כל סדרות הטלוויזיה והסרטים על עולם היין ששווה לצפות בהם

סדרות, יצירות דוקומנטריות וסרטים בהם מככב עולם היין • רשימת המלצות כולל היינות המתאימים שילוו את חוויית הצפייה

כרזות הסרטים המומלצים: דרכים צדדיות, Red Obsession ו-SOMM צילומים: ויקיפדיה
כרזות הסרטים המומלצים: דרכים צדדיות, Red Obsession ו-SOMM צילומים: ויקיפדיה

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס 

מה יותר טוב מיין על המסך? סדרת יין במיטה עם פוך ומזגן, סרט יין במחשב לטיסה, ערב סטרימינג יין עם חברים או משפחה, בליווי כוס מתאימה שתשלים את החוויה. ברשימה שלפניכם תמצאו סדרות עדכניות, סרטים מתקופות שונות ואפילו ייצוג מקומי, חלקם בדגש עסקי - כלכלי. לסרטים רבים נוספים, מהם קלילים או מז'אנר "גילטי פלז'ר", מספקים הכרמים והיקבים רקע פוטוגני או רומנטי. ההנאה מכולם - מובטחת.

להתאים את היין לאוכל: הדרכים הנכונות לעשות את זה 
מחיפה ועד אילת: ברי היין מציעים אפשרות בילוי עדכנית וקלילה 

Drops of God
2023

סדרת אפל טיוי+ העדכנית והסופר אסתטית, עיבוד צרפתי/אמריקאי למאנגה יפנית, מצליחה לקחת קונספטים מופשטים כמו טעימה עיוורת, זיכרונות ריח, הקשר בין טרואר ליין, נאמנות למסורת ואחרים, ולשלב אותם בסיפור עלילה מותח וסקסי. על הכף: ירושה. הנכסים: אוסף יין והוצאה לאור של מדריך יין חובק עולם ורב כוח. ההכרעה: באמצעות חידון רב שלבים. המתמודדים: קמי לז'ה, צרפתייה, בתו המנוכרת של המנוח, ואיסיי טומינה, יפני, בן חסותו המקצועי. המכשולים: כמו תמיד, תככים וסודות. והשאר - ספוילר.

היין שמתאים: לבן - של הייננית ליזבטה פורדורי (שלבת דמותה תפקיד מרכזי באחד הפרקים), אדום - שאטונף דה פאפ (אזור יין הצרפתי שבו מתרחשת חלק מהעלילה), דומיין דה לה סוליטוד, או קלו דה פאפ.

דרכים צדדיות
2004

סרט אינדי שהשפעתו הכלכלית על שוק היין בארצות הברית היתה דרמטית. העדפת היין הנחרצת של אחד הגיבורים גרמה להתרסקות הביקוש ליין מזן מרלו, ולזה של פינו נואר - לקפוץ לשמים. שינוי הטעמים הפתאומי מחזיק עד היום. הוא חייב מהפיכה של ממש במפת הנטיעות והכרמים, ובלי להתכוון הפך את "דרכים צדדיות" לאחד מהסרטים הבודדים שחוללו שינוי פיזי בעולם.

מיילס וג'ק, גברים באמצע החיים וחברים מימי הקולג', יוצאים לשבוע באזור היין של סנטה ברברה. מיילס זה עתה התגרש, ג'ק עומד להינשא, ובחופשה המשותפת הם עסוקים בנשים, ביין ובחיפוש אחר עצמם. בין נפתוליה של העלילה הדרמטית מסתתרות קריצות אלגנטיות לחובבי יין, והוא משמש כזרז להתפתחות האירועים ולאו דווקא כנושא ליבה.

מדובר בסרט שיתאים גם לקהל "רגיל", ואלמלא ההשפעה הלא צפויה שהייתה לסרט יתכן ולא היה מקבל מקום כה מרכזי ברשימות סרטי יין.

היין שמתאים: פינו נואר של יקב ויתקין, בורגון רוז' מהיקבים פטי רואה או פאמי פאקה.

Wine, Women And Friends
2012

סרט דוקומנטרי קטן (57 דקות) על בנות זוג שהחליטו באמצע החיים להגשים את חלומן: לרכוש חלקת כרמים בלנגדוק שבדרום צרפת ולייצר יין בכפר הקטן קוליאס. הסרט עוקב אחר עשיית היין במשך עונה שלמה. הוא מציג בכנות את הקשיים הכרוכים בעבודה משותפת כזוג, את ההתגייסות של החברים בכפר מחד ואת ההתמודדות עם שכנים בעלי דעות הומופוביות שלא מפרגנים להצלחתו של הזוג הנשי - מאידך.

היין שמתאים: יין לנגדוק מהיקבים המצוינים קלו מארי ו־מאס ד'אלזון.

יין, סיפור אהבה
2008

דרמה רומנטית בהפקה הוליוודית מלוטשת. דרך סיפורו של יקב שאטו מונטלנה הקליפורני, מתואר אחד מהרגעים המשמעותיים של תעשיית היין האמריקאית המודרנית - הטעימה העיוורת שנערכה בפריז ב־1976. הסרט מבוסס על סיפורו האמיתי של היקב האמריקאי הקטן שגבר על יינות צרפתיים והעלה את יינות קליפורניה על המפה.

היין שמתאים: סטאג'ס ליפ וויין סלר.

"מונדווינו"
2004

סרט דוקומנטרי מהחשובים ומהמעניינים בסרטי היין. הוא עוסק בהשפעתם של תהליכי גלובליזציה על עולם היין, דרך ניסיונותיה של משפחת מונדאבי, אימפריית יין אמריקאית, לרכוש כרמים בצרפת על אפם וחמתם של יצרני יין ותושבים מקומיים. יועץ היין הנודע מישל רולאן מספק כמה מרגעי השיא של הסרט.

היין שמתאים: וולניי דומיין דה מונטי, נאפה ואלי אופוס וואן.

אתה תהיה בני
2013

הדרמה הצרפתית המטלטלת הזו עוסקת במעבר בין דורי במשפחת כורמים מאזור היין סנט־אמיליון שבבורדו מזווית פחות שגרתית. פול, אבי המשפחה הנוקשה, לא מחזיק מבנו מרטין, ודעתו לא נוחה מכך שהוא עתיד לרשת את מקומו בבוא העת. פיליפ, בנו של פרנסואה, המנהל העסקי של היקב, מגיע מקליפורניה לצרפת כדי לסעוד את אביו החולה. פול מזהה בו ממשיך פוטנציאלי, וזונח את בנו בשרו.

היין שמתאים: בורדו גראן וילאז', קלו פואי ארנו.

SOMM
2012

סרט דוקומנטרי שהפך לסרט פולחן, זכה לסרטי המשך והתפתח לערוץ תוכן שלם. הוא עוקב אחר ארבעה סומליירים אמריקאים שמנסים לעמוד במבחני ה-Master of sommelier, משימה אותה צולחים רק מתי מעט.

סום 2 (Into the bottle, 2016) נותן רקע היסטורי וממפה את דמויות המפתח, הפוליטיקה, הכסף והבקבוקים הגדולים של עולם היין. זהו סרט מהנה, שמתאים לא רק לחובבי יין מושבעים. צפו לצילומים מרהיבים של כרמים מאזורי יין שונים בעולם, כולל הצצה נדירה ליקב האגדי רומנה־קונטי.

היין שמתאים: פרגולה טורטה מונטוורטינה.

Red Obsession
2013

סרט דוקומנטרי על שוק היין האסייתי, בו עושר גדול מחפש סמלי סטטוס ושמות נחשבים. ניסיון לחזות את עתידו של בורדו, אזור היין המיתי והמפורסם ביותר בעולם, כשהביקוש מסין מטיס את המחירים מחוץ להישג ידם של לקוחות באירופה ובארה"ב.
האם זוהי הבועה שתפיל את בורדו?

היין שמתאים: שאטו פונטה קאנה, שאטו לאפלר.

Sour grapes
2016

סרט דוקומנטרי מרתק על תרמית היין הגדולה. רודי קורניאוואן היה אספן יין עשיר עם משיכה לבורגון. הוא הוציא מיליוני דולרים על יין והתחבר עם העשירים והמפורסמים. השם שיצר לעצמו איפשר לו למכור בקבוקי יין בעשרות מיליוני דולרים במכירות פומביות שוברות שיאים.

ב־2012 פשט ה-FBI על ביתו של קורניאוואן בלוס אנג'לס, וחשף את שיטת הפעולה שלו: הוא אסף בקבוקים ריקים, מילא אותם ביין זול, וזייף את התוויות. ב־2014 הפך לאדם הראשון בארצות הברית שהורשע בעבירה מעין זו, ונידון ל־10 שנות מאסר.

היין שמתאים: מוריי סן דני דומיין פונסו.

בשכיבה, במקום אפל וקריר
1994

העבודה על סרט דוקומנטרי ישראלי מקסים ונוסטלגי זה, מלפני כ-30 שנים, היא שגרמה לזאב דוניה להתאהב ביין. אחריו נטש את קריירת הקולנוען, נטע כרם בבר גיורא והקים את היקב הייחודי סוסון ים. תיעוד מכמיר לב של תעשיית היין הישראלית בצעירותה.

היין שמתאים: וויילד שנין או את הגרנאש הקיצי החדש של דוניה.

יין קדוש
2021

סרטו הדוקומנטרי של סנואו (רון שי) הוא תיעוד מרהיב וקונטרוברסאלי של הפוטנציאל הטמון ביין הישראלי מחד, וקונפליקט הכשרות המחבל בו - מאידך. יאיר מרגלית, מהאבות המייסדים של יקבי הבוטיק שלנו, שוטח בכנות את העלבון והכאב של מי שהיין שלו מוגדר "לא כשר", ומשתתפים אחרים מסבירים שכל עוד יין מישראל מוצא את מקומו על המדף הכשר בחנויות היין בחו"ל, הוא לא יהיה יין ככל העמים.

היין שמתאים: ריזלינג מרגלית.