הלחץ של הנגיד עבד: הצעת החוק בנושא הריבית על העו"ש הושהתה רגע לפני מליאת הכנסת

אחרי שנגיד בנק ישראל פנה אתמול במכתב דחוף לראש הממשלה בו הביע התנגדות נחרצת להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד, הוחלט שלא לדון היום בהצעה של ח"כ ינון אזולאי • אזולאי הודיע כי ימתין עם ההצעה לשבוע הבא - לאחר שהבנקים ישיבו לדרישות הנגיד

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, רשם היום הצלחה לאחר שהצליח לשכנע הצמרת המדינית-כלכלית להוריד מסדר היום של מליאת הכנסת את הצעת החוק שאושרה בתחילת השבוע בוועדת השרים לחקיקה, לפיה יש לחייב תאגידים בנקאיים בתשלום ריבית על יתרת הזכות בחשבון העו"ש. על פי ההצעה, הבנקים יחויבו בריבית בשיעור מינמלי שיקבע נגיד בנק ישראל ובאישור שר האוצר.

התשובה של מזרחי טפחות ללחץ של הנגיד: ריבית 2% על העו"ש והטבות על המינוס 
הנגיד במכתב חריף לנתניהו: הסר מהשולחן את הצעת החוק בנושא הריבית על העו"ש 
פגישות מרתוניות והצעות חדשות: הלחץ על הבנקים מתחיל לחלחל

רגע לפני שמושב מליאת הכנסת התכנס להצביע בקריאה טרומית על הצעת החוק, ההצעה המדוברת הורדה מסדר היום.

מלשכת ח"כ ינון אזולאי, שהגיש את הצעת החוק נמסר כי "לאחר התייעצות עם יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הקואליציה אופיר כץ, החליט אזולאי להמתין עם העלאת הצעת החוק שתחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרת העו"ש. זאת עד לשבוע הבא, המועד בו הבנקים נדרשים להחזיר תשובה לגבי בקשתו של נגיד בנק ישראל.

"נמשיך להאבק למען הורדת יוקר המחיה, ושיפור מצבם הכלכלי של אזרחי ישראל", הוסיפו אצל ח"כ אזולאי. 

פגישה עם סמוטריץ'

הצעת החוק הזו אומנם הורדה מסדר היום של המליאה, אך היום צפוי הנגיד להיפגש עם שר האוצר, בלצאל סמוטריץ וצמרת משרד האוצר, כשעל פי ההערכות באוצר ינסו לקדם הצעות נוספות על מנת לצמצם את הרווחיות של הבנקים, שהסתכמה ביותר מ-6 מיליארד שקל ברבעון הראשון של השנה. זאת לאחר שלאחרונה הכריז השר כי בכוונתו להטיל מס רווחי יתר על הבנקים בטענה שהרווחים הגדולים שלהם אינם מתגלגלים כראוי ללקוחות.

בסביבתו של סמוטריץ' הסבירו כי מדובר בפגישה שגרתית שנקבעה מראש ולא בפגישה שנקבעה בעקבות מכתב הנגיד לראש הממשלה.

במכתב ששלח אמש, הביע הנגיד התנגדות נחרצת להצעת החוק. הוא טען כי מדובר בפגיעה בעצמאות בנק ישראל, נושא שעלה לא פעם בחודשים האחרונים בעקבות מתקפות של חברי כנסת ושרים עליו. "ההצעה לפיה קביעת הריבית המזערית על העו"ש על ידי נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטרית. בכל, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטרית ובאפקטיביות שלה. הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי המגולמת בהצעת החוק היא חציית קו אדום של ממש וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג", הזהיר הנגיד.

בנוסף, הוא הסביר כי הוא מתנגד להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד. "קביעת מחיר אחיד פוגעת בפעילותם של מנגנוני השוק; גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע ובכל מדכאת תחרות הותייעלות; מעוררת קשיים יישומים משמעותיים בכל הנוגע לאופן חישוב המחיר; והיא נתפסת בעולם כמהלך שלילי שלא הולם כלכלות מתקדמות במדינות מפותחות", כתב הנגיד לראש הממשלה.

"אני חושש כי התערבות בוטה מעין זו בחקיקה עלולה להשפיע לא רק על גופים פיננסיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל, אלא גם על גופים עסקיים בינלאומיים בתחומי הכלכלה האחרים. מיקוד הדיון בצעד בודד בתחום העו"ש, ודאי כאשר הוא מבוצע תוך התערבות בתמחור, אינו אופטימלי עבור הלקוחות", ציין עוד ירון.

הנגיד הזכיר גם את הפגישה הדחופה אליה זימן בשבוע שעבר את מנכ"לי הבנקים, בהם הוא הורה להם לשוב עם פתרונות לסוגיית הריבית על העו"ש, כמו גם לשפר את גלגול הריבית לפיקדונות (בעיקר למשקי הבית) וכן למצוא פתרון שיקלו על משקי בית שנמצאים במשיכת יתר. 

ביקורת מתוך הקואליציה

ההחלטה לדחות את הדיון בהצעת החוק אומנם התקבלה בעקבות התערבות של בכירי הקואליציה, אך היא זכתה במהרה לביקורת מתוך הקואליציה.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, התייחס בדיון שנערך בוועדה להצעת החוק ומתח ביקורת על ההחלטה שלא להביא אותה היום להצבעה בקריאה טרומית. "הצעת החוק נחסמה בלחץ הנגיד והבנקים, ואם זה המצב - כשעושים משהו לטובת האזרחים, אז זה נעצר בגלל לחץ של הנגיד, והממשלה מתנגדת להביא את זה להצבעה - אז בסוף לא נעשה שום דבר לטובת הציבור. היה צריך להעביר את ההצעה בקריאה טרומית ורק אחרי זה לנהל משא-ומתן עם הבנקים והנגיד. אני מוחה על זה וקורא לראש הממשלה וגם לח"כ דרעי לשנות את ההחלטה ולאפשר הצבעה", אמר ביטן. 

עו"ד יאיר ליבוביץ, שותף בכיר במשרד ב. לוינבוק ושות' המייצג בין היתר את כל הבנקים בישראל, אמר כי למען הכלכלה יש לגנוז סופית את הצעת החוק שהושהתה. "טוב שהצעת החוק הושהתה, אך לפי הפרסומים ההשהיה כרגע היא רק לשבוע והסכנה טרם חלפה. הצעה כזאת תיקח אותנו דורות אחורה, תפגע בסופו של דבר בלקוחות הבנקים שהם הציבור בכללותו ורק תוביל למחירים גבוהים יותר ולשירותים פחות יעילים ותחרותיים".

"בכלל הגישה הפופוליסטית של 'בואו ונכה במערכת הבנקאית' מתעלמת מכך שמערכת בנקאית חזקה, יציבה, תחרותית ודינמית היא יסוד הכרחי בכל כלכלה מפותחת. ראינו מה קורה במדינות שנקטו גישה פופוליסטית כזאת ומצאו עצמם מול קריסות של בנקים על חשבון הציבור, מחנק אשראי ומערכת בנקאית מסורבלת, בלתי יעילה ויקרה", הוסיף ליבוביץ.