן נשיא ב־Capital One וסמנכ"ל AI גלובלי בבוקינג.קום. בשנתיים וחצי האחרונות נמצא באיביי
עוד משהו: חובב צילום מתחת למים, יועץ בקרן העולמית לשימור חיות הבר

השפעות הסושיאל

אחת המגמות השיווקיות הבולטות כיום, גם באיקומרס, היא היפר־פרסונליות, כלומר הצעות מותאמות אישית ללקוחות. מקל מייחס את המגמה הזו לדומיננטיות של הרשתות החברתיות. "ככל שאני יותר בטיקטוק, למשל, כך זה משפר את ההמלצות ברמה המיידית", הוא מסביר. "ההשראה לתחומים כמו איקומרס הייתה בעלת חשיבות גדולה בשנתיים האחרונות. באיביי רואים זאת, למשל, במיילים ייעודיים עם המלצות רלוונטיות לכל אחד. באתר עצמו זה גם קיים, וימשיך יותר ויותר.

"כל הרשתות החברתיות עושות הרבה מאוד פרסונליזציה של הפיד, אבל בטיקטוק - יותר מאינסטגרם או פייסבוק - הדינמיקה הפרסונלית משתנה בזמן אמת. הסווייפ (החלקה עם האצבע) שאת עושה עכשיו משפרת את הפרסונליזציה של כל סיפור שתקבלי. לכן, אחרי כמה סווייפס, זה כבר מתאים את עצמו לנושא שאני מתעניין בו כרגע.

"מה שמעניין בכל הפרסונליזציה הוא האתגר שמשותף לכל החברות: השימוש בהיסטוריה קצרת־טווח מול היסטוריה ארוכת־טווח. יש דברים שחיפשת פעם אחת, אבל זה לא אומר שבכל פעם שאת באה לאיביי את מחפשת אותו דבר. לפעמים את מחפשת מתנה לילדה, לפעמים את מחפשת רעיונות לקנייה.

"אם פעם אחת קנית נעליים, ומאז דוחפים לך נעליים, זה יכול לתת תחושה כאילו זה הדבר היחיד שאני רוצה לקנות, וזו בעיה בכל האיקומרס - מחפשים את האיזון. באיביי יש מוכרים וקונים, וחלק גדול מהמשימות שעומדות בפנינו הוא יצירת כלים עבור המוכרים, שבאמצעותם הם יוכלו ליצור מודלים והתנסויות עבור הקונים שלהם.

"בשנה האחרונה התרחשה קפיצה בביצועים של המערכת, בין היתר בזכות האפשרויות שה־ChatGPT מביא איתו. עד לא מזמן תפוז היה תפוז, נעל הייתה נעל. זה לא נתן לנו את היכולת לאפשר למוכרים ליצור התנסויות וחוויה עמוקה יותר כמו שיש עכשיו".

שימוש בהיפר־פרסונליזציה מביא אותנו לסוגיית הפרטיות.
"יש יותר ויותר מגבלות, אבל בטווח הרחוק זה דבר חיובי, מכיוון שזה דוחף את כל חברות האיקומרס, ובכלל חברות, לחשוב על דרכים אחרות לייצר חוויות פרסונליות בלי להשתמש במידע פרטי. השימוש בדאטה באיביי מתבסס על ההסכמות של המוכר או הקונה, ויחד עם זאת חשוב לנו גם להסביר לשני הצדדים מדוע בחרנו להמליץ על מוצר מסוים".

מרחיבים את הכלים

לדברי מקל, המשימה שלו כפולה. "אנחנו רוצים לעשות שני דברים סימולטנית: לעזור למוכרים לייצר תוכן כמה שיותר מהר, ולשפר את האיכות שלו. אלו דברים מנוגדים, כי לרוב, ככל שלוקח פחות זמן לייצר, כך ההשקעה פחותה והאיכות יורדת. לעומת זאת, ככל שמשקיעים יותר באיכות - זה לוקח יותר זמן.

"ה־AI מאפשר לנו לצמצם את כמות הזמן, ולעשות זאת מהר מאוד. אם אתה מוכר 100 דברים בשבוע, זה לוקח זמן. אבל ה־AI מאפשר לעשות את זה ב־30 שניות במקום בכמה דקות, וזה מוביל לשיפור משמעותי בפרודוקטיביות".

איך זה עובד?
"אנחנו מסייעים להם, למשל, ליצור תיאורי מוצר ממוקדים יותר. בעתיד, הם יוכלו לבחור תיאורי מוצר ספציפיים עבור קונים מסוג מסוים, מה שיוביל לאופטימיזציה. בחודש הקרוב נרחיב גם לכיוון של תמונות, כשלמעשה נעזור לקונים לספר לנו מה הם מחפשים, וכך נמצא את הדברים האלה.

"אם בשנה שעברה שחררנו את דור ה־3D, השנה אנחנו לוקחים את זה קדימה, ונוכל לייצר עמלה מאסיבית יותר להמון מוכרים".