המאבק על השלטון ברוסיה לא הוכרע והרג הנער שהבעיר את רחובות פריז

המאבק על השלטון ברוסיה • ארה"ב איבדה 200 מיליארד דולר • צרפת קיבלה תזכורת כואבת לחוסר השיוויון הגזעי בה, עם רצח הנער נאהל בן ה-17 • התחזית בצפון אמריקה: 45 מעלות והרבה עשן • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 פוטין רוצה אשראי. על מה בדיוק?

קשה לדעת מה להגיד על מהפכת 12 השעות ברוסיה, שהעמידה את העולם על רגליו, לפני שהאויר יצא ממנה בשריקה חדה. ההיגיון מחייב להניח את חולשתו ופגיעותו של דיקטטור, המאבד את השליטה על חלק מארצו, ונאלץ לשלוח את חיל האויר שלו כדי להפציץ כביש בין עירוני.

מפקד כוח וגנר ומנהיג המרד הקצר יבגני פריגוז'ין / צילום: Reuters, PRESS SERVICE OF ''CONCORD
 מפקד כוח וגנר ומנהיג המרד הקצר יבגני פריגוז'ין / צילום: Reuters, PRESS SERVICE OF ''CONCORD

הדיקטטור הזה, ולדימיר פוטין, תבע השבוע אשראי על הצלחתו להציל את רוסיה מ"מלחמת אזרחים". הרושם המיידי הוא שהרוסים מאמינים לו, ואולי אפילו מריעים לו. אבל זה רושם הבא מדעת קהל חנוקה במדינת משטרה. השאלה אינה מה אומרים אנשים סביב שולחן האוכל. הפחד ממילא משתק אותם. השאלה מה אומרים הגנרלים וראשי השירותים החשאיים.

המאבק על השלטון ברוסיה לא הוכרע השבוע.

2 ההונאה הגדולה ביותר של כל הזמנים, אולי

הסנסציה הלא כל כך מדוֻוחת של השבוע באה ממשרדו של המפקח הכללי בסוכנות בעלי העסקים הקטנים של ממשל ארה"ב: לממשלה אבדו 200 מיליארד דולר.

סליחה? ובכן, זה קרה, לפי המפקח, מתוך חיפזון קונסטרוקטיבי. הממשלה ניסתה לזרז סיוע של 1.2 טריליון דולר לנפגעי הקורונה, כדי להציל את כלכלת ארה"ב מהתמוטטות. 17% מן הסכום נפלו קורבן להונאה. הממשלה הצליחה עד כה לחלץ רק 30 מיליארד.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ומנהלת הסוכנות לעסקים קטנים איזאבלה גוזמן, בקרוב ימצאו עצמם בעין הסערה? / צילום: Associated Press, Alex Brandon
 נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ומנהלת הסוכנות לעסקים קטנים איזאבלה גוזמן, בקרוב ימצאו עצמם בעין הסערה? / צילום: Associated Press, Alex Brandon

מה שמשונה בסיפור הזה הוא היעדרו הכמעט מלא מן העיתונים. הוא הופיע בסוכנויות הידיעות ביום שלישי אחה"צ, ואחר כך אבדו עקבותיו. שום עיתון מרכזי לא חזר עליו, ורק עיתון מקומי אחד (במדינת מערב וירג'יניה) העניק לו כותרת ראשית.

יתכן שהתעוררו ספקות על העובדות או על המקורות. אבל אם הסיפור הזה יתאמת, פתיל חומר נפץ בוער בו, מפני שהוא מאמת כל חשש מפני האופן שבו הממשלה מטפלת בכספיה. לא ידיעה טובה בשביל ממשל ביידן.

3"בלתי מובן, בלתי נסלח" בצרפת

הכדור ששוטר צרפתי תקע השבוע בראשו של נאהל, נער בן 17, בשעה שישב במכוניתו, מעניק תזכורת על מכאוביה של צרפת. היא נמצאת בעיצומו של מאבק רב־סיבובים על דמותה ועל כיוונה. על פי סקרי דעת הקהל, רוב עצום של הצרפתים חדלו להאמין במוסדותיהם ובמנהיגיהם. תחושה כללית של מאיסה ושל עייפות מושלת בצרפת.

הסתמיות המרושעת של הריגת הנער, במעמד שהזכיר הוצאה להורג, הקפיצה את הצרפתים על רגליהם. הנשיא ושריו אפילו לא נזקקו למליצה הרגילה על הצורך "להניח לטחנות הצדק לטחון". עמנואל מקרון, מיהר להכריז, "בלתי מובן, בלתי נסלח".

לפני שלוש שנים, שוטר אמריקאי כרע ברך על צווארו של ג'ורג' פלויד, גבר שחור שהיה חשוד בגניבה. סרט הווידאו של ייסורי גסיסתו שינה את ההיסטוריה של יחסי גזעים באמריקה, בעצם בעולם כולו. האומנם גם מותו המצולם של נאהל, הנער הצרפתי־אלג'יראי, יתחיל חשבון נפש בצרפת? באירופה?

מחאות ברחובות פריז בעקבות הריגת הנער נאהל על ידי שוטר / צילום: Reuters, STEPHANIE LECOCQ,
 מחאות ברחובות פריז בעקבות הריגת הנער נאהל על ידי שוטר / צילום: Reuters, STEPHANIE LECOCQ,

4ייסורי מזג האוויר, מאמריקה עד סין

הקיץ רק התחיל השבוע, לפחות טכנית, והטמפרטורות בצפון אמריקה גואות. בימים הבאים, 15% של האוכלוסייה ייחשפו לחום מסוכן. בשורה של מדינות דרומיות, מעלות החום הממוצעות נעות השבוע סביב 45. חוץ מזה, תמרות העשן העולות מיערות קנדה מעכירות את האויר שנושמים מאה מיליון אמריקאים. העשן מקנדה הגיע השבוע לאירופה, והוא נמצא בדרכו מזרחה.

ענני עשן בשמי דרום קנדה / צילום: Reuters, Andy Clark
 ענני עשן בשמי דרום קנדה / צילום: Reuters, Andy Clark

ייסורי מזג האויר אינם מוגבלים לצפון אמריקה ולאירופה. הטמפרטורה בסין עלתה השבוע מעל 40 מעלות. התוצאות שם ניכרות בחקלאות ובאספקת מזון. חקלאים מתיזים מים על חזיריהם, אבל החזירים מתים בהמוניהם. אפילו דגים מתים במים של שדות האורז.

5 החורים השחורים יוצאים במחול

ובכן, איינשטיין צדק גם בזה. הוא אמר כי כאשר עצמים כבדים נעים דרך זמן ומרחב הם עושים רעש.

השבוע מדווחים מדענים כי הם הצליחו להאזין בפעם הראשונה ל"רחשים" של חורים שחורים, אגב תנועותיהן של גלקסיות בגדה הרחוקה של היקום. הגלקסיות מתנגשות זו בזו, מתמזגות ומפתות את השחורים "לצאת במחול לפני שהם נופלים זה בזרועות זה". קצת קשה להאמין שמדענים ישתמשו בלשון כה ציורית. הם הרי אמורים להיות יבשים וענייניים, אבל הם מתקשים שלא להתפעם. אחד המדענים המצוטטים מתאר את המאורעות האלה כ"אופרה קוסמית".

רשימות קודמות בבלוג וב- יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב -טוויטר.