הנהלת לאומי מחליפה משכורת באופציות

12 חברי הנהלה וכן מנכ"ל לאומי פרטנרס ימירו 3 משכורות בקבלת אופציות שיעניקו להם יחד 0.07% ממניות הבנק • המחיר נקבע על 27.59 שקל למניה, גבוה ב-1.1% ממחיר המניה ערב אישור הדירקטוריון • המנהלים ייהנו מדיבידנד שייחלק הבנק ושיישמר עד מימוש המניות אצל נאמן

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי
מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

12 חברי הנהלת בנק לאומי, כולל המנכ"ל חנן פרידמן, החליטו פה אחד להמיר חלק מהתגמול שלהם באופציות שיונפקו על ידי הבנק. מדובר בסך הכל על 12 חברי הנהלה, וכן על רון בן חיים, מנכ"ל לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של קבוצת לאומי, שימירו תגמול בהיקף של כ-3 משכורות באופציות שיונפקו על ידי הבנק.

הסכמי השכר בבנקים: מי קיבלו תוספת גדולה למשכורת, והיכן חילקו 50 אלף שקל למנהלים המצטיינים? 
אג"ח ממשלתית ומניות נדל"ן ובנקים: מה מומלץ לעשות עם 100 אלף דולר פנויים 
המניות המומלצות בתחום הבינה המלאכותית ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 

במסגרת ההקצאה, המהווה מהלך ייחודי בענף הבנקאות בישראל, יקצה הבנק למנהלים 1,135,570 כתבי אופציה לא סחירים, מתוכם כ-13% יוקצו לפרידמן. הקצאת האופציות של המנכ"ל ושל המשנה למנכ"ל עומר זיו, כפופה גם לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות של הבנק. הצעד הזה של הנהלת הבנק מצטרף לתכניות רכישה עצמית שיצאה לפועל לפני שלושה חודשים.

בהנחה שימומשו כל כתבי האופציה המוצעים, תהוונה המניות הרגילות אשר יוקצו לניצעים כתוצאה ממימוש כתבי אופציה, כ-0.0739% מזכויות ההצבעה ומהון המניות המונפק והנפרע של הבנק, וכ- 0.0738% מזכויות ההצבעה ומהון המניות המונפק והנפרע של הבנק בדילול מלא.

כתבי האופציה אשר יוקצו, יהיו ניתנים למימוש עד למועד שאינו מאוחר מחלוף 57 חודשים ממועד הקצאתם. אופציות שלא ימומשו עד מועד המימוש האחרון, יפקעו ויבוטלו ויוחזרו למאגר המשמש את הבנק, ואשר ממנו יהיה רשאי הבנק להעניק אופציות בהתאם להוראות תוכנית האופציות והמתאר, לפי שיקול דעתו הבלעדי .

מחיר המימוש של כתבי האופציה יהיה 27.59 שקל למניה (אינו צמוד למדד). מחיר המימוש נקבע בהתאם למחיר הסגירה הממוצע של מניית הבנק ב-30 ימי המסחר שקדמו למועד החלטת הדירקטוריון, בחציו השני של השבוע שעבר, והוא גבוה בכ-1.1% ממחיר הסגירה של מניית הבנק בבורסה ערב מועד החלטת הדירקטוריון.

הבעת אמון בביצועי הבנק

בלאומי הסבירו כי המהלך מהווה הבעת אמון משמעותית של חברי הנהלת לאומי בהמשך ביצועים חזקים של הבנק. צריך לזכור שהיא מגיעה באווירה פוליטית וציבורית לא קלה עבור הבנקים, עם שורה של הצעות חוק שעומדות בפני הגשה סביב סוגיית הריבית, הן באשר לפיקדונות והן באשר להלוואות והמשכנתאות. במקביל, רשות התחרות פתחה בהליך לקראת הכרזה על חמשת הבנקים הגדולים כקבוצת ריכוז.

על רקע כל אלה החלפת המשכורות במניות נעשית בין היתר מאחר שלאומי מייצר תשואה יפה להון, למרות שברבעון הראשון של השנה הוא הציג את התשואה הנמוכה במערכת לאחר הפחתת ערך של יותר ממיליארד שקל שביצע לאומי כתוצאה מנפילת מניית ואלי נשיונל האמריקאי, בו מחזיק הבנק הישראלי ב-14.2%. ללא הפחתת הערך היה מציג לאומי ברבעון הראשון יותר מ-2 מיליארד שקל, שממקמים אותו יחד עם פועלים כשיאני הרווח. בנוסף, הנהלת לאומי תומכת את האמון שלה במניית הבנק בחיתוך ההוצאות שנעשה בשנים האחרונות, בשיעור צמיחה באשראי הגבוה ביותר במערכת ובמערכות הטכנולוגיות שמבטאת את היכולות של הבנק.

בהסכם עם המנהלים נקבע, כמו בכל הסכם דומה, כי אם הבנק יחלק דיבידנד, והיום הקובע לחלוקתו יקדם ליום המימוש של כתבי האופציה, לרבות כתבי אופציה שטרם הגיע מועד הבשלתם, תופחת תוספת המימוש בגובה הדיבידנד שחולק על ידי הבנק ותשמרנה זכויותיהן של הניצעים בכתבי האופציה (התאמת דיבידנד). בכל מקרה בו יחלק הבנק דיבידנד ובמועד הקובע לחלוקת הדיבידנד החזיק הנאמן מניות מימוש בעבור מי מהניצעים, יעביר הבנק לידי הנאמן סכומי דיבידנד בגין מניות המימוש בעד כל חבר הנהלה.

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן: "מהלך זה, שבמסגרתו החליטו פה אחד חברי הנהלת לאומי להמיר חלק משמעותי מהתגמול באופציות, מהווה הבעת אמון חד-משמעית בביצועיו העתידיים החזקים של הבנק. אני סמוך ובטוח שהמשך היישום המוצלח של התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלנו תמשיך להשיא ערך הן ללקוחות והן למשקיעים שלנו גם בשנים הבאות".